Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken val är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Undrar vad du hade tyckt om du hade suttit med en förmögenhet i FD-objektiv när Canon bytte fattning.

Nikon tänkte väl mer på sina kunder och fixade så att man kunde använda alla sina äldre gluggar när dom gick över till AF.

kent.

Nja, alltså jag skrev att Canon var smarta, inte snälla... Men visst tog dom en stor chansning. Canonägarna kunde börja samla på EF-objektiv eller byta till t.ex. Nikon av ren ilska och besvikelse. Det är ganska många som börjat samla på EF-objektiv...

Zoso skrev:
Köp bara huset, och om jag var du skulle jag vänta ett par veckor för att se om efterföljaren 40D släpps till Photokina mässan.

Objektiv som passar 30-40D utmärkt är Canons egna 17-55/f2.8 IS, om budgeten är knaper så är Tamrons 17-55/f2.8 ett mycket bra val.

kent.

Kommer inte Canon 40D (den kommande) att kosta en hel del över det pris som jag hoppas kunna få en 30D för. Alltså, runt 10.700:- har jag räknat med att kunna köpa huset för. Hur mycket tror du 40D kommer att kosta när den släpps. Och för att tillägga så har jag inte budgeten för mer än 12.000:-. Hade jag haft en bättre budget, kanske runt 20.000 så hade jag nog köpt en Nikon D200 med objektiv. Men jag tror ändå att 30D inte är speciellt sämre. Dessutom är jag inte så avancerad heller, men det är klart att man vill ha den bästa produkten att kunna växa i.

Tack alla för ett j...... fint debatt.

Irfan

Makten skrev:
EF-S innebär att objektivet bara kan användas med Canons kameror som har en så kallad APS-C-sensor, det vill säga en som är ca 1,6 gånger mindre...

Tack ska du ha för ditt inlägg. Jag kan tänka mig att det tog tid för dig att svara men jag uppskattar det mycket.

Irfan

neolit skrev:
Tack ska du ha för ditt inlägg. Jag kan tänka mig att det tog tid för dig att svara men jag uppskattar det mycket.
Det är lugnt, jag skriver rysligt fort, så det tog inte mer än nån minut;-)

(gissa hur jag orkat med att skriva så in i helsike många inlägg på FS)

neolit skrev:
Kommer inte Canon 40D (den kommande) att kosta en hel del över det pris som jag hoppas kunna få en 30D för. Alltså, runt 10.700:- har jag räknat med att kunna köpa huset för. Hur mycket tror du 40D kommer att kosta när den släpps. Och för att tillägga så har jag inte budgeten för mer än 12.000:-. Hade jag haft en bättre budget, kanske runt 20.000 så hade jag nog köpt en Nikon D200 med objektiv. Men jag tror ändå att 30D inte är speciellt sämre. Dessutom är jag inte så avancerad heller, men det är klart att man vill ha den bästa produkten att kunna växa i.

Tack alla för ett j...... fint debatt.

Irfan

Ingen vet ju med säkerhet om kameran släpps nu till Photokina, men mycket tyder på det i allfall.

Den kommer troligen att kosta lite mer än en 30D till en början, men inte mycket mer skulle jag tro.

Troligen så kommer många tekniknördar att byta upp sig till den nya modellen om den kommer, så är du smart så kommer du troligen kunna få tag i en bättre begagnad 30D till ett bra pris då.

Att köpa en ny 30D idag tycker jag inte är en bra ide då den troligen kommer att sjunka ännu mer i pris när 40D kommer och handlarna vill sälja ut lagren av 30D, så du bör kanske vänta med ett köp ett par veckor till om du kan.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto