Annons

Det historielösa folket

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Noseman 2005 skrev:
Förra året köpte jag en digitalkamera efter en lång skärseldsliknande tid av våndan och beslutsångest över vilken modell jag skulle köpa. Hur många megapixlar behövde jag? Vad skulle jag använda kameran till? Fanns det mer än megapixlar att ta hänsyn till? Suck och stön. Åsa ville köpa en billig, jag ville ha en dyr (med många megapixlar)...

Ähh, du låter som min mamma.
 

Estethia

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Sitt lugnt kvar och titta på din digitala kamera i soffhörnet - och vänta in nya modeller -Christel. (det är väl vad digitalfotografer mestadels gör??).
Analoga fotografer har skött om dokumentationen av omvärlden de senaste 150 åren -drygt det - och kan visst fortsätta, inga bekymmer!
(Du, det var ett vidöppet mål!!)
Us
om det blev mål för dig så får jag gratulera.
hoppas det kändes skönt, för själv tänkte jag gå ut och plåta en massa kul bilder som kommer försvinna om 50 år till din stora förfäran.
 

ricfro

Aktiv medlem
Johannes-S skrev:
Dagens system för digital lagring som kräver en aktiv insats av användaren är bara en kort övergående fas i den tekniska utvecklingen. Om 5-10 år finns dessa system inbyggda och automatiserade, så all information lagras automatiskt över nätet. Därmed är informationen säkrad för all framtid, eller åtminstone så länge vår civilisation består.

Johannes
Bra, beskriv ingående hur familjefotografen ska göra, eller gissar du bara om en kommande utveckling? Trams ...
 

joppis

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Jovisst, det är det jag avser att det är enklare att göra digitalt. Men avfotografering av bilder är inte så värst komplicerat med film. Dock blir resultatet bäst med storformatskamera - eller i varje fall mellanformat.
Nu handlade det ju i Björns fall inte bara om just avfotografering för att kunna distribuera bilderna till släkten utan även restaurera en del av de defekter som tiden utgjort. Förmodligen hade detta inte gjorts alls om han var tvungen att göra det analogt.

Den digitala tekniken ger ju även allmänheten tillgång till många olika verktyg att påverka och restaurera gamla fotografier. Om denna fördel ska ätas upp av vissa inte kan hantera materialet rätt tycker jag är lite synd.

Jag har tittat igenom dina fotografier Ulf och de var verkligen konstnärliga och känslofulla. Utan den digitala tekniken hade jag förmodligen inte fått sett dem alls. Tack för att du delar med dig av ditt bildspråk.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

För övrigt finns det ju redan en hel sjö i forumet om egentligen samma ämne (databeständighet) som är trådens huvudämne. Denna variant var bara mer poetisk och gripande i sitt utförande.
 

bEPH

Aktiv medlem
ricfro skrev:
Bra, beskriv ingående hur familjefotografen ska göra, eller gissar du bara om en kommande utveckling? Trams ...
Jag tycker inte alls att det är trams, snarare är det du som tramsar, att bortförda en människas seriösa åsikt som trams är respektlöst.

Jag kan tänka mig ett par mycket enkla scenarion:

Alla bilder som du framkallar till hos X har du möjligheten att få arkiverade hos dem på ett säkert sätt för 4 öre styck per månad. Varje uttag från arkivet kostar 50 öre per bild

De bilder som du tar med ditt abbonemang premium plus både framkallas och arkiveras, du har fri tillgång till dina bilder så länge du är en premie plus medlem.

Din kameratillverkare låter dig när du installerar drivrutinen/mjukvaran få ett webbalbum där alla dina bilder tankas upp automatiskt, gratis i 8 månader därefter kostar det 25 kronor i månaden.

Det finns nog många som skulle kunna hoppa på nåt liknande idag redan.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Estethia skrev:
om det blev mål för dig så får jag gratulera.
hoppas det kändes skönt, för själv tänkte jag gå ut och plåta en massa kul bilder som kommer försvinna om 50 år till din stora förfäran.
Om 50 år är min förfäran över försvinnande bilder obefintlig.
Us
 

qvirre

Aktiv medlem
ricfro skrev:
Bra, beskriv ingående hur familjefotografen ska göra, eller gissar du bara om en kommande utveckling? Trams ...
Trams? Om du hade hängt med i utvecklingen av idag hade du antagligen dragit liknande slutsats. Här har du de olika ledtrådar som leder fram till att detta är ett troligt framtisscenario.

1. P2P nätverk som kopplar sammman människor över hela världen.

2. Hårddiskkapacitet som växer exponentiellt och snart lagrar allt du kan prestera under din livstid på en skiva.

3. Människors stora behov att attt kunna lagra utan besvär.


Man skulle lätt kunna tänka sig ett scenario där människor via internet är ihopkopplade i ett stort nätverk där alla lagrar varandras information (lite som ett jätte RAID-system). Alternativt en betaltjänst där enskilda firmor tar hand om dina bilder (dom sprider naturlitvis ut sitt data även dom över sitt privata P2P nätverk).
 

qvirre

Aktiv medlem
ricfro skrev:
Men, det var ju det jag skrev, du gissar ju bara.
Sjävklart är det gissningar/prognos. Men det är skillnad på trams och gissning. Trams är det när det är helt osannolikt att det inträffar. Men du får gärna sticka huvudet i sanden för min del. Det lär knappast vara dig vi förlitar oss på när det gäller framtida lagringsteknik, och tur är väl det.
 

ricfro

Aktiv medlem
Från ursprungsinlägget:
-------------
Han hade råkat ut för en hårddisk-krash och blivit av med resultatet av ungefär ett halvårs fotograferande, eftersom han skjutit upp arbetet med att göra säkerhetskopior av fotografierna (eller "filerna" om man så vill). Som av en händelse kunde jag bidra med en liknande historia, då en god vän bara en vecka tidigare berättat för mig om sin hårddisk-krash, som innebar att majoriteten av de fotografier han tagit under hans dotters uppväxt - inklusive klass- och dagisfoton - försvunnit in i det stora intet.
-------------

Det här sker idag, du talat om "5-10 år". Det var det jag syftade på. Familjefotograferna blir av med sina bilder idag.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Nu handlade det ju i Björns fall inte bara om just avfotografering för att kunna distribuera bilderna till släkten utan även restaurera en del av de defekter som tiden utgjort. Förmodligen hade detta inte gjorts alls om han var tvungen att göra det analogt.

Den digitala tekniken ger ju även allmänheten tillgång till många olika verktyg att påverka och restaurera gamla fotografier. Om denna fördel ska ätas upp av vissa inte kan hantera materialet rätt tycker jag är lite synd.

Jag har tittat igenom dina fotografier Ulf och de var verkligen konstnärliga och känslofulla. Utan den digitala tekniken hade jag förmodligen inte fått sett dem alls. Tack för att du delar med dig av ditt bildspråk.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

För övrigt finns det ju redan en hel sjö i forumet om egentligen samma ämne (databeständighet) som är trådens huvudämne. Denna variant var bara mer poetisk och gripande i sitt utförande.
Tack för din kmmentar beträffande mina bilder Joel.
Jovisst, det digitala sättet att föra ut bilder är oöverträffat, inte tu tal om det.
Och de allra flesta analogfotograferna är långt ifrån främmande för det - liksom den relativa enkelheten i förfarandet.
Men det finns ett problem med digital förvaring och detta är välkänt.
Men på något sätt är det inte comme-il-faut att påtala detta.
Tyvärr uppfattar en del detta som ett påhopp på den digitala tekniken och ytterligare inlägg i någon besynnerlig VS-debatt.
Om B/W film VET vi att den håller sig bra i 50 - 60 år - minst - under förutsättning att negativen förvaras torrt, någorlunda mörkt och dito svalt.
Låt oss börja med att försöka föra digitaltekniken åtminstone dit med praktiska och realistiska alternativ och undvika alla spådomar och fantasifulla förslag om vad som kanske kan komma. För om detta VET vi inget, inte ett smack.
Kanske vore det en början med att berätta om vad vi VET om t.ex hållbarheten på hårddiskar, CD och DVD? Bara för att börja någonstans: Är DVD-skivor hållbarare än CD??
Us
 

qvirre

Aktiv medlem
ricfro skrev:
Det här sker idag, du talat om "5-10 år". Det var det jag syftade på. Familjefotograferna blir av med sina bilder idag.
Okej, bara för att klargöra; det var inte jag som skrev om 5-10 år, den äran ges till Johannes S.

Jag reagerade bara på din kommentar om "trams". Tanken med det första inlägget var att visa att den mörka tid som alla utmålar inte kommer att existera, då vi kommer att lösa detta problem inom 10år. Det var inte som lösning på folks problem idag. När man skriver om 5-10år så är det givetvis en framtidsutsikt (även kallad gissning) inte en färdig lösning i nutid.

Lösningen i nutid är att ta backup, att lära sig det kommer med den nya kameran. Vill man inte lära sig det så kommer bilderna antagligen att försvinna innan den nya tidens smidiga lösning är här.
 

.Z.

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Om 50 år är min förfäran över försvinnande bilder obefintlig.
Us
Om 50 år är ju en sak. Tråkigare då att jag hör folk runt omkring mig som genom krascher förlorar bilder årligen & att dom skulle hålla på & förnya sina backupper på CD-skivor med jämna mellanrum är en utopi, om dom överhuvudtaget gjort nån backup vill säga. Detta gäller familjefotografer & det är ju mest synd om dom själva. Men som sagt, av nån anledning så verkar folk inte bry sig så mycket...

Om personerna själva inte bryr sig så är det ju inget problem & snart så kanske vi, som några skriver, har våra bilder utspridda på servrar världen över så då kanske det löser sig.

Med tanke på hur oerhört mycket bilder det verkar tas sedan digitalkamerans intåg så kanske det behövs sållning ;-)

//Larsa
 

davidvpt

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
...

Om B/W film VET vi att den håller sig bra i 50 - 60 år - minst - under förutsättning att negativen förvaras torrt, någorlunda mörkt och dito svalt.
Låt oss börja med att försöka föra digitaltekniken åtminstone dit med praktiska och realistiska alternativ och undvika alla spådomar och fantasifulla förslag om vad som kanske kan komma. För om detta VET vi inget, inte ett smack.
Kanske vore det en början med att berätta om vad vi VET om t.ex hållbarheten på hårddiskar, CD och DVD? Bara för att börja någonstans: Är DVD-skivor hållbarare än CD??
Us
Vi VET att negativ håller bra OM de förvaras rätt. Digital information kan också hålla länge om man behandlar det på rätt sätt.
Vi sitter med facit gällande filmens praktiska hållbarhet vid rätt förvaring, men vad man inte tänker på är hur många av de miljontals bilder som folk knäppt sedan filmens intåg finns kvar idag? Hur många skickar ALLA sina bilder till repro för att ha backup, kontra hur många som tar backup på sina digitala bilder? Kan tänka mig att trots (eller kanske rent utav tack vare?) digitalmediets förgänglighet så är det betydligt fler som ägnar sig åt backup på digitalsidan.

Till sist, cd-skivan har högre feltolerans än dvd tack vare lägre packningstäthet. En repa förstör mindre data på en cd än en dvd vilket underlättar vid återskapande av denna försvunna data.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Är det kanske så att det idag skapas lika mycket eller mer bilder på papper än det någonsin gjorts tidigare? Många bilder skrivs aldrig ut men väldigt många kommer på pränt antingen via egna skrivare eller billig "framkallning" över nätet. Dom misslyckade bilderna kommer dock aldrig dit utan sorteras bort innan.
Om det är så så har kvaliteten på pappersbilder höjts ordentligt och det lovar ju gott inför framtiden. När jag tittar på bilder från mina tonår tagna med Instamatic så känner jag snarare att där har vi en förlorad generation med små fyrkantiga skitbilder som saknar all skärpa och detaljåtergivning.
Då har negativen bytts ut mot digitala filer och båda kräver omsorg för att vara beständiga. Tror inte vi förlorat något vi skulle haft utan digital fotografering, tvärtom, det tas mycket fler bilder i god kvalitet än tidigare.
 

urbano

Aktiv medlem
Noseman 2005 skrev:
Jag bläddrar igenom mina fotografier och jag tittar på era bilder - de som ni lagt upp här. Och jag inser att förutom det nostalgiska värdet är det knappt en procent (om ens det) som verkligen är värt att bevara för framtiden. Ett tråkigt fotografi på Tiskenparkeringen utanför centrala Falun är antagligen värt lika mycket - kanske mer - om 500 år än ett välkomponerat, konstnärligt dito, som snarare förmedlar en känsla än avbildar verkligheten.
Det ligger en del i vad du säger. Nu finns ca 235 000 bilder på denna sajt. Om knappt en procent av dessa är värda att bevara (som du uttrycker det) blir det runt 1 000 fotografier. Det kan vara nära sanningen, även om jag nog skulle plussa på ytterligare tusen bilder.

OK. Vi säger 1 500 bilder då som har en "lasting quality". Vad händer med dem? Fotosidan finns inte för evigt. Bryr sig någon? Och viktigast av allt - vem bestämmer vilka bilder som ska bevaras? Och hur, i så fall? (jag tar Fotosidan som exempel för den känner vi till). Men dessa val kommer att uppstå för var och en. Hur väljer du bland alla dina bilder. Vilka bevarar du?

Mitt eget lilla mål är att ta en handfull bilder varje år som jag tror har en "lasting quality". Men sånt kan man aldrig veta förstås. Numera bedömer jag alltid de egna bilderna utifrån det fysiska originalet ( en bild kan se riktigt illa ut på en dataskärm, men vara finfin som mörkrumskopia - och tvärtom!!)

Jag har en invändning mot ditt resonemang. Så kallade "konstnärliga" bilder har naturligtvis samma status som de "dokumentära" du syftar på.
Annars vore det en trist värld. Jag anar lite av en slapphet som bildbetraktare i dina funderingar (som du inte är ensam om). Det är inte bara att gapa och svälja. Bilder (om de är bra) ställer krav på betraktaren också.

Till slut. Jag har inget som helst intresse av att delta i något fånigt krig mellan analoga/digitala. Det är trams...som Lidbom sade en gång i tiden.

Fridens
/Ulf
 

.Z.

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Är det kanske så att det idag skapas lika mycket eller mer bilder på papper än det någonsin gjorts tidigare?
Jag är skeptisk men ser ju bara folk runt omkring mig vilket inte är något stort statistiskt underlag. Kanske nån som jobbar på fotolab kan svara på frågan?

Tycker mig se att de flesta familjefotograferna samlar på hög i PC:n & bara inväntar nästa krasch ;-)

BugEyes skrev:
När jag tittar på bilder från mina tonår tagna med Instamatic så känner jag snarare att där har vi en förlorad generation med små fyrkantiga skitbilder som saknar all skärpa och detaljåtergivning.
Min syster har oerhört många instamaticbilder som fram till för ungefär 10-15 år sedan var mycket roliga att beskåda, hyfsad kvalite (allt är relativt;-)) & många minnen.

Idag däremot så ser man på dem när labbet hade en dålig dag... Dom är tagna i början av sjuttiotalet & ungefär 1/3 av dem är förstörda. Däremot så är de övriga bara lätt blekta så hon kan nog njuta av dem i åtminstone 10-20 år till???

Som jag skrivit tidigare så är inte problemet för familjefotografen långtidsförvaringen utan vad som händer med bilderna i år...

Själv så har jag tänkt mig att sköta backup men ska erkänna att jag inte alltid varit så duktig. Jodå, jag har förlorat digitalbilder men det är ju som sagt mitt eget fel...

//Larsa
 

hasseper

Aktiv medlem
steelneck skrev:
Det resonemanget i skenet av orginalpostningen innebär ju att vi var/är historielösa långt innan digitaltekniken slog igenom...

Tyvärr är det faktiskt så i ganska stor utsträckning när det gäller det vanliga folket. Bland det så kallade högre stånden är det lite bättre ställt med historien.

Hasse
 
ANNONS