Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken telezoom till EOS 350 D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter en telezoom till min nya Eos 350 D (som jag beställt men ännu inte fått...)
Har sedan tidigare ett något äldre Sigma AF 400/5,6 som jag tycker producerar riktigt bra bilder med tanke på sin ålder och sitt i sammanhanget relativt låga pris.
Men.

Jag skulle även vilja ha en mer flexibel telezoom. (brännviddsförlängningen med 350 D ligger väl runt 1,6(?) vilket ger att mitt 400-tele plötsligt blivit ett 640 tele... då kan den ju vara bra att ha en något kortare glugg)

Då jag är fattig student(och därmed tyvär måste vänta med att spara ihop till ett mer högkvalitativt objektiv)
står mitt val mellan följande 3 objektiv:

*Tamron Af 70-300/4,0-5,6LD
*Sigma Af 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro II
*Canon Ef 75-300/4-5,6 III

Min fråga är ju då självklart, vilket av dessa bör jag välja?
Jag är själv inne på Sigmat, som jag vet anses vara prisvärt. De andra har jag dålig koll på.

Tack på förhand för hjälpen!!

//Johannes

Tamronen vet jag inget om, de andra två avhandlas i ett flertal trådar här.
Många gillar sigman framför canonen.

en sökning här på "sigma 100-300" ska nog ge dig mer synpunkter än du orkar läsa :)

Nya Sigma 18-200

Cyberphoto har sänkt priset så att deras är under Technikdirekt´s så jag la ordern hos dom.
Dom får in dom nya objektiven den 14 april.
Vad skönt det skall bli att aldrig behöva byta objektiv.

Fast sånna objektiv som spänner över hela brännviddsomfånget (säger man så?) brukar ju inte få särskilt bra kritik. Det blir ett stort omfång, men bildkvalliten blir lidande. Har dock inte sett några omdömen om det här objektivet.

starnut skrev:
Fast sånna objektiv som spänner över hela brännviddsomfånget (säger man så?) brukar ju inte få särskilt bra kritik. Det blir ett stort omfång, men bildkvalliten blir lidande. Har dock inte sett några omdömen om det här objektivet.

Vad jag förstår bygger det vidare från 18-125 objektivet som har fått mycket bra kritik i diverse länkar.
Det är helt nytt och dom första objektiven kommer till Cyberphoto 14 april.
Objektivet har nästan samma mått som kitobjektivet, men väger naturligtvis lite mer. Se länken.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3302&navigator=6

Skall bli spännande när det kommer.

Senast ändrad:
*Sigma Af 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro II

Mvh Markus Asp
Har själv ett sådant!

Christer1 skrev:
Vad jag förstår bygger det vidare från 18-125 objektivet som har fått mycket bra kritik i diverse länkar.
Det är helt nytt och dom första objektiven kommer till Cyberphoto 14 april.
Objektivet har nästan samma mått som kitobjektivet, men väger naturligtvis lite mer. Se länken.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3302&navigator=6

Skall bli spännande när det kommer.

Här hittade jag länken igen till Fred Mirandas test av Sigma 18-125 objektivet jag nämnde

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/143791

Det ser väl bra ut? Det borde väl nya 18-200 också kunna prestera tycker man.

Har själv Sigma Af 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro (dock inte II) och ett Canon Ef 75-300/4-5,6 IS. Nu är ju mina "äldre modeller", men båda stör mig med taskig skärpa vid 300mm. Däremot är skärpan utmärkt vid 200mm. Detta tycker jag är något du bör beakta, då man ju helst vill ha något som presterar hela vägen. Är själv sugen på nåt vassare, men det kostar ju...

ANNONS
Götaplatsens Foto