Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken manuell Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Har (nästintill) bestämt mig för att byta ut, alternativt komplettera, min gamla Nikon F-601 med en manuell Nikon. Är lite trött på att den är så stor, drar så förbannat med batterier osv. Jag vill ha en stridsvagn istället för en Volvo BM om ni förstår vad jag menar ;).
Problemet är ju att Nikon inte direkt legat på latsidan när det gäller att producera manuella kameror... Så jag har en aning svårt att bestämma vilka modeller jag ska satsa på. Den enda av alla dessa kameror jag är riktigt bekant med är FM3An, som min bror har. Den är tyvärr ganska mycket för dyr. Men den har allt jag vill ha och behöver. Vilken tillverkades före FM3An?

Det vore super ifall nu kunde tipsa om ett par modeller jag bör satsa på? Vilka som man kanske ska akta sig för? Vad man bör betala? Vad man kanske ska kolla på när man köper begagnat? VAR ska man köpa begagnat?

Tacksam för lite hjälp!
/cj

Det du bör göra är att kolla in begagnat-marknaden för antingen en FM3a som nog borde kunna finnas relativt billig i ganska bra skick. Annars skulle jag titta pa FM2, som FM3a bygger på. Du kanske kan hitta en begagnad F3 men de är ganska dyra om du vill ha en som är bättre än b-/c. Få se nu, sen finns det ganska många andra kameror men de är ofta ganska plastiga, t.ex. FE2 och FG2.
Det är väl de kameror som jag har i huvet.
Lycka till

FM3a har samma mekaniska uppbyggnad som både FM, FM2, FE och FE2. FM(2) har helt mekanisk slutare (allt utom ljusmätaren klarar sig utan batterier, om det nu skulle vara viktigt för dig) men ingen som helst automation. FE(2) har aperturprioritet (du ställer in bländaren, kameran väljer själv passande slutartid) vilket är praktiskt. Slutaren kräver dock batterier för att fungera, vilket inte är någon stor sak, batteriernas livstid räknas i år.). FE2 har även TTL-blixt vilket är mycket intressant om du är blixtanvändare.

De enda användarmässiga skillnaderna mellan FM-serien och FE-serien är annars att FM(2) har tre lysdioder för att indikera rätt exponering medan FE(2) har en skala med visare. FE(2):s mätare är effektivare om man vill använda diafilm och korrigera ljusmätarens rekomendationer manuellt för objekt som avviker från medelton

Annars finns FA, liknande FM/FE-serien men mer avancerad ljusmätare och F3(HP). F3HP har bäst sökare (speciellt för glasögonanvändare) och flest tillbehör, men är lite tyngre och klumpigare än de andra. En stridsvagn är den dock. En Nikon F4 skulle kunna vara ett alternativ, även om den också är ganska stor och klumpig. Det är för övrigt Nikons enda AF-kamera som erbjuder full matrismätning även med MF-linser.

Undvik FG, EM och FM10 (och antagligen flera) som är billiga budgetmodeller. FM10 är tex byggd av Cosina.

Begagnad utrustning köpes med fördel från privatpersoner via fotosidan/cyberbörsen etc etc. Försök få en överblick över prisnivån genom att titta på butikernas begagnatsortiment först bara.

Required reading:
http://www.nikonlinks.com

/Martin

hur menar du med stridsvagn?
själv har jag dängt min FM2 och en FE i golvet rätt hårt ett par gånger och de har hållt bra, med en å annan repa och bula bara.
min FM2 tål regn bra, överlever utan batterier (men ljusmätaren dör) och är lätt och behändig.
FM2 kan man mecka med själv ganska lätt om det behövs (jag har bla. rengjort min, eftersom jag spillde outspädd vinbärssaft på den och alla knappar och så blev tröga).
jag stormälskar min FM2 och kommer aldrig sälja den!

tjosan!

Mitt tips F3

Jag har själv en F3:a och är mer än nöjd. Den har vart ned på vinterturer i fjällen med dryga - 30 och i Madrid i + 40. Kort sagt den klarar allt. Jag tror att du kan få tagen i F3:a till en hyffsad peng, bara att hålla ögon och öron öppna.
Lycka till med köpet!

/Johannes

Jag skulle också säga F3. Varför inte en som är B-/C? Den håller för allt och en sliten kan hittas ganska billigt. EL-2 är också gedigen och har bländarstyrd automatik, men är lite klurig att få tag på. Jag har den och FM, och har haft en FM2. För mig hade FM2 inga fördelar framför FM. EL-2:an har automatik, vilket är praktiskt ibland. FE och FE2 är väl annars de som ligger närmast FM3a i funktion, men är batteriberoende.

/Pontus

en stor fördel

Ska du fota med ljussvaga objektiv, tex ett tele eller zoom med bl 5,6 så är det en stor skillnad mellan FM och FM2-du kan byta sökarskivan på FM 2:an till en ljusstark, typ intenscreen, så att skärpeinställningen blir en tårtbit.

Hmm.. något är lurt. FM2 ska ha blixtsynk 1/250 (tidiga exemplar hade 1/200), FM hade 1/125. FM är äldre och ska vara billigare än en FM2. Det står dessutom ingenting om skick, sen är frågan om du vill ha linsen (E-serien var Nikons budgetserie med sämre antireflexbehandling). Du kan få en fingervisning om begagnatpriser hos handlare på:

http://www.lpfoto.se
http://www.schoenherrsfoto.se

2700:- för en FM2 i bra skick med lins låter iofs som ett bra pris, men jag är inte riktigt insatt i vad de går för idag.

/Martin

Innan du köper en FM/FE(2) ta en ordetling koll med sökaren. Dessa är inte av HP typ, och kan vara lite svårt att se hela sökaren, speciellt om du har glasögon.

Även jag rekomenderar att du kollar upp F3, eller F3HP (samma kammera men med HP-sökare - mycket bra om du har glasögon).

De små batterierna som driver en F3 räcker länge och om dom tar slut har du en mekanisk utlösare på 1/60s. Till F3an finns det massor med olika tillbehör, till exempel olika sökare och cirka 20st mattskivor. Ljusmätningen på F3 skiljer sig från övriga Nikon manuella kameror, med att den har centrumvägt med 80% av mötningen i mitten och 20% på resten. FM/FE(2) har 60% resp 40%. Vad det gäller slutartiderna på F3 har jag märkt att fast den bara visar upp till 8 sekunder, har jag tagit exponeringar med den på flera minuter och fått ett mycket bra resultat. F3 är även en proffskamera med funktioner som 100% överenstämelse mellan filmen och sökaren och spegeluppfällning.

Om vi vill ha en mycket robust kamera, finns både F3 och FM2 i titan (mycket ovanliga och dyra). Fotoaffären i Gårda har en FM2 och en F3 i titan.

F3P är en "press" version av F3, färre funktioner jämfört med den vanliga F3an men bättre tätad mot väder och vind.

-- Nicke

ANNONS
Götaplatsens Foto