Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera och varför? - en undersökning (Shotkit) - för vad den må vara värd

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En länk från SAR:


We Asked 1,000 Photographers What Camera They Use in 2022 (shotkit.com)


De har ställt ett antal frågor till kameraanvändare - både proffs och amatörer och byggt lite statistik utifrån detta. Skulle nog själv velat ha lite mer kring källan och metoden men det kan ändå vara lite intressant att se hur denna statistik stämmer eller inte stämmer med den uppfattning vi må ha själva.

En del saker trodde jag mig veta eller ha koll på och lite förvånad blev jag trots allt exv. över de starka siffrorna för Nikon. De gladde mig lite eftersom andra undersökningar de senaste åren vittnat om att Nikon haft svårt att riktigt ta sin plats på den spegellösa marknaden. Men de är desto starkare fortfarande på DSLR-sidan som alls inte helt tappat luften än - särskilt inte bland proffsen i denna undersökning (för vad den nu må vara värd).

Intressant tycker jag kanske mer var hur man motiverad sina val. De som exv. fortfarande valde DSLR-er gjorde det främst därför utbudet av objektiv var bättre (för exv. Nikon och Canon)

Intressant var också Fujis starka ställning bland amatörerna.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Intressant tycker jag kanske mer var hur man motiverad sina val. De som exv. fortfarande valde DSLR-er gjorde det främst därför utbudet av objektiv var bättre (för exv. Nikon och Canon)
Ja, det säger ju en del om undersökningens kvalitet. Den som väljer t ex Canon dslr har ju tillgång till ett MINDRE utbud av objektiv än den som väljer ett hus med RF-fattning.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Synd det bara var 1000 fotografer, vore kul att se hur det ser ut över en större skala.
Precis!

Det jag tyckte var intressant var ju också frågeställningarna och vilka
skäl som användarna uppgivit/valt som skäl till sina val.

Det jag kanske hoppats på med denna länk var att kunna trigga igång några att bistå med andra bättre underbyggda länkar än denna. Det är ju klart att ett 1000-tal deltagare är väl snävt för att dra några generella slutsatser från. Likväl tror jag många både köpare och säljare är väldigt intresserade av hur folk på marknaden tänker oavsett roller.
och hur folk tänker
 

acke

Avslutat medlemskap
Synd det bara var 1000 fotografer, vore kul att se hur det ser ut över en större skala.
Om det vore 1000 fotografer utvalda helt slumpmässigt bland världens alla fotografer, då skulle det förmodligen ge en hyfsat rättvis bild. Men här kan man misstänka att urvalet inte alls är slumpmässigt, och att bortfallet av svarande är stort.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Final Notes on How the Survey was Conducted

After creating the survey using JotForm, we shared the link in various places:
  • Facebook Groups
  • Shotkit email subscribers
  • Shotkit Facebook followers
We took care to select ‘neutral’ photographer groups that wouldn’t skew the results with specific brand loyalty, etc.

i.e. we didn’t share a link to the survey in the Fuji X-Photography Facebook Group!


Obviously, there are various limitations and assumptions when conducting a survey of this type on a relatively small scale.

Next time, for example, we will collect data from a larger number of photographers and devise a way to display more responses in a concise format.

We will also go more in-depth regarding the various reasons photographers choose one camera over the other.

If you have any suggestions which may help improve future surveys, please leave them in the comments section below.
 

acke

Avslutat medlemskap
Varför kan man misstänka det? Passade inte resultatet;)
Resultatet har jag inga synpunkter på, men jag vet att sådana här undersökningar är svåra att göra på ett statistiskt/vetenskapligt korrekt sätt. Om man låter försökspersonerna välja ut sig själva till en undersökning, då är det stor risk att de inte representerar ett slumpmässigt urval.

Det blir lite Aftonbladet över det hela. Aftonbladet har ju ibland påstått att deras omröstningar på webben representerar läsarkretsens genomsnittliga åsikt, vilket ju är en helt absurd slutsats. De representerar bara åsikten hos det fåtal som har brytt sig om att svara.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Problemen med enkäter är inte enbart de som svarar på dem utan ofta i en ännu större grad vilka som inte gör det och det gäller ju även om man nu skulle ha riggat enkäten enligt konstens alla regler.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Man kan nog tänka sig att det är en rätt teknikentusiastisk skara som svarat. Mina fullständigt ovetenskapliga observationer från ett smalt urval är att bland press-/dokumentärfotografer dominerar spegelreflex stort, och att man inte i onödan byter bort det man är van vie. På stora presshändelser tycker jag det är väldigt gott om 5D, och det var inte länge sen jag skådade en D2x i det vilda. I just det sammanhanget verkar det spegellösa sippra in rätt långsamt.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Man kan nog tänka sig att det är en rätt teknikentusiastisk skara som svarat. Mina fullständigt ovetenskapliga observationer från ett annat smalt urval är att bland press-/dokumentärfotografer dominerar spegelreflex stort, och att man inte i onödan byter bort det man är van vie. På stora presshändelser tycker jag det är väldigt gott om 5D, och det var inte länge sen jag skådade en D2x i det vilda. I just det sammanhanget verkar det spegellösa sippra in rätt långsamt.
Javisst, precis så! Om man slänger ut en teknikorienterad fråga på webben så får man ganska säkert en betydande överrepresentation av teknikintresserade bland de svarande. De som är mindre intresserade av teknik och prylar göre sig icke besvär att svara. Därmed blir det statistiska urvalet snedvridet.
 
Senast ändrad:

törnan

Aktiv medlem
Man kan nog tänka sig att det är en rätt teknikentusiastisk skara som svarat. Mina fullständigt ovetenskapliga observationer från ett smalt urval är att bland press-/dokumentärfotografer dominerar spegelreflex stort, och att man inte i onödan byter bort det man är van vie. På stora presshändelser tycker jag det är väldigt gott om 5D, och det var inte länge sen jag skådade en D2x i det vilda. I just det sammanhanget verkar det spegellösa sippra in rätt långsamt.
Kan bekräfta din observation, jobbar sida vid sida i princip varje vecka med fotografer från de stora byråerna (TT, Bildbyrån, AFP mfl) och det är ytterst få som övergivit sina spegelreflexer. Det börjar bli fler med spegellöst men då finns oftast minst en SLR med också.
Kunderna bryr sig inte om vad bilden är tagen med så länge kvaliteten är acceptabel så varför byta ut prylar som funkar och som man kan innan och utan?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man kan nog tänka sig att det är en rätt teknikentusiastisk skara som svarat. Mina fullständigt ovetenskapliga observationer från ett smalt urval är att bland press-/dokumentärfotografer dominerar spegelreflex stort, och att man inte i onödan byter bort det man är van vie. På stora presshändelser tycker jag det är väldigt gott om 5D, och det var inte länge sen jag skådade en D2x i det vilda. I just det sammanhanget verkar det spegellösa sippra in rätt långsamt.
Ja men var det inte när regeringen presenterades, om jag inte minns fel, som de flesta från pressen tog bildrr ned mobiler?
 

Bengf

Aktiv medlem
Man läste förr som jag mins om statistik att frågade man tusen personer så motsvarade det i många fall ca 10000 personer, det fans tydligen statistik även på det.
 

acke

Avslutat medlemskap
Man läste förr som jag mins om statistik att frågade man tusen personer så motsvarade det i många fall ca 10000 personer, det fans tydligen statistik även på det.
Frågar man cirka tusen personer i Sverige så kan det faktiskt ge en bra bild av den genomsnittliga åsikten hos hela Sveriges befolkning. Men det förutsätter förstås att personerna är helt slumpmässigt utvalda, och att svarsfrekvensen är hög.

Problemet med de flesta webbundersökningar är att man inte slumpar fram deltagarna. Man låter istället deltagarna välja ut sig själva, och man har noll koll på åsikterna hos den stora majoriteten som väljer att inte svara. Redan där har man tappat mycket av den statistiska trovärdigheten. Bilden som PMD visar i Inlägg #10 illustrerar problemet perfekt.

Det gamla ordspråket ”Som man frågar får man svar” gäller i högsta grad fortfarande.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Ja men var det inte när regeringen presenterades, om jag inte minns fel, som de flesta från pressen tog bildrr ned mobiler?
Ja, du har påstått det tidigare, men det säger ingenting om vad yrkesfotografer använder. De flesta på plats är förstås journalister av annan karaktär, varför ditt urval ”folk som råkade synas i bild i tv” sannolikt inte är representativt för det som diskuteras. Sedan kan ju även yrkesfotografer ta kompletterande bilder med mobilen för andra mer flyktiga ändamål än att t ex skicka dem till TT Bild.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Frågar man cirka tusen personer i Sverige så kan det faktiskt ge en bra bild av den genomsnittliga åsikten hos hela Sveriges befolkning. Men det förutsätter förstås att personerna är helt slumpmässigt utvalda, och att svarsfrekvensen är hög.

Problemet med de flesta webbundersökningar är att man inte slumpar fram deltagarna. Man låter istället deltagarna välja ut sig själva, och man har noll koll på åsikterna hos den stora majoriteten som väljer att inte svara. Redan där har man tappat mycket av den statistiska trovärdigheten. Bilden som PMD visar i Inlägg #10 illustrerar problemet perfekt.

Det gamla ordspråket ”Som man frågar får man svar” gäller i högsta grad fortfarande.
Men slumpmässigheten är ju ingen slump i enkätundersökningar. Skulle du verkligen slumpa fram 1000 pers så skulle bergis 9 av 10 inte ha någon åsikt i frågan för de använder inga systemkameror. Så man måste nog filtrera lite för att överhuvudtaget få ett användbart undrlag.
 

acke

Avslutat medlemskap
Men slumpmässigheten är ju ingen slump i enkätundersökningar. Skulle du verkligen slumpa fram 1000 pers så skulle bergis 9 av 10 inte ha någon åsikt i frågan för de använder inga systemkameror. Så man måste nog filtrera lite för att överhuvudtaget få ett användbart undrlag.
Ja, det är sant förstås. Man behöver först definiera en vettig population av fotografer, innan man kan ta det slumpmässiga stickprovet.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, precis som i exemplet i inlägg #10 där man måste definiera en vettig population av enkätintresserade innan man gör det slumpmässiga stickprovet …
 
ANNONS