Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken typ av film fotograferar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

vilken typ av film fotograferar du mest med?

  • färgfilm

    Röster: 69 36.3%
  • dia

    Röster: 60 31.6%
  • sv/v

    Röster: 40 21.1%
  • digitalt

    Röster: 20 10.5%
  • polariod

    Röster: 1 0.5%

  • Totala väljare
    190
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Festfotografen

Aktiv medlem
En bit in på mitt fotograferande så använde jag ofta Dia.
Men efter ett tag så kändes det helt enkelt inte praktiskt att hålla på med dia.
Dessutom så känndes det väl inte helt billigt heller (dyra duplikat och framkopierade papperskopior)
Och dessutom så verkade det enklare att kopiera från färgneg än från dia.
Så nu är det väl mest svart/vitt och färgneg som gäller.
Försökte dock att köra igenom två diarullar förra helgen, en "vanlig och en ir som nån "sommarjobbare gav mig istället för en Svart/vit ir rulle.
Glömde en till fördel med färgneg
Nu kan jag få mina bilder inscannade direkt när jag framkallar filmen och resultatet är klart godkänt
 

acke

Avslutat medlemskap
Färgneg har sina fördelar i småbildsformatet, eftersom det är, billigt, snabbt och lätt att få fram 10x15-kopior.

Plåtar man mellanformat så är dia att föredra, åtminstone om man som jag är nyfiken och vill se resultaten snabbt. Hur kul är det att lägga upp färgnegen på ljusbordet...?

En annan fördel med dia är att bildresultatet bara beror på fotografen, inte på kvaliten på kopieringen.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Färgneg har sina fördelar i småbildsformatet, eftersom det är, billigt, snabbt och lätt att få fram 10x15-kopior.

Plåtar man mellanformat så är dia att föredra, åtminstone om man som jag är nyfiken och vill se resultaten snabbt. Hur kul är det att lägga upp färgnegen på ljusbordet...?

En annan fördel med dia är att bildresultatet bara beror på fotografen, inte på kvaliten på kopieringen.
Jag kör färgneg både till småbild och mellanformat
Dessutom så kopierar jag själv eller lämnar bort kopieringen till ett pålitligt labb

Dessutom så är det lättare att hitta en bra "snabb" färgnegfilm
åtminstonde har det varit så
Jag vet inte om det finns nån bra 800 diafilm ?
 

acke

Avslutat medlemskap
festfotografen skrev:
Dessutom så är det lättare att hitta en bra "snabb" färgnegfilm
åtminstonde har det varit så
Jag vet inte om det finns nån bra 800 diafilm ?
Helt rätt, högkänsliga diafilmer är inga höjdare. Jag har inte ens hittat nån bra 400ISO-diafilm. Fast den nya Provia 400F ska visst vara riktigt bra - jag har inte hunnit pröva den ännu. Vet någon?:confused:
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hej,

Mitt första inlägg i vad som verkar vara ett mycket trevligt forum med många kunniga entusiaster!

Jag plåtar mest svartvitt, kanske 75% av alla bilder jag tar. Resten fördelas lika på dia och färgkort.

Favoritfilmen just nu är Delta 400. Labbar hemma i tvättstugan med en Leitz Valoy II.

Hälsningar Fredrik Beskow
 

BiNo

Aktiv medlem
Vilken typ av film

Jag fotograferar lika mycket med digital som med färgfilm, så det var lite tokigt att man inte kunde få kryssa i 2 altenativ.

/Bibi
 

Maverick

Aktiv medlem
Totalt sett så har naturligtvis negativ färgfilm dominerat min fotografi. Det är först i år som jag aktivt börja fotografera dia. Jag har även börjat titta mer på svartvitt och har prövat två fabrikat av svartvitt för c-41 process.

Fördelarna med negativ fil är toleranserna och snabbheten på filmerna. Jag använder gärna Fujis 400 film. Det gör filmerna lämliga att fotografera med på semestern och olika evenemang där man fotograferar under mer eller mindre tidspress. Att det skulle vara billigare vill jag inte hålla med om, då det för mig kostar i runda slängar 100:- att framkalla och kopiera upp en negativ rulle och bara drygt 70 att få fram en dia. Naturligtvis får man inte papperskopior då, fast å andra sidan så är de flesta bilder ointressanta att ha papperskopior på iaf. När det gäller negfilm är ju tvungen att ha det för att överhuvudtaget kunna se vad det är(nästan). Sedan jag köpte en negscanner så kan jag jobba med negativ film på nästan samma sätt som dia.

Fördelarna med dia är naturligtvis att det är jag som fotograf enbart(i stort sett) som påverkar hur bilden ser ut när den presenteras. Detta är värt mycket. Kornet är ju en annan egenskap som är värd mycket.

Jag tror att jag i framtiden kommer att köra ungefär lika mycket svartvitt/dia/negativ. Det är beroende av situation och motiv. Däremot skulle jag vilja ha fler bra kamera hus så att jag slipper krångla varje gång vill byta film. Fast just nu står valet mellan ett nytt småbildshus eller en begagnad mellanformatare.

/Maverick
 

sture

Aktiv medlem
Kör övervägande med Provia 400 F och är mycket nöjd. Hade också med mig 5 Velvia vid förra veckans fjällresa. Bilder med Velvian gav mustigare färger.
/Sture
 

Helena

Aktiv medlem
Kanske bättre att fråga vilken process man använder sig av då jag väldigt ofta använder diafilm men i C41 :p
 

Helena

Aktiv medlem
Tror att man kan kalla det för resfeber... Åker idag tillbaka till England och det är alltid lika stressigt med att frysa in all film och kolla hur många kilo jag har med mig och om jag ska ta med alla kamera saker eller om det räcker med ena systemet och kanske en lins? :)

Jävla mycket att göra :p

Men film blir nog i sådana fall som mest Kodak Portra 160 VS (skön film)...
 

kurol

Ny medlem
Kodak Gold 200 är den film jag använder till vardags och den har funkat för mig hittils. färgerna duger och kornet duger. Det är också en relativt billig film för mig.
Jag vill också instämma till Heléna att Portra 160VC är för härlig... men passar bäst till porträtt.
 

bherg

Aktiv medlem
jag använder mest Tri-x å sätter isot på 250, eller 800..

vill ja ha finkornigt använder jag tmx..

vad händer om man X-prossesar dia film?

johannes:confused:
 

gunte

Aktiv medlem
Bibi:Det är en tvetydig frågeställning,digitalt kan ju inte sammanliknas med film.....och hur kan man påstå att dia skulle vara dyrt??..36 bilder på 125 cm för under hundringen..10x15!!vem orkar se på något sådant..
mvh/gunte..
 

BiNo

Aktiv medlem
Gunte

Hej Gunte:)
Att jag skrev så var bara för att digitalt fanns med i frågan. Och det där med dia...var det en kommentar till någon annan än mig?, eller är det jag som är för nyvaken nu..*ler* jag har aldrig påstått att dia är dyrt, förresten vet jag ingenting om dia, då jag aldrig använt det.

/Bibi
 

Festfotografen

Aktiv medlem
gunte skrev:
Bibi:Det är en tvetydig frågeställning,digitalt kan ju inte sammanliknas med film.....och hur kan man påstå att dia skulle vara dyrt??..36 bilder på 125 cm för under hundringen..10x15!!vem orkar se på något sådant..
mvh/gunte..
Vet inte om det är jag som ska ta åt mig av det där om att dia skulle vara dyrt.

"Dessutom så känndes det väl inte helt billigt heller (dyra duplikat och framkopierade papperskopior) "
var det enda jag skrev
Å vadå jag tror nog att folk i allmänhet hellre bläddrar i ett album med 10x15 bilder än sitter och väntar på att man ska dra fram projektor och duk :cool:
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Dia! Fuji Velvia, Provia, Sensia, Astia och Provia 400. Jupp, man kan nästan tro att jag är sponsrad av Fuji för att säga det här, men så är det.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Har lovat mig själv att ALDRIG stoppa en Kodak Gold 200 i min nya kamera. Min förra kamera grät efter dessa horibla övergrepp. Må filmen vara billig, men totalt ODUGLIG!!! Vete tusan hur den är gjord. En film ska man kunna lita på, det kan man defenitivt INTE på Kodak Gold...
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Efter att ICA sålt Kodak Gold 200 i trepack för 54 spänn kände jag mig tvungen att köpa ett par paket och testa. Tog årets julkort med den filmen och har inget att invända mot. Men det är klart, jag har bara hunnit med två rullar ännu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS