Annons

Vilken kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas89

Medlem
Ska till Nya Zeeland under en månad i vinter för kombinerad familje och flugfiske-resa..

Vill såklart dokumentera så mycket det bara går..
Lutar åt 7D+50 1,8+ 70-200 som huvudsetup..

Fast sen så fick jag lite tvivel att jag kommer dra mig för att ta med den ut på slit och släp..

Så då slog mig tanken en ganska liten och smidig kompakt som kanske till och med tål vatten/stänk som alltid kan ligga i fickan för alla dom där ögonblicksbilderna


Och det här är för mig ovandrad mark, så vad ska man ha?
 
De flesta kameror tål ju lite stänk av vatten, men om du menar att du skulle vilja ha en komapkt kamera som är vattenskyddad/vattentät osv så kommer du nog att behöva göra lite avkall på bildkvaliteten då dessa kameror brukar ha väldigt liten sensor.
Annars är väl Sony RX100 (finns ju i flera versioner) och Panasonic LX100 två kameror som brukar vara omtyckta som komplement till systemkameror av många fotografer. Sedan finns ju för all del Canons G7X och G9X.
 
Tja, det är ju den där frågan som rymmer sådär en 10.000 svar eller nåt😉.
Mitt snabba svar är alternativet Olympus Tough-4. Stöttålig, dammtät, vattentät (går att använda under vatten), "mikroläge" för närbilder, GPS mm. Ganska fullspäckad sak. Skaplig bild- och videokvalitet. Wifi, om man snabbt och smidigt vill föra över bilder till fånen/plattan fvb till social medier/vänner etc. En vettig "resekamera".

Men som sagt. Det finns ju en del att välja på....

Trevlig resa!!
 
Jag skriver under på Olumpus tough4. Jag köpte en i våras för utsatta lägen och är hittils mycket nöjd. Bildkvaliteten är ju naturligtvis inte som i "riktiga"kameran, men med min Olympus tar jag bilder annars inte skulle bli. Fisketuren i lilla ekan. Fjällturen i hällregn (vi pratar HÄLLregn). Den ger en helt ny dimension på bad- och strandbilder såklart. Den ersätter inte min vanliga kamera men den är ett utmärkt komplement.
 
Tack för snabba svar!


Ja, det är såklart att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är
Speciellt iom att jag inte hade nån budget eller några andra specifika krav..


Drömmen hade faktiskt vara att ha en vattentålig som levererar bra kvalitet.. (Just till fisket tänker jag att man kan få möjlighet att ta riktigt läckra bilder)



Så ska kika lite på olympusen


Men annars så vill jag gärna inbilla mig att jag skulle vilja ha bildkvalitet före vattentålighet
 
Tack för snabba svar!


Ja, det är såklart att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är
Speciellt iom att jag inte hade nån budget eller några andra specifika krav..


Drömmen hade faktiskt vara att ha en vattentålig som levererar bra kvalitet.. (Just till fisket tänker jag att man kan få möjlighet att ta riktigt läckra bilder)



Så ska kika lite på olympusen


Men annars så vill jag gärna inbilla mig att jag skulle vilja ha bildkvalitet före vattentålighet

Eller Nikons lilla vattentåligasystemkamera med 1 tumsensor. Litet o smidigt, helt vattentät
 
Så ska kika lite på olympusen


Men annars så vill jag gärna inbilla mig att jag skulle vilja ha bildkvalitet före vattentålighet
Vad man glömmer att nämna är att Olympus TG-4 går att fotografera med i RAW-format. Det borde öka möjligheterna till att få till bilderna något sånär som man vill ha dom (i efterbehandlingen).


Själv går jag i funderingarna att införskaffa en till vårens äventyr, och med tanke på vad den kostar, så får man säga att man faktiskt får väldigt mycket för pengarna.
 
Sony tx30

Den är kompakt på riktigt... Dvs går ner i en jeansficka. Tål ösregn och 100% luftfuktighet utan problem, har aldrig provat den under vatten. Inbyggt linsskydd. Det är inte den mest vattentäta eller mest stötskyddade. Men den är smidig och rejält skyddad. Ska gå till 10m under vattnet men jag skulle inte prova. Då skulle jag ta en panasonic ft.
 
Vad man glömmer att nämna är att Olympus TG-4 går att fotografera med i RAW-format. Det borde öka möjligheterna till att få till bilderna något sånär som man vill ha dom (i efterbehandlingen).


Själv går jag i funderingarna att införskaffa en till vårens äventyr, och med tanke på vad den kostar, så får man säga att man faktiskt får väldigt mycket för pengarna.

Javisst är det RAW-formatet som är grejen med Olympusen! Men jag är faktiskt nöjd med jpg-arna också. Man kan ju ställa in lite egna preferenser för kamerans konvertering så man slipper tivolifärger. Här är en jpg direkt från kameran:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/352977/3496612.htm
 
Köp två

Med tanke på kombon du tänkt köpa så har du ju en hyfsad slant att lägga på utrustningen. Varför då inte satsa på 2 kompakter - en vädertålig samt en som tar bra bilder. Eller kanske tre - en med lite mer zoom (med medföljande sämre bildkvalitet). Så kan du ju alltid använda den ena eller den andra beroende på väder/omständigheter. Storleksmässigt blir det ändå mindre utrustning att släpa på.
Den eller dom som "blir över" när du kommer hem går ju att sälja igen.
 
ANNONS