Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken typ av film fotograferar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

vilken typ av film fotograferar du mest med?

  • färgfilm

    Röster: 69 36.3%
  • dia

    Röster: 60 31.6%
  • sv/v

    Röster: 40 21.1%
  • digitalt

    Röster: 20 10.5%
  • polariod

    Röster: 1 0.5%

  • Totala väljare
    190
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Utan tvekan Kodak TRI-X 400 ofta pressad till 800 för att få grövre korn. Till färg används DIA, och du fuji som har oslagbar färgåtergivning.

mvh Jörgen HP :)
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Jag fick förresten sex rullar Kodak Supra 800 med kort datum av en fotohandlare. Någon som testat den filmen? Vet inte riktigt vad jag ska ha den till, men man måste ju prova!

Går det att urskilja motivet bland alla korn, eller duger den bara till tryck på lokaltidningens dasspapper?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har testat Supra 800 och tycker väl att den är i paritet med Fuji Press 800, varken bättre eller sämre. Passar bra i kompakten så man slipper tuta i med blixt hela tiden, men inget jag skulle stoppa i en riktig kamera.

Nu är jag inte den som använder känsliga filmer så ofta, men med det underlag jag har så tycker jag nog att Supra/Press 800 presterar bättre eller åtminstone likvärdigt som de 400-filmer man köper på bensinmackarna ur ett korn- och färgperspektiv. Och då får man ett stegs extra känslighet, och det är ju värt en del.

Men nej, det är inget att byta ut Realan mot ;)
 

Mr P

Aktiv medlem
Ja vilket kul disskutionsämne David! Ser framför mig hur det utvecklar sig så småningom till ett nytt ordkrig....börjar ju bli lite tröttsamt med den gamla slitna om Nikon vs. Canon. så det verkar som du har nått nytt o fräscht på G här: Fuji vs. Kodak!!;)

Hmm..kanske skulle hålla sig till frågan oxå?
Jag använder mest Fujis Velvia och Provia och i negativ färgfilm Superia (Press) och svartvit Kodaks T-Max.

Fotar med Nikon o kommer att scanna med Canon...oppss...sitter visst med arslet mellan stolarna. Jaja får väl bli min uppgift att bygga broar då:)
Så kramas o va gulliga mot varandra nu!!
Kram på er alla!! / Mr P.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS