Annons

vilken kamera skall jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

annasol

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en ny digitalkamera (fotar i dagsläget med en Canon Ixus 400) men jag vet inte vilken. Kanske någon kan hjälpa mig?

Det är framför allt två funktioner jag vill ha, och dessa ska vara riktigt bra: Dels ska det gå att fota i dåliga ljusförhållanden. Vill kunna ta bra nattbilder, t.ex., utan att det blir allt för grynigt. Vidare så vill jag kunna ta bra macro-bilder, så jag vill att det ska vara så bra närgräns som möjligt.

Är det någon som vet en kamera som förenar dessa två egenskaper? Vidare vill jag åtminstone ha 5 megapixlar. Kan tänka mig prisklassen 5000-10000 kr.

Tack på förhand!

Nu sa du aldrig om det var en kompaktkamera eller en systemkamera du var ute efter... Men eftersom du har en kompaktkamera idag så kanske det är det du vill fortsätta med?

Isåfall kan jag rekomendera Canons värsting, kostar runt 5000:- har mycket bra ljusstytrka i objektivet och enorm Zoom + supermacro

Ang brus i nattbilderna så beror det på att kameran luras att använda högre ISO, vilket är galet i nattbilder, då ska det vara låga ISO generellt.

Men då får du nog börja använda kameran manuellt...

Ett annat tips är att skaffa en begagnad Canon G5! en ruggigt bra kamera med RAW funktion, vet inte om canon har någon kompakt längre med RAW.

Ett annat alternativ är att köpa en systemkamera, dessa har naturligtvis utofunktioner om man vill ha det, men den är optimerad för manuellt agerande.

En mycket bra kamera är isåfall en:
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?504121
problemet med systemkameror är att där måste man köpa opjektiven separat. I kompaktkamerorna har du det som byggts in, varken mer eller mindre.

Systemkameror ger generellt tekniskt bättre bilder av en rad olika anledningar, men den största fördelen är just att du kan köpa olika objektiv för ändamålet med olika ljusstyrkor sov. Objektiv kostar allt från 1000:- till 60 000:- st. Allt hänger på dina krav ovh användningsområden i samverkan med din budget.

Så föratt vi ska kunna hjälpa dig mer så behöver du nog specificera om det är kompakt eller systemare du vill ha, vad du fotograferar osv.

Hoppas detta hjälpte lite i alla fall :)

Tack Kalle för ditt utförliga svar!

Kanske borde specificerat mig lite mer, ja... Jag är alltså _inte_ ute efter en pocketkamera, en sådan har jag ju redan. Angående manuellt agerande så ställer jag redan in min lillkamera manuellt, problemet är snarare att den ju erbjuder mindre möjligheter till just manuellt agerande.

Är delvis en novis på foto, men inte helt. Det jag söker är en kamera som trots lågt ISO kan ta fina bilder i dåliga ljusförhållanden, gärna med hyfsat kort exponeringstid så det inte blir så suddigt. (Eller är det en paradox?)

Jag fotar främst natur, delvis macro men även månsken etc. Därav kombinationen närgräns & dåliga ljusförhållanden.

Hoppas det är lättare att förstå mig nu! :)
Tack igen.

kolla finepix S6500fd som är på väg, pris ej faststält men kostar troligen ca 4500kr klarar
ISO3200 zoom mtsv 28-300mm och 6MP.

ok Anna!

Det jag rekomenderar är isåfall att du köper en

www.scandinavianphoto.se/?504121

till den köpr du denna:

www.scandinavianphoto.se/?15885

totalt har du då en systemkamera med en av markandens i särklass bästa kamera när det gäller sensor och brus på respektive ISO nivåer. En mycket bra kamera med lågt brus!

Objektivet är ett renodlat macro objektiv som ger mycket bra skärpa och 1:1 förhållande. Ett äkta macro alltså. Objektivet fungerar också som ett standard objektiv för naturfotografering, men autofokusen på objektivet är i ärlighetens namn lite slö. Men då är du låste till detta objektivet och du kan itne zooma.

Vill du ha någonting annat så får du köpa ett annat objektiv. Nu kommer fördelarna/naktdelarna fram med systemkameran... Det finns inga riktigt bra macro objektiv som samtidigt har rejäl zoom, då måste du köpa 2 objektiv.

men är macro det du fotograferar mest så ska du satsa på ett macro objektiv. Det går alltså att använda till annat också :)

bild exempel nedan är tagen med det objektivet och likvärdig kamera :)

Bilagor

• _mg_7232.jpg
    _mg_7232.jpg
    51.6 KB · Visningar: 271
samma objektiv igen och likvärdig kamera.

flugan är en lite rackare, kanske 1 cm stor...

Bilagor

• _mg_6950.jpg
    _mg_6950.jpg
    42.8 KB · Visningar: 265
Kloka ord av Kalle. Jag skulle dock rösta på dessa. Samma fina brusegenskaper för kameran (lite rejälare men endast 6 megapix. Dessutom lite bättre sökare vilket är bra för foto i lite sämre ljusförhållanden).

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=45912

Samma fina brusegenskaper för kameran (lite rejälare men endast 6 megapix. Dessutom lite bättre sökare vilket är bra för foto i lite sämre ljusförhållanden). Skulle dock pruta 600kr

URL: http://www.scandinavianphoto.se/?36483

Skarpt objektiv. Stort zoomomfång = fungerar bra som enda objektiv. Bra närgräns= nästan riktigt macro. Vill du komma ännu lite närmare kan du köpa till en mellanring (billigt och ger mycket bra resultat). Mycket prisvärt + hyggligt bra ljusstyrka.

Sedan ett visdomens ord. Systemkameror (stora sensorer) är överlägsna kompaktkameror (små sensorer) i dåliga ljusförhållanden. Men... vill man ha riktugt skarpa bilder som tål att förstoras till A4 eller A3 finns det bara en lösning = STATIV!
Sedan är ju inte superskärpa alltid nödvändigt. Det finns väldigt många prisbelönta bilder som är lite halvsuddiga eftersom de fotograferats i dåliga ljusförhållanden. Speciellt inom press och dokumentärfoto där innehållet i bilden alltid är viktigare än tekniken.
På min personliga sida ser du 3 exempel på nattbilder. 2 skarpa=stativ. Dessa håller för förstoring till 50x75cm. Sedan den tredje ("kallbadhuset") en bild med slarvpelleteknik= utan stativ. Den håller för förstoring till max 10x15cm... och då var det ändå ett lyckoskott av ca 10 försök till att undvika skakningsoskärpa.

Lycka till :)

Jag håller med Kalle.

Det "kit" som kalle rekomenderar ovan är troligen helt rätt utifrån dina önskemål. Canon är nog över lag ett bättre val när det gäller brus (kontra ISO) än exempelvis Nikon.

Lycka till med kameravalet.

/Urban

ANNONS
Götaplatsens Foto