Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken kamera skulle passa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika-D

Ny medlem
Hej,
jag skulle uppskatta lite bra råd gällande val av kamera då jag själv är en riktig nybörjare inom ämnet, med allt vad det innebär.

Jag söker efter en kamera att mjukstarta med (det behöver alltså inte vara en värstingkamera) och jag kommer främst vilja fotografera djur då även det intresset ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Jag har för tillfället en D40 till låns här hemma som jag är väldigt nöjd med, men har även funderat lite på D40x och D70S, men har inte fått klarlagt vilken utav dessa tre kameror som är bäst/lämpligast för min del. D40x verkar vad jag har läst ha mer pixlar än t.ex D40/D70S men vet inte om det spelar så stor roll?

Har fått ett erbjudande om att köpa en D70S i nyskick ihop med standardobejktiv + ett sigma 18-200 allround objektiv för 3500:-. Är detta något att satsa på?

Jag har även fråga om Nikkor 18-55mm vs. Nikkor 50mm. Jag har sett i flera annonser att man säljer båda två och min fråga är vad skillnaden är? Vad använder man 50mm till?

Skulle bli jätteglad vid svar!
Mvh Annika

Jag vet ju inte vad du har för budget till ditt kameraköp. Om jag var du med mina erfarenheter så skulle jag köpa en begagnad D200 eller en ny D300 beroende på hur stor börs du har. Du får snabbare serebildstagning med dessa kameramodeller jämfört med D40 - D70s.

Om du vill ha riktigt bra bilder så använder du AF50mm/1,8D Skarpt och bäst för pengarna. En Zoom är bekväm men inte lika skarp.

Skall du fota hundar in action så föreslår jag ett AFS18-70mm som du kan köpa till vettigt pris. Begagnad D200 inkl 18-70mm objketiv får du för ca 7-8000:- Då får du ett riktigt bra resultat på rörliga mål utomhus. Det är inte lika bekvämt att zooma med kroppen då man skall fota levande djur som far runt i high speed!

På stillasittande hundar får du toppenbilder med AF50mm/1,8. D40 med 18-200mm är billigt och bra, om du är nöjd med de bilder som du tar idag med den lånade kameran.

Man får dock ett habegär som är svårt att ignorera när man vet hur bilderna kan bli med rätt grejor. Prisskillnaden är ju inte förfärlig även om det kostar nästan det dubbla.

Tycker som Max att en begagnad D200 kan vara ett bra val.

Men du kanske inte ens måste ha en Nikon? En begagnad Canon 30D blir ännu billigare och ändå en väldigt bra kamera.

De finns begagnade för runt 5000 kronor om jag minns rätt.

en Canon EOS 30D + Sigma 18-50 f/2,8 kanske vore nåt? Vet inte om det har så snabb autofokus men det fungerar nog ändå bra för att fota hundar eller andra djur i rörelse, det är nog mest vid sportfoto som t.ex. snowboard, skateboard eller fågelfoto som det behövs riktigt snabb AF.

Men en D200 blir säkert jättebra också, den kanske är bättre än EOS 30D, men 30D är ju billigare.

Vill du hålla i pengarna ännu mer så funkar nog en Nikon D70S eller en D80 bra också.

Nikon D70S var väl en bra kamera när det begav sig, men utvecklingen går snabbt, den har inte mycket att sätta imot dagens kameror, då i första hand brusegenskaperna, som är betydligt bättre i nyare kameror, lcd displayen är inte mycket att hurra för heller, sökaren är dessutom dystert mörk på den...

Har du ett större intresse så tycker jag du skall satsa på en modern kamera, D40x är väl ett bra val, men den har nyligen blivit uppgraderad till D60, det skilljer inte mycket i mellan dom, så det kvittar väl igentligen vilken du väljer av dom, men är inte mellanskillnaden betungande så välj den nya D60.

Men allra helst bör du titta på klassen över instegsmodellerna, D80 och snart kommande D90 om ryktena är sanna, då får du en kamera som inte begränsar dig lika mycket efter att du lärt dig mera, den är bättre att växa med om du har foto som intresse och hobby, den kameran kan använda alla objektiv typer från både Nikon och tredjepartstillverkarna eftersom den har en inbyggd fokusmotor som kan driva äldre objektiv som inte har en sådan inbyggd, instegsmodellerna har inte en sådan motor, och har därmed en begränsning på vilka objektiv dom kan användas med, sen finns det vertikalgrepp som extra utrustning mm.

Angående skillnaden på objektiven du nämde, 18-55 är ett zoom objektiv med variabel brännvidd mellan 18-55 mm, 50mm objektivet är ett så kallat fast (prime) objektiv, och ger 50mm som fast brännvid, skillnaden är att den blir betydligt mindre, men framförallt så är fasta objektiv oftast betydligt ljusstarkare, 50mm är en så kallad standard brännvidd på fullformat, dvs filmformatet 24x36 och är väl tänkt att jämföras med det mänskliga ögats bildvinkel, men jag tror det faktiskt ligger närmare 40mm än 50mm om jag inte minns fel, hur som helst, det var en standard brännvidd på systemkameror under den analoga filmtiden, och var det objektiv som oftast såldes tillsammans med kameran.

Nikon har två 50mm objektiv, ett standard på ljusstyrka f1.8 samt ett lyxigare på ljusstyrka f1.4, dvs riktigt snabba objektiv som gör det möjligt att fota innomhus utan blixt, samt möjlighet till kort skärpedjup som är en annan bra egenskap som man får med ljustarka objektiv.

Dagens konsumentkameror har en sensor som är mindre än filmrutans 24x36mm, och därför får man en skenbar brännviddsförlängning på x1.5 på objektiven, så en 50mm upträder som ett 75mm objektiv skulle göra på en analog kamera (50x1.5)
Därför används det väl idag mest som ett kort tele, framför allt som ett porträtt objektiv, för att få samma bildvinkel som ett 50mm gav på filmtiden får man använda ett objektiv runt 30mm, men idag börjar det komma fler och fler kameror med en sensor i fullformat dvs, 24x36mm, Nikon har precis släppt information om sin andra modell med fullformatssensor D700, och troligtvis är alla systemkameror utrustade med en 24x36mm sensor innom 8-10 år, då först är allt tillbaka som det en gång var, en 50mm glugg är en 50mm glugg och inget annat, som det är nu kan säkert uppfattas som krångligt och obegripligt för dom som inte varit med sedan analogtiden.

PS ! Nikons 50mm objektiv är ett bra exempel på objektiv som inte ger autofokus på instegsmedellerna eftersom det inte har en inbyggd fokusmotor, och det har inte merparten av Nikons Prime objektiv, men dom kommer troligen att uppdateras med motor innom en snar framtid, i allfall dom mest populära.

/kent

Fast det skiljer då mer än dubbelt i pris...
Ett d200 utan optik kostar dubbelt så mkt som d70 med optik så det lär skena iväg om man ska ha "matchande" optik till huset...

Tkr d70s med 18-200 för 3500 är ganska bra i pris... När du kommit upp dig kan det vara en ide att köpa ljusstarkare objektiv men 18-200 är ett väldigt smidigt objektiv... Passar bra i början då man inte är så sugen på att byta objektiv i tid och otid...

ANNONS
Götaplatsens Foto