Annons

Vilket Filter ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Avslutat medlemskap
Jag undrar vad man ska ha för filter på Vidvinkelobjektivet mitt??

Ska man ha UV-filter eller Skylight ??
Vilket utav dessa är bäst för repotage foto??

Varför skall du ha ett filter? Alla filter är en bit extra glas som försämrar bildkvaliten. Enda anledningen är väl om du har ett svindyrt objektiv och utsätter det för mycket elände och alltså vill skydda det, men ändå trist att sätta på ett filter på ett svindyrt objektiv, då kan det vara bättre med ett lite billigare objektiv istället. OM du skall sätta på filter spelar nog Skylight eller UV ingen större roll, se bara till att det är ett BRA (dyrt) filter av känt märke.

pontus.orre.foto skrev:

Inget filter är bäst för bildkvaliteten !

Men som sagt, vill du ha ett extra skydd för frontlinsen så köp ett UV-filter som matchar gluggens pris.

/kent.

quarc skrev:
Varför skall du ha ett filter? Alla filter är en bit extra glas som försämrar bildkvaliten. Enda anledningen är väl om du har ett svindyrt objektiv och utsätter det för mycket elände och alltså vill skydda det, men ändå trist att sätta på ett filter på ett svindyrt objektiv, då kan det vara bättre med ett lite billigare objektiv istället. OM du skall sätta på filter spelar nog Skylight eller UV ingen större roll, se bara till att det är ett BRA (dyrt) filter av känt märke.

En sanning med modifikation, uv filtret filtrerar som namnet anger även uv-ljus och skylightfiltret är svagt laxfärgat och skyddar mot blåstick. Sen använder väl de flesta av oss filtren som skydd för frontlinsen. Men om du skaffar ett högklassigt filter så lär du inte se någon försämring av bilderna, undantaget extremsittuationer. En plan glasyta reflekterar ju som bekant så om du har starka ljuskällor eller ljuspunkter direkt i bilden kan du få spökspeglingar i bilden, därför skruvar jag alltid av filtren vid nattfotografering tex.

Men som sagt, ett filter är ett billigt skydd och jag skulle tro att de flesta föredrar en repa i ett filter för några hundringar jämfört med en repa i frontlinsen, och att filtret skulle försämra bilden så mycket anser jag är snack.

alf109 skrev:
En sanning med modifikation, uv filtret filtrerar som namnet anger även uv-ljus och skylightfiltret är svagt laxfärgat och skyddar mot blåstick. Sen använder väl de flesta av oss filtren som skydd för frontlinsen. Men om du skaffar ett högklassigt filter så lär du inte se någon försämring av bilderna, undantaget extremsittuationer. En plan glasyta reflekterar ju som bekant så om du har starka ljuskällor eller ljuspunkter direkt i bilden kan du få spökspeglingar i bilden, därför skruvar jag alltid av filtren vid nattfotografering tex.

Men som sagt, ett filter är ett billigt skydd och jag skulle tro att de flesta föredrar en repa i ett filter för några hundringar jämfört med en repa i frontlinsen, och att filtret skulle försämra bilden så mycket anser jag är snack.
Jag respekterar fullt om man vill skydda objektivet med ett filter framför, jag bara poängterar de potentiellt negativa effekterna. Vitbalanseringen fixar idag också de problem som ett UV eller Skylight skulle ha använts till med film i kameran.

Jag har personliga erfarenheter av att filter som suttit på mycket bra objektiv har sabbat bilderna. Detta var dessutom före den digitala eran, så jag märkte inte problemet förrän efteråt. Detta var dock inte Hoya HMC, och som jag sade, skall man ha filter skall de vara toppklass, annars kan de i vissa situationer ställa till det ordentligt.

Efter 20 års fotograferande har jag fortfarande inte repat vare sig filter eller objektiv, så jag har numer tagit beslutet att jobba utan filter. Men det beror ju på att jag bedömer risken som relativt liten samt att jag inte har några objektiv över 10000. Skulle jag ha objektiv för 20-30 tusen styck....då skulle nog ett bra Skylilght åka på, åtminstone till vardags :)

pontus.orre.foto skrev:

Hej

Det spelar ingen roll för din del. Se det som ett extra skydd för linsen om olyckan är framme.

Efter inköpet så tycker du ska plåta med och utan filer så får du själv skaffa en egen uppfattning.

// Fredrik

Tack för alla svar jag har fått. Jag tänkte att det är bra att ha ett sådant på objektivet eftersom jag plåtar mycket press och repotage och det kanske händer att man krockar med någonting när man har bråtom.

pontus.orre.foto skrev:
Tack för alla svar jag har fått. Jag tänkte att det är bra att ha ett sådant på objektivet eftersom jag plåtar mycket press och repotage och det kanske händer att man krockar med någonting när man har bråtom.
Då kan det helt klart vara motiverat :)

pontus.orre.foto skrev:
Är det ett UV-filter jag ska köpa då eller +?

Kör du digitalt så spelar det ingen roll.

Det är när du plåtar Dia som ett Skylight påverkar mest.

När du är i foto affären så testa att lägga ett skyligh på ett vitt papper och prova gärna flera olika tillverkare om affären har det.

Köp UV-Filer om du är osäker.

// Fredrik

Hitade ett exempel på bild där ett halvdant filter skapat rätt rejäla artifakter. Nu är det ju en rätt extrem situation, men som ett exempel på vad ett dåligt filter KAN göra...

Filtret som användaes till den här bilden är numera sönderslaget, och den tomma filterringen sitter påskrivad på in 100/2.8 för att ge lite extra skydd och fungera som ett minimalt motljusskydd :)

Bilagor

• _igp0371_ws.jpg
    _igp0371_ws.jpg
    50.4 KB · Visningar: 228
Hmm, tack för bilden, Peter. Den förklarar nog varför jag hela tiden fick två månar i bilden under en nattfotografering, oavsett vad jag gjorde.

Vad gäller filter, så är polfiltret det enda jag verkligen har nytta av, framförallt när jag är ute och fotograferar byggnader (18-55mm) och vill kunna styra reflektionerna i blanka ytor.

ANNONS
Götaplatsens Foto