Annons

Det historielösa folket

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Av någon anledning har jag bättre ordning på mina negativ och pappersbilder än jag har av mina digitalbilder. Det samma gäller mina föräldrars bilder. Jag tror faktiskt att det, för de som inte "jobbar med nånting med data" (uttalat på djupaste dalmål), är lättare att förvara negativ (handfast materia, om än mer skrymmande) efter sunt förnuft än att lagra digitala filer på säkert sätt med jämna backup interval etc.

/Richard som fotar dottern med svartvitt och silver, dels för hållbarhetens skull och dels för att det ger ett annat nostalgiskt skimmer när man tittar tilbaka på svartvita bilder (även om det inte slår super-8 film på den senare punkten. Jag har också funderat på att ta upp 8mm filmandet då jag har fungerande kamera och projektor, och ja film tillverkas fortfarande i sådant format)
 

Fotoluppen

Ny medlem
Nu och Då

Den största tiden i människans historia är fördålt i det okända. Dom få meddelanden som överförts till kommande generationer är tillkomna av en slump. Typ några människor råkade sätta sina fotavtryck i askan efter ett vulkanutbrott och förevigade omedvetet sina fotavtryck. Förtvivlat försöker vi idag förstå hur dom såg ut där dom gick ... åtminstone på två ben ... kanske bara för att det var varmt ? Troligen har den mesta fokusen legat på kommunikation bakåt i tiden med avsikt att meddela sig med förfäderna.

En dag kommer vi alla att glömmas bort, och den sista människan som man själv har träffat vid liv, dör med sina minnen. Därefter blir man bara ett namn på en sten, kanske en gammal jpg-bild som någon förutseende överfört till läsbart format.

Men rent teoretiskt skulle alla kunna lämna en film med sig, där både röstläge, dialekt, rörelseschema och allt annat kan tala om för eftervärlden vem dom var. Själv tänker jag inte ta några risker, utan lämna kvar ett stycke av kroppen nerfryst, så att man med lite tur kan återuppväckas som sin enäggstvilling ... självklart utan alla minnen ... men åtminstone en ny version av homosapiens Östberg.

Ett konstigt inlägg i fotosammanhang ?
 

Noseman 2005

Aktiv medlem
Re: Nu och Då

Fotoluppen skrev:
Troligen har den mesta fokusen legat på kommunikation bakåt i tiden...
Det är en intressant observation/tanke. De äldsta spåren av vår förhistoria är ju ofta någon form av kultplatser eller portar till andevärlden (gravar).
Det som skedde (sker) i nuet är ointressant att bevara just eftersom det sker här och nu. Om det inte görs i syfte att kommunicera genom tiden, förstås. Om våra förfäder sökte kommunicera med sina förfäder genom ceremonier eller i sista fall, efter döden - så söker vi idag ofta kommunicera framåt i tiden, med våra blivande förfäder. Vi vill bli ihågkomna. Gravarna, som jag nämnde ovan, har degraderats från att vara "ortar till andevärlden" till att vara förvaringsplatser för dödkött och att på samma gång vara något slags monument över denna köttbits åstadkommanden genom livet - som om det skulle ha betydelse.

Nu tappade jag bort mig lite... Hela den här diskussionen handlar ju på sätt och vis om att vi tar på oss en roll som historiebevarare på uppdrag av någon som annu inte är född, och spm kanske aldrig kommer att existera. Kanske bevarar vi historien åt ingen alls.

En bild säger mer än tusen ord. Det är förvisso sant. Men utan kunskap om det totala sammanhanget kommer mina foton av Tiskenparkeringen i Falun snart vara lika obegripliga som hällristningarna vid Nämforsen (i Näsåker). Vi kan bara gissa oss till de "mer än tusen ord" som dessa bilder säger. På vilket sätt skulle en diabild av Tiskenparkeringen vara annorlunda om några tusen år?
 

dJb

Aktiv medlem
Intressant i detta sammanhanget är när människan först började göra avbildningar av sin omvärld och såvitt man vet skedde det relativt sent under vår förhistoria, för omkring 50000 år sedan. I det arkeologiska källmaterialet dyker nu föremål med symbolisk innerbörd upp dvs utsmyckningar, figurer etc, mot att de tidigare endast varit bruksföremål. Det är även nu man börjar avbilda sin omvärld och grottmålningar från paleolitikum (äldre stenåldern) finns bevarade på alla kontinenter och några av de mest kända i Europa (Lascaux, Chauvet pont d´arc, Altamira). Man brukar benämna det den paleolitiska revolutionen och vissa sätter det även i samband med neurologiska förändringar som möjliggjorde ett symboliskt tänkande på en högre nivå än tidigare. Intressant är också den skillnad som finns i föremål med symbolisk innebörd mellan de två människoarterna vid den tidpunkten, homo sapiens sapiens och homo sapiens neanderthalensis där den senares arkeologiska källmaterial är betydligt torftigare i den aspekten.

http://www.culture.gouv.fr/culture/arcnat/chauvet/en/
http://www.culture.gouv.fr/culture/arcnat/lascaux/en/
http://vm.kemsu.ru/en/palaeolith/cavepaint.html
 
ANNONS