Annons

Vilken objektiv-kombo skulle du rekomendera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Izabelleh

Medlem
Hej! Jag ska köpa mig en Canon 1000D, jag är nybörjare men tycker att fotografering är väldigt kul. Min fråga är, vilken kombination av objektiv jag ska välja till? (har inga alls sen innan)

Jag har länge tänkt mig ett 18-55mm IS + 55-250mm IS (och så småningom ett fast objektiv,
troligtvis 50/1.8, men inte än)

Detta kommer kosta ca 9000 sammanlagt (inklusive fasta) När jag kollar i affärer och så ser jag dock att detta inte går att få i paket, istället går det att få med ett 75-300mm (utan USM tror jag) istället för 55-250mm IS som jag egentligen vill ha.

Ett 18-55mm IS + 75-300mm + 50/1.8 kommer nog vara snäppet billigare, så min fråga är, vilket kombination tror ni är bäst?

hur är egentligen det här 75-300mm objektivet? Är det något att ha eller ska jag satsa på 55-250mm som jag tänkte från början?

Jättetacksam om någon lite mer erfaren kan hjälpa! :)

55-250 är rätt bra med tanke på priset och låter som ett vettigt val. 75-300 vet jag inte rikigt vilket objektiv som menas tyvärr så svårt att uttla sig. Många butiker kan göra egna paket om man köper fler än ett objektiv - kostar inget att fråga och är du inte nöjd svaren så finns det ju andra butiker att gå till med sina pengar.

Hejsan,

Det låter väl jättbra med 1000D + 18-55IS + 55-250IS + 50/1.8. Alla komponenter är bra och prisvärda utom kanske 1000D som jag tycker är i enklaste laget. Både 450D och 40D kan du köpa beg för i stort sett samma pengar och de är båda betydligt vassare.

Glöm för allt i världen gamla 75-300!
Satsa på 55-250IS eller om du vill ha något som är ännu vassare 70-300IS eller 70-200/4L som även dessa kan köpas beg till vettiga priser.

Okej, då struntar jag i 75-300mm, var aldrig riktigt sugen på den ändå, ville bara höra hur den var. Kan man verkligen förhandla fram paketpriser i butik? Ungefär hur mycket billigare kan det då bli?

Okej, då struntar jag i 75-300mm, var aldrig riktigt sugen på den ändå, ville bara höra hur den var. Kan man verkligen förhandla fram paketpriser i butik? Ungefär hur mycket billigare kan det då bli?

Ja, det går att förhandla i butik, men inte i alla.
Kolla runt om du har några olika att välja på, försök att prata med den som bestämmer. Kolla på vad grejorna ligger på t.ex. Prisjakt för att få ett hum. Köper du såpass många grejor samtidigt så borde du kunna få ner priset 6-10%, eller t.ex. minneskort eller väska på köpet.

ANNONS
Götaplatsens Foto