Annons

Vilken Mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Hej! Är nu på väg in i Nikonvärlden .(Lämnar Konica Minolta). Jag har beställt en D200 med tillbehör och som skall levereras under nästa vecka.
Jag undrar vilka mjukvaror som jag kommer att behöva för bilhanteringen med nikons NEF filer?
Jag kör PS Cs, RawShoter essential 2006 och ACDsee Pro för tillfället.

Funkar CS med D200:an? Tror inte det. Jag kan i alla fall inte använda CS med min D2X och den kameran är ju äldre... RawShooter essential 2006 funkar däremot bra (trorjag) även om det är fler och fler här på Fotosidan som anser att det finns bättre konverterare rent bildkvalitetsmässigt. Om du inte vill investera så kan du alltid gå via DNG konverteraren som är gratis hos Adobe för att sedan öppna bilderna i CS.

Annars så är Nikons eget Capture NX ett kanonprogram rent bildmässigt. Jag gillar det men det finns andra som anser det vara segt och rörigt. Det har en del unika finesser och kopplingar till Nikons kameror som ingen annan har.

Saken är väl den att de flesta program som finns idag ger ett mycket bra resultat. Det som skiljer är ergonomin, Tyvärr finns det inga gratisprogram längre efter att Adobe köpt RawShooter. Capture One är ett annat helt fantastiskt program som finns i en LE version och den stora.

Själv använder jag NX för de flesta bilder och CaptureOne för porträtt.

Lycka till och välkommen till Nikonträsket. Det är riktigt kul att vara här...

Mankan

Nej det har jag inte jag har inte fått utrustningen ännu.
Jag kommer att göra det senare, provar det jag har själv först.
Kanske jag köper Nikon Capture NX.

WFS) (Eliaz skrev:
Nej det har jag inte jag har inte fått utrustningen ännu.
Jag kommer att göra det senare, provar det jag har själv först.
Kanske jag köper Nikon Capture NX.

Kommer inte ihåg vilket program NX jämfördes mot, men iaf så framkom det att NX brusreducerar automatiskt.

Mitt tips är att du köper ett sandisk Extreme III-minneskort till kameran, då bör du få med en kod till Capture one LE, som sägs ska va riktigt bra.

Bengt: med en druckens envishet i olika trådar här på Fotosidan påminner jag om att Sandisk och Capture One (som gör den i mitt tycke bästa råkonverteraren) har en kampanj just nu. Köper du ett Sandisk Extreme 3 compact flash får du med Capture One LE råkonverterare som egentligen kostar 99 dollar. Den ger fantastiskt bra resultat på råfiler, inklusive D200:s filer.

Läs mer på www.phaseone.com/sandisk

Nya Adobe Lightroom är också ett bra, flödesorienterat program. Du kan ladda ner senaste betan på Adobe labs hemsida. Den funkar utmärkt.

http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

ANNONS