Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kulled för 500-1000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

erlend96

Aktiv medlem
Söker en kulled för att ha på mitt enbensstativ. Skall även ha samma kulled senare till ett trebensstativ, så det får gärna fungera på båda. Min budget är max 1000kr, möjligtvis kan jag lägga på en hundralapp eller två om jag får något mycket bättre. Jag har en manfrotto 679b.

Kommer användas till det mesta, men huvudsakligen till sport.

Tackar för alla tips!

Med tanke på att du har en såpass begränsad budget att du egentligen inte får någon särskilt bra kulled kanske det kunde vara värt att titta på ett tilthuvud för enbensstativ istället. Mycket smidigare, anpassat för enbensstativ och dessutom billigare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=701234

Det finns dessutom kulleder som har samma snabbplatta så när du köper ett trebensstativ har du samma snabbfäste på båda!

Med tanke på att du har en såpass begränsad budget att du egentligen inte får någon särskilt bra kulled kanske det kunde vara värt att titta på ett tilthuvud för enbensstativ istället. Mycket smidigare, anpassat för enbensstativ och dessutom billigare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=701234

Det finns dessutom kulleder som har samma snabbplatta så när du köper ett trebensstativ har du samma snabbfäste på båda!

2.5kg, räcker det för 40D och 70-200 2.8? Så den kan bara vridas vertikalt och inte horisontellt? Hur fungerar det på en tripod?

Är det inte bättre att köpa en kulled och ha på båda?

2.5kg, räcker det för 40D och 70-200 2.8? Så den kan bara vridas vertikalt och inte horisontellt? Hur fungerar det på en tripod?

Kulled är ett riktigt eländ att ha på en monopod. Ingen styrsel i någon riktning. Jag trodde som Du en gång i tiden. Nu har jag kulleden i bokhyllan och den som Helmetrock föreslår på monopoden.

Jag har dessa. De fungerar utmärkt tillsammans:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4389http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19830

Ursäkta det blev fel först.

Senast ändrad:

Att köpa EN kulled och använda på båda omväxlande, byta mellan enbens och trebens alltså, är helt vansinnigt om du frågar mig. Kulleden monterar man och så sitter den där den sitter sedan. För övrigt är montering/demontering inte särskilt smidig. Jag skulle dra mig för att ha olika snabbplattor ens, bara det är ett elände.

Att ha en kulled på ett enbensstativ är som sagt inte heller att föredra, dels behöver du inte rörelsefriheten i kulan eftersom du har full rörlighet i själva benet som du kan vrida och vinkla hur som helst. Sedan funkar det inte lika bra som ett enkelt tilthuvud heller om du frågar mig. Sedan finns det tilthuvuden som är mycket bättre än det hör också, men då springer priserna iväg såklart.

Leden jag tipsade om är BARA för enbensstativ, för trebensstativ funkar den inte alls.

Köp en bra kulled och ett bra stativ när du har pengar till det och blanda inte in enbensstativet i det, mer än att du kan försöka få samma snabbplatta på båda.

Okej, tack för responsen. Så om jag förstår det rätt så borde jag köpa ett tilthuvud till monopoden och sedan ett trebensstativ med tillhörande kulled?

Så om jag förstår det rätt så borde jag köpa ett tilthuvud till monopoden och sedan ett trebensstativ med tillhörande kulled?

Japp, det är vad jag tycker iallafall. Du kan till och med testa att köra utan huvud på monopoden, är motiven i ungefär samma höjd som du kan du klara dig med att bara luta benet lite framåt eller bakåt.

jag har idag ett kulhuvud på mitt enbenta för jag behöver kunna tilta "upp/ner" vid makrofotografering, men jag skulle gärna byta ut den så jag får samma snabbfäste som mitt trebenta från Manfrotto. Såg tiltleden från manfrotto, men om jag fattar den rätt så är den enbart tiltbar i sidled, om man inte vrider snabbplattan på kameran. Stämmer det?

jag har idag ett kulhuvud på mitt enbenta för jag behöver kunna tilta "upp/ner" vid makrofotografering, men jag skulle gärna byta ut den så jag får samma snabbfäste som mitt trebenta från Manfrotto. Såg tiltleden från manfrotto, men om jag fattar den rätt så är den enbart tiltbar i sidled, om man inte vrider snabbplattan på kameran. Stämmer det?
Den är bara tiltbar åt ett håll, om det är framåt-bakåt eller i sidled avgörs av hur man vrider plattan som sagt.

Hej!
Har ett Manfrotto 679B med Manfrottos kulled 494RC2, den kombinationen fungerar alldeles utmärkt bra tillsammans med min Canon 40D + battgrepp samt ett Tamron 70 - 300. Har tidigare prövat det tilthuvud som föreslås i länkarna i de andra inläggen/svaren men fann den lösningen inte vara tillräckligt flexibel samt att friktionslåsningen av t-huvudet inte var värd namnet. Enda nackdelen med kulled är i så fall att längd å vikt ökar jämfört med t-huvudet.

//Bert

Hej!
Har ett Manfrotto 679B med Manfrottos kulled 494RC2, den kombinationen fungerar alldeles utmärkt bra tillsammans med min Canon 40D + battgrepp samt ett Tamron 70 - 300. Har tidigare prövat det tilthuvud som föreslås i länkarna i de andra inläggen/svaren men fann den lösningen inte vara tillräckligt flexibel samt att friktionslåsningen av t-huvudet inte var värd namnet. Enda nackdelen med kulled är i så fall att längd å vikt ökar jämfört med t-huvudet.

//Bert

Hur tror du kulleden pallar tyngre objektiv? Den är ju ändå riktigt billig.

Verkar vara lite åtskilda meningar här. Är tilthuvudet enkelt och jobba med? Hur stabilt är det?

2.5kg, räcker det för 40D och 70-200 2.8?

Jag använder 680B tillsammans med 234RC till kombinationen Canon EOS 5D Mark II + Canon Extender EF 2x III + Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM. Summa vikt 3,45 kg.

Jag kanske håller på och gör något dumt som kommer att kosta multum men jag har inte märkt några tendenser till att det är för mycket last på fästet.

Hur tror du kulleden pallar tyngre objektiv? Den är ju ändå riktigt billig.

Verkar vara lite åtskilda meningar här. Är tilthuvudet enkelt och jobba med? Hur stabilt är det?

Rekommendationerna från Cyberphoto angående maxvikt för 494RC2 är 2 Kg medan Manfrotto vräker på med ytterligare något kilo. Min egna tyngsta utrustning som tidigare nämts väger 2,1 kg, mer vikt än så är nog inte att rekomendera på detta huvud.
Det Manfrotto tilthuvud som föreslagits här är en mycket simpel konstruktion varför det bara irriterar, finns säkert bättre sådana. Tilthuvudet är ju en enklare konstruktion varför handhavandet vid en god konstruktion blir smidigare och stabilare men mindre flexibelt.

Rekommendationerna från Cyberphoto angående maxvikt för 494RC2 är 2 Kg medan Manfrotto vräker på med ytterligare något kilo. Min egna tyngsta utrustning som tidigare nämts väger 2,1 kg, mer vikt än så är nog inte att rekomendera på detta huvud.
Det Manfrotto tilthuvud som föreslagits här är en mycket simpel konstruktion varför det bara irriterar, finns säkert bättre sådana. Tilthuvudet är ju en enklare konstruktion varför handhavandet vid en god konstruktion blir smidigare och stabilare men mindre flexibelt.

Det beror givetvis till vad man ska använda det. Jag har det på en monopod i naturen och när jag fotar barnbarnens idrottande. Då behöver man bara kunna ställa in en grundvinkel per tillfälle sedan gör ju monopoden allt arbete så smidighet saknar betydelse för mig.

Kan inte förstå varför detta fäste bara är klassat för 2,5 kg men det handlar troligen om slirkopplingen som kan vara svår att dra åt så det blir stabilt för ett tyngre objektiv. Det märks när man bär kameran med stativ på axeln. Då kan det vrida sig lite. Hållfastheten tror jag räcker för större saker än så.

Jag har ett Manfrotto 695CX med tilthuvud 234RC. Detta funkar utomförträffligt ihop med 7D+batterigrepp, samt EF70-200 med stativfäste.
Nu hoppas jag bara att tomten kommer med ett stativfäste till mitt EF 24-70. ;-)

Kan inte förstå varför detta fäste bara är klassat för 2,5 kg men det handlar troligen om slirkopplingen som kan vara svår att dra åt så det blir stabilt för ett tyngre objektiv. Det märks när man bär kameran med stativ på axeln. Då kan det vrida sig lite. Hållfastheten tror jag räcker för större saker än så.

Håller med dig Henry, om att det är slirkopplingen/friktionsfunktionen som begränsar 494RC2, inte den generella hållfastheten för övrigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto