Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket av dessa sigma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Dags att sluta använda kitobjektivet, har äntligen kommit så långt i mitt fotograferande att jag behöver något mer. Var inne på japanphoto och kände och klämde på två olika objektiv från sigma, men vet inte vilket jag ska välja.

Här är de jag står och velar mellan:

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objektiv-17-70-2-8-4-5-dc-canon/

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objektiv-18-50-2-8-ex-dc-macro-canon/

tusen kronors skillnad vilket inte är så farligt. Men den ena har: "Ljusstyrkan är 2,8 över hela zoomområdet, trots det kompakta utförandet och låga vikten" vilket försäljaren menade var bättre än det andra som hade 2,8-4,5.

Vilket tycker eller tror ni är bättre?

Jag ska använda det till resefotografering alltså byggnader, gatufoto, reportage med min eos 400D.

Har ett tamron 50-200 mm men vidvinkeln är väldigt kass på den därav att jag behöver ett nytt standardobjektiv. Just nu använder jag mest kitobjektivet när jag är ute, och tamronet till porträtt och liknande, men tamronet tar helt klart bättre bilder så jag anpassar mig till det rätt duktigt, men som sagt det är dags för ett nytt.

Om ni har andra på lager så berätta gärna vilka ni tror skulle vara bättre.

Jättetacksam för ALLA tips och åsikter.

Mvh Gem.

Jag hade 17-70 tidigare och har nu 18-50 (bytte eftersom 17-70 gick sönder).

18-50 är mer gedigen, har mjukare och jämnare zoomning och, kanske viktigast, 2,8 över hela omfånget. Någon gång händer det att jag saknar de sista millimetrarna på telesidan men skillnaden är inte så stor så att det inte går att croppa i efterhand utan nämnvärd kvalitetsförlust. 18-50 2,8 rekomenderas alltså.

lumor_ skrev:
Jag hade 17-70 tidigare och har nu 18-50 (bytte eftersom 17-70 gick sönder).

18-50 är mer gedigen, har mjukare och jämnare zoomning och, kanske viktigast, 2,8 över hela omfånget. Någon gång händer det att jag saknar de sista millimetrarna på telesidan men skillnaden är inte så stor så att det inte går att croppa i efterhand utan nämnvärd kvalitetsförlust. 18-50 2,8 rekomenderas alltså.

hade du exakt dessa objektiv? För 17-70 hade tydligen liiite mer vidvinkel vilket jag alltså saknar i 70-200mm, mitt tamron alltså.
Däri ligger mitt dilemma, 18-50 är snäppet bättre men 17-50 har mer vidvinkel, hur mycket mer är svårt för mig och avgöra utan en ordentlig testrunda.

Lätt val

Äger själv ett 18-50EX och det är av mycket hög klass. Tidningen FOTO använder det som referens när dom testar olika kameror och det har likaså fått betyget TOPPKLASS i deras seriösa tester. Byggkvaliteten är mycket hög och skärpan ligger på topp för denna prisklass!
Skall du inte använda bilderna till väldigt stora utskrifter så går det ju alltid att beskära i efterhand som tidigare sagts.
Lycka till!
/Stefan

Re: Lätt val

stefan p skrev:
Äger själv ett 18-50EX och det är av mycket hög klass. Tidningen FOTO använder det som referens när dom testar olika kameror och det har likaså fått betyget TOPPKLASS i deras seriösa tester. Byggkvaliteten är mycket hög och skärpan ligger på topp för denna prisklass!
Skall du inte använda bilderna till väldigt stora utskrifter så går det ju alltid att beskära i efterhand som tidigare sagts.
Lycka till!
/Stefan

OK, det är alltså så bra... Hmm, men detta med vidvinkeln då? Hur ser du på detta?

jag har nu kollat på fotosidans medlemmars recensioner och de flesta verkar vara väldigt nöjda med sina (förutom måndagsexen då.)

lutar åt en 18-50, men vill gärna höra synpunkter om vidvinkeln.

Ja, exakt de objektiven. Det 17-70 jag hade var förstås en tidigare variant än den som kommit ut nyligen. Min versione saknase alltså HSM vilket gjorde bytet till 18-50 än mer angenämt. Det nya 17-70 med inbyggd fokusmotor är säkert en hel del snabbare än den äldre versionen och 18-50 upplever jag som snabb. (Jag har inte testat så jättemånga objektiv men enligt mina mått fokuserar det snabbt.)

Skillnaden på vidvinkelsidan tycker jag är lite märkbar men det är knappt. Inget jag skulle lägga större vikt vid för ett beslut om köp.

ANNONS
Götaplatsens Foto