Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken montering av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Har fått en möjlighet att ställa ut bilder på ett sjukhus och tänkta höra vad som kan vara lämplig montering.
Jag använder mig oftast av Crimson. Har sett plexiglas som jag tycker skulle vara spännande, men skall det vara matt eller blankt papper, Uv-skydd osv. Någon som har något förslag?

Att ha bilderna bakom glas är nog helt klart rätt på ett sjukhus. Personligen tycker jag att bilder monterade bakom plexi (tror i.a.f. att det är plexi jag har sett) ser "billiga" ut. Tunn plexi (om det nu är plexi jag har sett, kanske akryl eller nåt, lite osäker) håller sig inte plan, utan blir vågig.

Personligen tycker jag att matt papper är snyggast bakom glas. UV-guard bör inte behövas, eftersom glaset bör blockera UV.

Något som är bra att tänka på, som en del verkar bortse ifrån, är att bilderna inte ska ha kontakt med glaset (Det är en av huvudanledningarna till att man ofta använder passepartout). Har bilderna kontakt med glaset så kan det dels komma in fukt mellan bild och glas, och dels så blir bilderna lätt vågiga.

Jo det skulle säkert vara fint. Svarta stora ramar alá IKEA 50x70 med passepartout. Bilderna tycker jag blir så små bara.
Under 5mm plexi skulle bilderna verkligen bli 50x70

ANNONS
Götaplatsens Foto