Annons

Vilken röstar ni på för landskapsfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Ska man kora bästa kamera för landskapsfoto finns det väl bättre alternativ från de flesta märken som Canon, Nikon, Fuji Panasonic, Sony, Hasselblad m fl. Av de två alternativen är det väl hugget som stucket. De har i princip samma sensor så valet av optik och fotograf avgör nog vad som ger bäst slutprodukt. Så mitt svar blir därför 1,5:)

Fast syftet med inlägget är kanske att få igång ett krig Nikon vs Sony fast jag inte förstod det:)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle tro att svaret blir en begagnad D810, Mattssons hade ett demo för 14k. Men om man väljer mellan dessa två och inte har något gammalt i någon av dem så hade jag valt Sonyn, det är tredje generationen och det finns många objektiv med den fattningen, till Z6 så får man använda adapter, objektiven med Z fattning är ganska dyra
 

AWid

Aktiv medlem
Vad rekommenderar du istället för samma peng då?
Det var väl i och för sig inte det frågan gällde, men i alla fall...
Själv äger jag några Nikonhus, bl a en Z 6. Om jag själv skulle ge mig ut för att enbart ta landskapsbilder skulle jag nog i första hand ta med mig min 8 år gamla D800. Det huset begagnat kan man i dag nog köpa för en femtedel av vad ett Z 6 hus kostar. Om det bara är landskap som gäller och Z7/Sony A7R IV (eller motsvarande) blir för dyr, skulle i alla fall jag satsa på en begagnad D850. Den kan nog fås för ungefär samma pris som Z6/Sony A7 III.

Fast viktigare än huset är vilken optik man skruvar på. Och naturligtvis, enligt min mening, kunskapsnivån hos fotografen som nog för det mesta är "den trånga sektorn":)
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag skulle säga att du vinner mycket på upplösning när det gäller landskapsfoto. En A7r ii skulle vara billigare men otroligt kompetent. A7r iii om du vill ha en generation nyare teknik och är villig att betala lite mer.

Annars finns det Nikons D800/810 som andra rekommenderat. Billigare men mycket för pengarna. Jag skulle personligen satsat på en Sony A7r ii med bra optik.
 

Brix

Aktiv medlem
Skriv 1 om ni röstar på Nikon Z6
Skriv 2 om ni röstar på Sony A7 III
3. Ta den du själv föredrar samt välj också efter vilka objektiv du vill ha :)

Som alltid så är objektivet det viktigaste. Eller ja, det absolut viktigaste är självklart fotografen :)
Visst, när det gäller landskapsfoto så kan såklart dynamiskt omfång vara viktigt, men både A7III och Z6 är ju mycket bra på den punkten och lär prestera snarlikt.

Sen vet jag inte om jag håller med om att man vinner så mycket på upplösning när det gäller just landskapsfoto, precis som med alla typer av foto så handlar det ju om vad man gör med bilderna. Gör man stora utskrifter eller beskär mycket så kan det absolut vara en fördel, men annars inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skriv 1 om ni röstar på Nikon Z6
Skriv 2 om ni röstar på Sony A7 III
1 i kit med åtminstone FTZ, eftersom jag redan har en massa Nikon-objektiv med F-fattning. I övrigt tycker jag att sökaren är för dålig på A7 III och jag kan inte med Sonyns grepp. Z6 är mycket trevligare att hålla i för min del. En nackdel med Z6 är att du per definition måste köpa snabba kort, som är ganska dyra, och den har bara en kortplats om det är viktigt med två för dig.

Sett till det tekniska slutresultatet spelar det knappast någon stor roll. Sonyn har mycket fler objektiv som passar utan adapter, medan Nikon har färre, om än med hög lägsta nivå, plus en rejäl hög F-objektiv som kan användas med FTZ-adaptern. Och det lär komma fler med Z-fattning, varav en del planerade (men inte garanterade) finns i Nikons "roadmap".

Fast jag kan ju å andra sidan bara ta min D850 istället. Den gamla D700:an har kanske lite väl låg upplösning och D810:an bytte jag in när jag skaffade D850.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var väl i och för sig inte det frågan gällde, men i alla fall...
Själv äger jag några Nikonhus, bl a en Z 6. Om jag själv skulle ge mig ut för att enbart ta landskapsbilder skulle jag nog i första hand ta med mig min 8 år gamla D800. Det huset begagnat kan man i dag nog köpa för en femtedel av vad ett Z 6 hus kostar. Om det bara är landskap som gäller och Z7/Sony A7R IV (eller motsvarande) blir för dyr, skulle i alla fall jag satsa på en begagnad D850. Den kan nog fås för ungefär samma pris som Z6/Sony A7 III.

Fast viktigare än huset är vilken optik man skruvar på. Och naturligtvis, enligt min mening, kunskapsnivån hos fotografen som nog för det mesta är "den trånga sektorn":)
Gissningsvis är det inte lika många i omlopp, men en begagnad Z7 i motsvarande skick bör inte skilja alltför mycket i pris från en D850. Tänker man misshandla skuggorna svårt är dock D850 med sin sensor utan fasdetekterande pixlar lite bättre.

Nu är frågan rätt ensidig, men det finns en hel del olika aspekter där vilken av Z6, Z7 och D850 som är bäst varierar.
 
ANNONS