Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken typ av objektiv använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken typ av objektiv använder du mest?

  • Zoom

    Röster: 328 66.4%
  • Fasta

    Röster: 166 33.6%

  • Totala väljare
    494
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jbomelin

Avslutat medlemskap
enbart fasta, eftersom jag bara äger normalen till min småbildare och eftersom det inte fanns så många zoomar till min mellanformatare :)
 

ehlen

Medlem
kvasiobjetiv....

zoomar....
kvasiobjetiv....
det fins "ingen" fördel med zoomen...
det är bätre att vara lätt på foten.
zoomar hemmar ens eget objetiva seende...
som så lätt att tängka det är bara att zooma in...
det handlar om att vara på,
rått plats på rätt tid....
och zoomen hjälper inte till med det...

med ett fast objektiv,skapar ett mer konsentrerat
bildseende. det blir ängklare att jobba med få,
val möjligheter.
n.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Niklas: Visst används zoomar ibland slapphänt. Men samtidigt är de en enorm tillgång. Att å katgoriskt döm ut zoomar är att säta sig över andra fotografer.

Jag har använt fasta brännvidder i stmånga år och utvecklat en tränat öga för vad tex en 28:a ger. I helgen var jag på uppdrag och fotograferade basket på Fryshuset. Det går inte säga annat att det blir fler bra bilder med en telezoom än med fasta bränvidder i sådana fall. Jag kan ju knappast klamapa in på plan för att komma närmare eller backa in i publiken...

Jag håller ändå till vis del med Niklas. Att jobba md fasta brännvidder tränar ögat och är bra för många att prova på. Men dra inte alla över en kam.

/28mm 4-ever
 

ehlen

Medlem
jag dömmer inte....
jag pratar om den kreativa prosesen....
frihet till all ära, med utrustming.
men jag har sett så många gånger på
workshop hur det blir betre resultat
med enkla medel....

det är kul när det hugger.....
ha en bra dag...

n.
 

fotofred

Medlem
Fasta

Helst fasta för min del.
Fokuserar till 95% manuellt och har upplevt hittills att zoomobjektiven (AF) har en mycket sladdrigare fokuseringsring (Nikon, billigare sorter) än det fasta.

Använder:
28mm Nikkor AF 2.8D 33%
50mm Nikkor AF 1.8D 33%
70-210 Nikkor AF 3.5-5.6 33%

Önskar:
16mm Nikon el Sigma
20mm Nikon el Sigma
105mm Nikon el Sigma Macro.
300mm Nikon el Sigma



35-70mm standard tar jag i princip aldrig upp ur väskan längre. Har dock bra närgräns och använder detta i dessa lägen (sällan).

/Fredrik
 

MrBubbelgum

Medlem
Zoom är ekonomiskt

Jag äger 2 zoom objektiv som jag faktiskt är rätt nöjd med. Canons 28-105 USM är det som dsitter på för jämnan. Den är rikitgt skarp och snabb (enligt mig själv) men men... dock kommer problemet att den är för ljussvag. Menmen man får väl ta och fota endast i dagsljus eller med stativ :)

Annars är ju Fast bäst efetrsom man oftast fuskar mycket när man använder zoom. Man drar hellre på zoomen än att flytta sig några meter och prexis som Mille sagt tidigare att man oftast hamnar antingen på 28mm eller 105 mm.

Mitt andra objektiv är Canons 75-300
Den har väl sina brister, definitivt, men det är ju en kostnadsfråga när man kommer upp i de brännvidderna. Visst skulle jag vilja ha det fasta 300mm L, men vad säger CSN om det???
 
Zoom

För ett tag sen investerade ja i ett 135-400 Sigma objektiv. Jag är mycket nöjd!!! Speciellt till de priset jag betalade. Min syster har jobbat i en fotobutik i London så hon fixade detta objektivet begangnat till mig. Men de var aldrig, nu menar jag aldrig använt. Priset för detta var typ 3000Kr inkl 1års garanti.
De kan man inta klaga på...

Så nu är de det jag använder för fullt...
 

Liza

Aktiv medlem
fast absolut

mitt 85/1,4 sitter nästan alltid på kameran, men... på resor eller tillfällen där det tar för lång tid att byta upp eller ner i brännvidd har jag med mig mitt Tamron 28-300 som duger hyfsat om det är ont om tid
 

MattiasL

Aktiv medlem
Fasta. Jag brukar "fastna" för en brännvidd i taget. Just nu har jag en 28 millimetersperiod. Innan dess var det 105:an som satt på för det mesta. Jag tycker också som du Lisa. Men en zoom är ju mera snabbjobbad.
 
Jag använder endast 28-200 på min Nikon 801s.
Jag är alldeles för lat för att byta objektiv eller springa runt som en råtta och jaga rätt utsnitt i bilden. Men oftast använder jag bara begränsade delar av zoomomfånget beroende på vad som skall plåtas.
Samma resonemang gäller för filmval. Jag har alltid Fuji 800 ASA laddat i kameran i normalfall. Är jag i naturen sitter det Velvia i.
Min teori är att jag har mer tid till bilden om tekniken är konstant. Fast jag kan ju ha fel...
 

Losjö

Medlem
Bara zoom

Jag använder uteslutande zoom.
Min kamera har tyvärr bara ett fast zoomobjektiv.
Största brännvidden är 280mm.
Det finns dock telekonverter att tillgå som flyttar zoomomfånget 1,5 gånger, det bli kanske att investera ett sådant nå´ngång.
 

sten_anders

Medlem
Håller med

Jag håller absolut med. Jag äger inte ens en zoom. Min hustru köpte en Nikon FM2 med två orginalzoomar. Hittade flera år senare en begagnad 50/1.4. Skillnaden i bildkvalitet är absolut inte försumbar, framför allt när det gäller "överlysning" (heter det så?).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS