Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken typ av objektiv använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken typ av objektiv använder du mest?

  • Zoom

    Röster: 328 66.4%
  • Fasta

    Röster: 166 33.6%

  • Totala väljare
    494
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

objernulf

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
brännviddsförändring vid fokusering?
Moderna objektiv med innerfokusering (nästan alla zoomar) ändrar den faktiska brännvidden vid fokusering. T ex de populära 28-200 objektiven. Inställt på 200 är de ca 200 vid oändligt men får en brännvidd kring endast ca 100mm vid närgränsen. Detta gör att man inte kan ta kreativa dubbelexponeringar med skärpa/oskärpa eftersom brännviddsförkortningen förstör effekten.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Jag använder till 99% fasta gluggar.
Beror mest på att jag bara har fasta gluggar till dom kamerorna jag använder mest (Hasselblad och Sinar).
Det ska visst finnas en zoom-glugg till Hasselblad, men det är knappast nåt för mej.
Jag har en EF zoom till min EOS5:a. Men tyvärr är det extremt sällan som jag använder denna fina kamera!

/Jacob vP
 

dig

Aktiv medlem
Till 90% 75mm på min Mamiya 6:a, Men när jag fotar med den hemska ;) dimage 7:an använder jag såklart zoomen från ca 50mm ner till 30...

Jag hatar zoom den gör mig slö... men är säkert bra om man har karaktär.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Nu för tiden när Canonen ligger i garderoben och jag enbart använder mina olympuskameror blir det fasta objektiv (undrar hur ett "löst objektiv" ser ut). Dels tänker jag mycket mer på kompositionen, dels är de mycket mindre och smidiga. Jag får lätt ner två olympushus och tre gluggar i en liten väska.
 

trazan

Aktiv medlem
Tidigare använde jag enbart fasta objektiv, dels var zoomarna på 70-talet klumpiga och dyra så man fick köpa upp sig på ett objektiv i taget, favoriten var 85mm, Nu har jag köpt en modernare kamera med autofocus och det verkar som dom endast säljs med zoom idag, behändigt att ha ett stort omfång i en glugg (24-90) så den hänger med överallt. (har även en macro 100)
Saknar dock alla fasta gluggar, kanske man så småningom kompletterar macron med något fast tele.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
För tilfället:

15-30/3,5-4,5
24-70/2,8
70-200/2,8
300/2,8
1,6x teleconverter
2x telekonverter (2st)

En 85/1,8 eller en 50/1,4 är på gång.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag kör nästan bara fasta gluggar, mycket av "födsel och ohejdad vana" eftersom jag började plåta på 70-talet, när zoomar var dyra och tunga. Jag har alltid trivts bra med mina fasta gluggar (från 24 till 300 mm). Mest använder jag mitt 85 mm, men i sommar har 300:an luftats rätt flitigt (natur/fågelfoto).

Jag har en 40-80 zoom, den får hänga med när jag vill ha en extremt lätt utrustning.
 

Joker

Aktiv medlem
Jag använder för det mesta min 50/1.8 när jag fotograferar. Grym investering då den i det närmaste var "gratis".
 

littos

Aktiv medlem
Jag använder zoomoptik (28-105) till min småbildsutrustning kanske 80%-90% av tiden
, men eftersom jag använder en mellanformatskamera mer (oftare i alla fall, även om det blir något färre exponeringar), påstår jag att jag använder fast optik oftast. (Dessutom fast normaloptik, villket lätt inses när man ser Hasselblads prislista. Det är inte direkt ett billigt nöje att samla på Carl Zeiss-glas)

Zoom är praktisk när man är lat och bara vill "snapshoota" lite, men när det skall göras "stor konst" :) blir det fast optik!

/Anders
 

henab

Aktiv medlem
Fördelen med digitalt är att man slipper gissa. Jag skrev ett lite snabbt skript för att kolla, och här är resultatet för mig:

<antal> - <objektiv>
85 - 100.0 to 400.0 mm
377- 105 mm
28 - 17.0 to 35.0 mm
356- 28.0 to 70.0 mm
63 - 50 mm
1 - 75.0 to 300.0 mm

Zoomarna vinner totalt, men det är rätt jämt, och mitt mest använda objektiv är fast.

Det här är inte alla mina bilder, utan bara ett utsnitt. Den procentuella fördelningen kanske stämmer någorlunda iaf.
 

loveslave

Medlem
Jag äger bara zoomobjektiv, ett 28-80 och ett 70-200. Det korta är väldigt användbart i alla brännvidder, för att få bra komposition. Men det långa använder jag i minst 90% av alla tillfällen på 200 mm. Ett fast teleobjektiv på 300 eller 400 har legat på min önskelista ett tag, men det får vänta tills jag får ett jobb...
 

prb

Medlem
Jag föredrar ett fast objektiv framför ett zomm.
Anledningen är att jag tycker jag har bättre kontroll när det gäller skärpedjupet på de fasta objektiven.Själv har jag ett 35 mm ett 85 mm och ett makro 105 mm som jag trivs väldigt bra med
men vist har jag zommobjektiv ett 35-80 mm som oftast används som semester objektiv och ett
200-600 mm vilket jag använder väldigt mycket.
Det långa objektivet fungerar nästan som ett normalobjektiv under vissa perioder då fotografering av fåglar är aktuellt
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag använder min 28-70/2,8 till 70-80 procent av mina bilder. Det klarar det mesta en reportagefotograf behöver.
 

Apell

Aktiv medlem
Nyköpt kamera

Har just köpt en ny kamera, en Eos 50E, och till den två objektiv. Båda original, ett 28-80 och ett 75-300.
Håller på att testar kameran än. (Tagit fem rullar...) Hoppas att ha råd att snart skaffa ett schysst macro, men stativ och en schysst blixt kommer först.

Får väl se om det blev något värt att lägga ut här när bilderna kommer...

/Henke
 

Finland

Aktiv medlem
Zoom kontra fasta gluggar. Tänk på vikten

Fasta gluggar i studion eller vid enstaka tillfällen ute på fältet. Annars är det öken att bära väskan med alla gluggar. Typ 17-28, 34-70 o 80-200, e de jag jobbar me dagligen. Tänk själva vilka vikter det skulle bli om jag ersatte de me fasta gluggar. Favvon är annars min 28/2.0 o Tri-X i F5:an.
ilkka
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag har 13 fasta objektiv till två kamerasystem (Hbl pch Nikon). Alla bladargluggar utom en går också att använda till Nikon med adapter. En zoom 28 - ? har jag också, men jag vet inte säkert var den är och jag letar aldrig efter den........;-).
Us
 

Sonnaren

Aktiv medlem
arleklint skrev:
Zoom 28 - 200, vilket är det fast monterade objektivet på Minoltas Dimage7i. Gillar zoomen eftersom den medger ett smidigt bildkomponerande.

Kompletterar vid behov med konvertrar.
Trodde zoompmrådet var 7,2 - 50,8 mm på den angivna kameran. Men det här är väl ett specialbygge då......
Us
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS