Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken upplösning vid scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hej

Jag skall scanna in några foton från vårt bröllop, det är vanliga 10*15 foton.

Jag vill ha möjligheten att i framtiden kunna skriva ut förstoringar av fotona.

Vilken upplösning (dpi) skall jag scanna in med? Jag skall använda photoshop och en HP Scanjet 3670.

Jag brukar använda mig av ca 273 dpi när jag skriver ut 100% av ett foto, alltså 1:1. är då regeln att om jag i framtiden vill göra en 200% förstoring så skall jag ha scannat in i 600 dpi?

Kanske vill man göra en 30*40 eller 40*50 förstoring, så kan 1200 dpi vara lagom?

är det en nackdel att scanna in med hög upplösning om man nu aldrig kommer att förstora fotot? (med undantag av filens storlek).

Sedan tänkte jag scanna in några foton med gråskala, är det viktigt att scanna in i gråskala då eller spelar det ingen roll i praktiken?`

Tacksam för alla tips,

Alltid bra att scanna in i så många dpi som möjligt du vet aldrig hur mycke tdu i framtiden vill förstora bilderna och skriva ut. Så ingen nackdel. Förminska är ju lätt i photoshop om man säger så.

När det gäller din andra fråga så är det bättre att skanna i färg och sen göra bilden till sv/v i photoshop med t.ex. "blanda kanaler".

Använd den optiskt maximala upplösningen på scannern, det är aldrig fel med mycket pixlar om man någon gång vill skriva ut bilderna stort.

Men du behöver inte använda interpoleringsfunktionen i scannern/scannermjukvaran. Det fixar du bättre i Photoshop själv.
Min scanner jag har hemma scannar i 2400 dpi optiskt men det går att scanna i 9600 dpi interpolerat.

DaMoose skrev:
Använd den optiskt maximala upplösningen på scannern, det är aldrig fel med mycket pixlar om man någon gång vill skriva ut bilderna stort.

Det kan man säga när man skannar småbildsnegativ men skannar man papperskopior i 10x15 i skannerns högsta upplösning blir det ohanterligt stora bildfiler. Mellanformatsnegativ (6x4,5cm) skannar jag t.ex. i 2400dpi och det ger ändå filer på omkring 125Mb (16 bitar).

ANNONS
Götaplatsens Foto