Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket format för mellanlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)

pws

Aktiv medlem
Hej

Eftersom jag nu fått min digitala kamera så har jag även börjat intressera mig för det här med digitala mörkrummet. :)

Jag kommer fotografera i RAW och göra mina "framkallningsjusteringar" i Camera Raw (till en början iaf) men undrar i vilket oförstörande format skall man välja att spara filen efter det? TIFF eller PSD?
Efterbehandlingen kommer sedan att ske i PS.

Vad rekommenderar ni som jobbat mycket med detta och varför?

mvh,

// Paul

Glöm inte format som JPEG2000 och PNG som bägge stödjer förlustfri komprimering ner till, enligt mina egna tester, 1/5 av storleken för en TIFF.

Om du bara gör framkallningsjusteringar kan du ju spara de via Camera RAW, då behöver du inte spara någon extra kopia av filen. När jag jobbar med bilder i Photoshop brukar jag spara dem som (oförstörande) komprimerade TIFF:ar eller PSD om jag jobbar med många lager. Kvalitetsmässigt spelar det såvitt jag vet ingen roll.

l-malmqvist skrev:
Om du bara gör framkallningsjusteringar kan du ju spara de via Camera RAW, då behöver du inte spara någon extra kopia av filen. När jag jobbar med bilder i Photoshop brukar jag spara dem som (oförstörande) komprimerade TIFF:ar eller PSD om jag jobbar med många lager. Kvalitetsmässigt spelar det såvitt jag vet ingen roll.

Ok, jag var nog lite otydlig. Jag tänker mig när jag har min efterbehandlade fina bild. Dvs jag har "framkallat" med Camera RAW, justerat contrast, färgbalans mm i PS och skall spara mitt resultat för senare behov t ex försäljning.

Anledningen av frågan är att jag funderar på om mina "färdiga" bilder blir liggande några år och sedan vill jag använda dem till något kul så skall jag ju således kunna öppna dem för t ex bildförstörande åtgärder som ändra storlek för utskrift eller liknande.

Ni som har mer erfarenhet, vad säger/gör ni?

mvh,

// Paul

ANNONS
Götaplatsens Foto