Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera för 2.000-2.500?

Produkter
(logga in för att koppla)

ultrakomm

Ny medlem
Hej!

Jag letar efter en kamera för en sisådär 2.000-2.500 kronor. Men jag vet inte vilken. Vill egentligen ha en så bra kamera som möjligt för pengarna. Har inga större krav, förutom att jag vill att den (1) ska kunna filma i 1080p, (2) vara kompakt och gärna (3) kunna byta objektiv, även om det inte är jätteviktigt. Vill mest att kameran ska vara smidig att ha med sig och ta bra bilder/film.

Har funderat lite på Pentax Q, men vet inte om den är något att ha riktigt. Vill allra helst köpa en ny kamera och inte en begagnad. Har haft väldig otur med begagnatköp på sistone.

Tack :)

Kan starkt rekommendera Nikon V1. Den kan du få för 2790 med kitobjektivet, dvs liiite över budget ;)
Utbytbart objektiv, kan filma 1080p samt har en mkt bra elektronisk sökare. En av de bästa 1tums-sensorer som finns. Mkt kamera för pengarna :D

Jag har filmat en del med Canon 600d. 1080p, tillgång till alla EF-objektiv och med adaptrar ännu fler. Har funkat kanon.

Faktum är att jag ska byta system och säljer min 600d. Med objektiv går det kanske över din budget, men vill du veta mer så skicka PM.

En liten Panasonic kunde passa, mycket större sensor än Nikonförslaget med högre kvalitet som följd. T ex här:
http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgf5--1442-inkl-16gb-och-extra-batteri-p-5981-c-448.aspx

Har tyvärr ingen elektronisk sökare, vilket iaf jag inte tycker om. Autofokusen e också betydligt långsammare, inte för att den e dålig :D Annars e det en prisvärd kamera rent bildkvalitetsmässigt med steget större sensor.

Jag gillar verkligen min Pentax Q. Visst, den är inte ens i närheten av en fullstor kamera i bildkvalitet och man sitter och bedömer men det är en riktigt rolig kamera att ha att göra med, alla inställningar och liknande är som Pentax större kameror. Se till att skaffa 01-objektivet, det är som gjutet för kameran. Det finns för ett bra pris på http://www.srsmicrosystems.co.uk/c/517/Pentax-Q-Lenses.html.

Med en adapter och ett smart val av objektiv så har man även möjlighet till rejäla, bildstabiliserade, telebilder i ett rätt smidigt format.

Här är ett gäng bilder jag tagit: http://www.flickr.com/photos/andreassundell/sets/72157631847922246/with/8170301316/

Annars finns mängder av (flera fantistiska) bilder och fakta i överflöd på http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-q/.

Tack för alla tips. :)

Egentligen vill jag komma undan så billigt som möjligt nästan. Kan garanterat tänka mig att köpa en billigare kamera nu och lägga undan pengar till att senare köpa en (riktig) systemkamera vid ett senare tillfälle.

Detta är min första kamera och vill egentligen lära mig lite om foto och så mest, samtidigt som jag kan ha med mig kameran smidigt när jag reser. Filma vill jag göra för att jag tycker det är lite kul ibland.

Såg att man kan få en Nikon 1 J1 med objektiv för 1.500 kronor. Kan det vara något? Det känns rent spontant som att det kanske ger mest för minst pengar?

Egentligen vill jag komma undan så billigt som möjligt nästan. Kan garanterat tänka mig att köpa en billigare kamera nu och lägga undan pengar till att senare köpa en (riktig) systemkamera vid ett senare tillfälle.

Detta är min första kamera och vill egentligen lära mig lite om foto och så mest, samtidigt som jag kan ha med mig kameran smidigt när jag reser. Filma vill jag göra för att jag tycker det är lite kul ibland.

Såg att man kan få en Nikon 1 J1 med objektiv för 1.500 kronor. Kan det vara något? Det känns rent spontant som att det kanske ger mest för minst pengar?

Ja, den är prisvärd. Pentax Q har en ganska liten sensor - den första hade 1/2,3" sensor och den nya 1/1,7" sensor. Sensorn i Nikon 1 är 3x så stor vilket ger bättre DR överlag och bättre brus vid samma ljusnivå och bländare. Autofokusen är d u riktigt snabb. Skall man köpa nytt under 2000:- blir det nog J1+10-30 eller en kompakt som t ex Olympus XZ-1, Nikon P7100. Så, hittar man en ny J1+10-30 och har 2000:- som absolut gräns är detta nog extremt prisvärt.

Ja, den är prisvärd. Pentax Q har en ganska liten sensor - den första hade 1/2,3" sensor och den nya 1/1,7" sensor. Sensorn i Nikon 1 är 3x så stor vilket ger bättre DR överlag och bättre brus vid samma ljusnivå och bländare. Autofokusen är d u riktigt snabb. Skall man köpa nytt under 2000:- blir det nog J1+10-30 eller en kompakt som t ex Olympus XZ-1, Nikon P7100. Så, hittar man en ny J1+10-30 och har 2000:- som absolut gräns är detta nog extremt prisvärt.
Hittade en ny J1+10-30 för ungefär 1.500 kronor. Men har hört att kameran inte har särskilt många inställningar, eller att en massa saker inte går att styra manuellt. Någon som vet huruvida detta stämmer?

Hittade en ny J1+10-30 för ungefär 1.500 kronor. Men har hört att kameran inte har särskilt många inställningar, eller att en massa saker inte går att styra manuellt. Någon som vet huruvida detta stämmer?

Det går att ställa in det mesta - men det är omständigt att byta mellan P A SM lägen då det finns få direkta kontroller. Jag har V1 och bristen på kontroller är i praktiken inget jätteproblem för det kameran är gjord för. Kag ställer den i A läge och byter aldrig läge. +/- är lätt att komma åt och byta bländare är lätt. Vitbslans kräver emellertid menygrävande. Man bör ändå inte fullt ut betrakta den som en avancerad kamera - sensorn är ändå relativt liten och zoomernas ljusstyrka begränsar ändå bländarens betydelse. Likaså tjänar man inte så mycket med råformat med dessa då Nikons JPEG filer gör en bra balans mellan brus och detaljer.

Men, en kompaktkamera med 1/1,7" sensor som t ex EX-1, även om man har lättare att nå inställningar med den så kan man i praktiken inte göra så mycket med en så liten sensor - trots bländaröppningen ger ju även maxbländare på de flesta avstånd ett rätt så stort skärpedjup.

Man skall inte förvänta sig prestanda som i en DSLR med aps-c sensor från dessa - men för 1500:- ny får man onekligen mycket för pengarna. Att AF d u är snabb i bra ljus är absolut ett plus. Dess främsta nackdel är att den elektroniska slutare ger bara 1/60 sek blixtsync - för långsamt för upplättningsblixt. Flera kompakter har linsslytare med snabbare synktid - men för 1500:- är nog J1 svårslagen - ja, t o m med ett tak på 2000:- får man mycket för pengarna med denna - men man får vad man betalar för. Någon 700D eller D3200 är det inte - men så kostar den ju mindre också.

Om du är ute efter mycket bildkvalitet per krona, samt vill gå så lågt som t.o.m under 2000:-, tror jag nog en gammal m4/3 kamera - som jag också har - kan passa, Olympus PM-1. Jag har sett den så lågt som under 1,700:- ny, med bra normalzoom. Enda egentliga problemet med denna kamera är att den saknar sökare (och det är egentligen jävligt trist, brr, jag är verkligen besviken på mig själv för att ens nämna en kamera utan sökare). Visserligen har nyare m4/3 kameror bättre sensor, men de kamerorna kostar mer. Och själva storleken på PM-1'ans sensor räcker fortfarande till för att bildprestanda skall överträffa de flesta kameror upp till 3,000-4,000.

m4/3 är ca dubbelt så stor (yta) sensor som den som sitter i Nikon 1 J1.
Här är två sidor på vilka du kan jämföra bildkvalitet.
Byt ut t.ex Sony Alpha i dropmenyn till bildutsnittet, till Olympus E PM1. Du kan flytta runt bildutsnittet till olika delar av jämförelsebilden, och prova med olika ISO-känsligheter (mer ISO för foto i dåligt ljus)
http://www.dpreview.com/reviews/nikonv1j1/16
http://www.dpreview.com/reviews/nikonv1j1/17

Samtidigt som jag föreslår detta, vill jag ändå påpeka att Nikon 1'an är en bra kamera, med bra funktion och du får sökare. (Och gör du jämförelsen så ser du att den hänger med Olympusen ganska hyfsat ändå, vad gäller bildkvaliten)

Den har inte en massa knappar och rattar som stora systemkameror har, men trots det så går allt att ställa in manuellt. Man ställer huvudratten i läge "creative" och sedan kan man ställa in bländare, slutartid och exponeringskompensation med F och kontrollratten. Nu är det iofs en J3 och inte en J1 som jag har prövat, men det borde vara hyfsat lika.

Det är bl a menyerna och knappuppsättningen som gör Q så speciell, lär man sig inställningarna på Q så är de praktiskt taget identiska med de på Pentax större kameror om man vill skaffa sig en sådan.

ANNONS
Götaplatsens Foto