Annons

Vilket 70-200..?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Ska snart köpa en 70-200-glugg men börjar bli lite villrådig - vad ska jag välja?

Budget: 7000 (exkl. moms) just nu.

De här alternativen tittar jag på:

1. Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM
2. Canon 70-200/4 L USM
3. Canon 70-200/2,8 L USM (blir till att spara mera eller köpa begagnat)
4. Ren dröm, men visste hade Canons 70-200/ 2,8L med IS varit något.... Men den är inte aktuellt.

Vad jag förstått är det inga dåliga objektiv jag räknat upp, så det handlarväl mest om att hitta det mest prisvärda.

Objektivet skall i första hand användas på en 20D.

Vilket ska jag välja..?

/Jens

Är du ekonomisk och inte fallit för L sjukan så är ju Sigma gluggen ett väldigt bra val.

jo... så har jag också resonerat. Har ett Sigma 18-50 2,8 EX idag och det är jag mycket nöjd med.

Men Canons 70-200 4 L är ju billigare än Sigmat. Dessutom verkar det vara aningen skarpare och bättre byggt. Men Sigmat är ett steg ljusstarkare samt har objektivfäste. Och det är ungefär här jag står och velar.

/Jens

Intressant, jag står i precis samma val o kval...
Visst lockar ett Canon 70-200 2.8, men vart ska man våga köpa det, finns ju en del som säljer detta och även sigmat till vettigt pris på ebay ... men som sagt var vågar man lita på dom ?

Kolla det här testet som jag hittade i en annan tråd här på FS.

http://www.slo-foto.net/reviews-56-page1.html

Där finsn fullstora bilder tagna på bländare 8 på alla objektien. Tanka hem och öppna i Photoshop och zooma in till 500-600%, lägg bilderna pricis ovanpå varandra så kan man faktiskt se en del skillnad i skärpa mellan framförallt Sigma 70-200 2,8 och Canons 70-200 4L.

Hmm hmmm... Dessutom ingår Canons 70-200 4L i Canons cash-backprogram. 900 spänn får man tydligen om man skaffat en 20D också. Värt att ta med i beräkningen...

Ska nog sova på saken...

/Jens

Skumt test. När jag testade mitt Sigma 70-200 hos kim en gång tror jag baskeme jag fick bättre resultat med en 2x konverter på på full öppning på 70mm än vad han i testat fick rakt av.

Tror jag skulle kolla mer på Foto's test eller photodo faktiskt.

I de praktiska avseenden, behöver du inte ljusstyrkan hos F/2.8, köp canons F/4. Det är lättare och smidagare. Behöver du F/2.8 och har en budget, köp Sigman.

Jag köpte ett 70-200 4L (mycket tack vare cashback). Visst, man tappar ett bländarsteg, men det är ett mycket bra objektiv för pengarna.

Värt att tänka på är dock att stativfästet inte följer med och kostar 1400:-. För mig var det ett nödvändigt inköp (då min 20D inte fungerar så bra på stativ med batterigreppet på).

/Anders

För att det är meckigt att hålla på och plocka av det varenda gång. Sen om jag talar för mig har jag även handlovsrem E-1 monterad vilket gör att det blir ett helt företag att montera av greppet.

Ja.. och om vi kunde prata lite om skillnaderna mellan objektiven då.

Någon som vet var jag hittar bra tester på nätet av de tre objektiven..?

/Jens

Jaha..? Och vad säger det mig?

BMW kan faktskt tillverka riktigt dyra och dåliga bilar ibland och ibland kan KIA få fram riktigt prisvärda modeller...

/Jens

Humm..humm..humm..

Nedan text gäller mina erfarenheter och baserar sig på upplevelser, då jag har haft/har dessa tre gluggar. Dock har jag gått från analogt till digitalt under perioden, varför testbilder kan ge en sned bild. Därför har jag inga att visa upp. Men jag har konstaterat att skillnaderna är små, men beroende på hur krävande man är, så blir valet olika.

Sigma EX 70-200/2.8
Fokusserar lika snabbt som Canons USM, men jag upplevde det som att det "knycker till" en extra gång vid fokuseringen, Alltså grov, fin, fin. Medans Canons båda gör Grov, fin. Naturligvis är detta motivberoende till stor del, men det var så jag upplevde det. Skärpan är god, men något mjuk på full öppning. Nedbländat kan man förmodligen inte skilja den från Canons, skärpemässigt. Finishen och materialet är okej, inte lika fint som Canons. Manuell fokusering är inte lika skönt som med Canons. Motljusskyddet är grymt segt att få dit, kärvade mycket. Mitt ex. gillade dessutom inte sträng kyla (AFen la av efter 2 timmar i -23).

Canon EF 70-200/4L
Lätt, lättilätt lätt. Bara fördelar över sigmat. Utom två grejor.
- Inget stativfäste
- f4
Upplever det som lika skarpt vid f4 som sigmat (trots att Sigmat är ett steg nedbländat då).

Canon EF 70-200/2.8L
Precis som Sigmat, men jag upplever det som säkrare i AFen, inte lika mjuk på full öppning och då att materialvalet och kvaliteteskänslan är snäppet högre.

Båda Canons (gäller alla L). Klart skönare (bättre???) färgåtergivning och har man andra L-objektiv så slipper man komma hem med olika färgtoner på sina bilder från samma tillfälle.

Alla objektivtillverkare har olika färgåtergivning på sina linser, vilket påverkar slutresultatet.

Du har ju redan ett Sigma EX 18-50, så jag tror nog att ett Sigma 70-200/2.8 hade passat dig bra. Men om du vill och orkar vänta, så kommer jag att komma ned till Adobes seminarium för fotografer i Malmö den 24 Maj. Då kan du få testa ett EF 70-200/2.8L

Ahh! Tack för synpunkterna!

Det posiiva är ju att jag jag knappast gör en dålig affär oavsett vilket av objektiven jag väljer.

Canons 70-200 /2,8 hade naturligtvis varit kanon, men är det inte ganska stort och tungt..? Och sedan är det ju frågan om det är värt 3500 extra (fan det är ju inte mer ändå...) jämfört med Sigmat, för samma funktoner, men kanske aningen bättre skärpa och byggkvalitet. Hmm hmm.. Jag får kanske smita förbi Abobe-seminariet det 24:e...

/Jens

Jag har sagt det tidigare i en tråd och jag säger det igen: Ett begagnat Canon 70-200/2.8L köpte jag för 7500kr i super fint skick! Jag ångrar inte köpet alls! Jo, lite, för nu har jag fått L-feber ;)

Så om du letar runt lite ett tag så ska du säkert se att det finns att få tag på!

jensohlsson skrev:
Jaha..? Och vad säger det mig?

BMW kan faktskt tillverka riktigt dyra och dåliga bilar ibland och ibland kan KIA få fram riktigt prisvärda modeller...

/Jens

Sätt dig i och kör en vända så vet du kanske vad jag talar om.
Jag har haft åtskilliga piratgluggar i mitt liv, men aldrig varit riktigt nöjd med någon.
Den enda jag äger idag är ett Tamron 90 mm macro som är jättebra, skarpt så det ryker, men det finns ingen inspiration.

Jag hade samma dilemma inte så länge sedan, och till slut köpte en begagnad Sigma. Jag har aldrig provat en Canon 2.8 och kan inte jämföra, men kan berätta om nackdelar med Sigma (I visa fall jämför jag med min Canon 28-70 2.8L):

1. Klickande ljud vid AF, kan bli störande
2. Vignettering vid 2.8 (kanhända att det inte märks på digital, jag använder en analog kamera). Detta är utan jämförelse den värsta nackdelen jag hittar.
3. "Hunts" rätt mycket i vissa fall
4. Zoomringen ganska slö (att vrida)
5. Servo AF verkar långt ifrån optimal på min Elan 7n (motsvarande V33)

Fördelar: Nedstoppad är det skärpt. Objektivet är snyggt och välbyggt. Det säges att objektivet fungerar dåligt i mörker men jag har inte lagt märke till något sånt

I min åsikt är detta inte ett bra objektiv om du tänker fota t.ex. fåglar eller vilda djur (kanske inte något för en 70-200 ändå), eller något annat som rör sig snabbt. För situationer där du inte behöver servo AF eller det extra bländarsteg är det utmärkt. Personligen drömmer jag om en Canon 2.8...

jensohlsson skrev:
Canons 70-200 /2,8 hade naturligtvis varit kanon, men är det inte ganska stort och tungt..?

Canon: 85x193 1310g
Sigma: 86x183 1220g

Så, nej. Inte jämfört med Sigmas. Men ja, jämfört med EF 70-200/4L som bara väger 705 gram.

jensohlsson skrev:
Och sedan är det ju frågan om det är värt 3500 extra...

Frågar du mig....Ja.

(svar på Eriks fråga),

Det hörs en klick när HSM motorn sätter igång. Naturligtvis känns det mer på servo mode. Du är kanske inte så känslig för ljudet, men jämfört med min supertysta 28-70 är det uppenbart. Å andra sidan är Sigman supertyst jämfört med min Canon 50mm 1.8 mark I, så frågan är vad man jämför med och vilka förväntningar man har. Jag blir lite störd av Sigma ljudet men är samtidigt fullständigt oberörd av 50mm-ljudet.

ANNONS
Götaplatsens Foto