Annons

vilken mellanformatskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan-p

Ny medlem
jag har tänkta att köpa en mellanformats kamera i 4-7 tusen kronors klassen några förslag?nytt,beg..

Du kan välja bland massor av tvåögda kameror för den budgeten.

Bland SLR kan du kanske hitta en Hasselblad 500C runt det priset. Jag köpte min 500C/M för 8000kr. Annars brukar man hitta kameror i 645-format i den prisklassen. Behöver du inte 6x6-formatet (kvadratiskt) så kolla efter Mamiya och Bronica. Båda de märkena har också 6x6, men kanske inte under 7000kr. Har du tur så.

Jag använder gamla Hasselbladare när jag plåtar. Kan inte annat än rekommendera dig att köpa Hasselblad. Det finns massor av begagnade objektiv och tillbehör. Är den tillräckligt gammal kan man säkert hitta en utrustning för 5000 kr eller mer.

Mamiya 645 har jag använt förut. Inget jag skulle satsa på. Bronica är inte så roliga heller.

Det är inget fel på mamiya 645, billigt och bra. Men det är för lite skillnad mot småbild.

Rolliflex i bra skick brukar finnas för runt 4000 kronor. Hög kvalitet och enkel konstruktion.

johan-p skrev:
ok..var inne på en 500.hur är det med magasin mm?

menar du hasselblad.

Helst ska man köpa en 500 C/M och inte 500C. En C har så mörk sökarbild att den kan vara rätt svår att använda. C/M kom i börkan på 70-talet och fick en bättre mattskiva. Dessuom är C/M mer kompatibel med dagens modeller, så du kan köpa en helt ny skiva och få en kalasbra och ljus sökarbild.

A12 magasinen är lättare att ladda än de gamla C-magasinen till 500C. Man kan ha A12 på 500C.

Men visst funkar det fint att köpa en 500C också. Helst en fabriksrenoverad. Största problemen är magasinen som kan dra ojämt och att de kan läcka lite ljus. Ljusläckage är lätt att fixa själv. Reservdelarna kostar 150 spänn. Men drar det ojämt får man lämna in.

jag skulle satsa på en beggad bronica eller en ny från england dom är bra mycket billighare där än här en ny kostar under 10´ och beggad under 5 hbl har en övervärderat rykte om att vara SÅ bra men dom är int bättre än ngn annan. nu kommer säkert alla hbl nissar att säga motsatsen och försöka trycka ner mej i jorden :).

Jag har användt hbl proffesionellt tycker dom är VÄLDIGT dyra med tanke för vad man får för sina pengar och kvalitet. Jag föredrar mamiya RZ pro II som är 6*7 så man slipper beskära bilden för att det skall passa för att publiceras i en tidskrift eller få ut ett vettigt format i ram..

I USA är Zenza Bronica väldigt populära. Finns i olika format.

Pentax 6x7 är populära i Sverige och inte så hemskt dyra.

ANNONS
Götaplatsens Foto