Annons

Vilken teleoptik ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majorskan

Aktiv medlem
Jag har lite undringar om vilken teleoptik som jag ska satsa på.

Är det någon som har erfarenhet av hur en EF 100-400 är i jämförelse med ett fast EF 400? Jag menar fokusmässigt och bildkvalitetmässigt. Jag vet att det inte är IS på det fasta och jag har hört de som säger att det fasta objektivet inte görs längre, stämmer det? Kan det i så fall vara en indikation på att det kommer en ny version med IS? Kanske tom en fast EF 500/5,6 med IS är på väg? Någon som vet?

Hur gör sig Sigmas EX 50-500 i jämförelse?

Idag kör jag med 70-200 + 2x extender men jag är inte nöjd med bildkvaliteten.. tycker fokusen är lite vilsen ibland. Är 100-400:an bättre? Är sen den fasta 400:an ännu bättre?

Jag är inte särskilt beroende av de kortare brännvidderna, jag är mest ute efter 400-läget och helst IS..så jag undrar lite hur jag ska tänka. Ska jag välja 100-400 eller vänta och se om det kommer ett 400 med IS, eller är kvaliteten på fasta 400:an så bra att jag inte bör köpa 100-400?..

Hälsningar Rasmus

EF 400/5,6 är klart skarpare och snabbare i AF än EF 100-400. Så om du är ute efter 400läget får du stor skillnad. Sedan beror det på vad du fotar om IS är viktigt eller inte samt om zoomens flexibilitet är nödvändig. För mig var skärpeskillnaden så stor att det inte fanns någon tvekan om att det fasta 400 var att föredra. Ytterligare en skillnad är minimiavståndet för fokusering, det fasta 400at har betydlig längre avstånd än zoomen (kan iofs fixas med mellanringar, men det är lite tradigt).

Alternativ till de dyra 400/2,8 IS, 400/4 DO och 500/4 IS har diskuterats mycket i olika forum. Det verkar dock för närvarande inte finnas några mer säkra rykten om att något är på gång. Det finns mig veterligen inga planer på ett 400/5,6 med IS. Det finns ju redan ett antal objektiv i den klassen men med lite bättre prestanda, så det kanske inte är där Canon lägger sitt krut. 500/4 IS är förmodligen för nära ett 500/5,6 IS (men jag skulle absolut inte tacka nej). Sedan verkar det ju vara så att 400/5,6 fortfarande går att köpa i USA, så Canon verkar fortfarande skruva ihop ett antal.

Två högkvalitétsobjektiv frånCanon med bildstabilisering och 400 mm. Kostar mellan 50-70 000 i Sverige. Inbillar mig att en resa till USA för inköp kan spara sköna slantar, samt ge en trevlig upplevelse i stordaden New York.

Canon EF 400/4,0 DO IS USM
Canon EF 400/2,8 L IS USM

Båda de ovanstående objektiven kan användas tillsammans med.en telekonverter 1,4x eller 2x.
Jag inbillar mig att ett fast objektiv av denna kaliber är skarpare än zoomen 100-400.

DO-objektivet får lite halvljumma omdömen, medan 400/2,8 verkar otroligt bra. Men det är å andra sidan också stort som en mindre bazooka och väger nära 6 kg. Kostar ca 6500$ på B&H. Och det är definitivt betydligt skarpare än zoomen.

B&H optik..mm

Bent C. skrev:
DO-objektivet får lite halvljumma omdömen, medan 400/2,8 verkar otroligt bra. Men det är å andra sidan också stort som en mindre bazooka och väger nära 6 kg. Kostar ca 6500$ på B&H. Och det är definitivt betydligt skarpare än zoomen.

Tack för dina svar!

Jag tänkte att det kanske var samma visa som med 300/4 och 500/4 m fl att de kommer en ny version med IS även på 400/5,6. Finns den att få tag på i Sverige nu föresten?

B&H...Vad är det? var ligger det? Kan man beställa därifrån eller är det säkrast att åka dit?...

Var kan man annars få tag i optik...billigare än på svenska marknaden? Är det möjligt att beställa från andra länder eller ska jag åka dit?

Tack för alla svar, det är nog så att jag oxå är ute efter skärpa och snabbhet men med så stora brännvidder är det säkert fördelaktigt med IS. Framför allt eftersom jag inte har råd till de lite ljusstarkare objektiven...

Tack igen /Ras

Re: B&H optik..mm

Majorskan skrev:
Tack för dina svar!

Jag tänkte att det kanske var samma visa som med 300/4 och 500/4 m fl att de kommer en ny version med IS även på 400/5,6. Finns den att få tag på i Sverige nu föresten?

B&H...Vad är det? var ligger det? Kan man beställa därifrån eller är det säkrast att åka dit?...

Var kan man annars få tag i optik...billigare än på svenska marknaden? Är det möjligt att beställa från andra länder eller ska jag åka dit?

Tack för alla svar, det är nog så att jag oxå är ute efter skärpa och snabbhet men med så stora brännvidder är det säkert fördelaktigt med IS. Framför allt eftersom jag inte har råd till de lite ljusstarkare objektiven...

Tack igen /Ras

Jag tvivlar som sagt på IS på 400an, 100-400 har IS och sedan har alla andra dyrare objektiv runt 400/5,6 IS. Men man kan ju hoppas. 400/5,6 med IS vore kalas (eller ännu hellre 500/5,6 med IS, då ryker plånboken). Och om man inte känner att oerhört behov att att sätta på extenders, eller inte är sjukligt skärpefixerad, så är nog i många fall 100-400an ett vettigare val.

B6H ligger i New York och det är oerhört enkelt att beställa därifrån. Jag har inte deras webbadress här, men sök bara på B&H på forumen och du kommer att hitta info så det räcker och blir över. Det blir klart billigare att köpa objektivet där, och du har det förmodligen hemma utanför din dörr inom 2-3 dagar om du bor i Stockholm och ca en vecka om du bor utanför Stockholm.

ANNONS
Götaplatsens Foto