Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket kitobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

kajs

Aktiv medlem
hej hej

Går i köpar tankar och undrar vilket ovjektiv som e bäst.
Har nästan bestämt mig för en D50 men undrar nu om det är värt att lägga ut ett par tusen extra för att köpa nikons 18-70 istället för medföljande 18-55. Det objektivet har ju fått bra kritik här på fotosidan, och högre ljusstyrka och längre zoomomfång skadar inte.

Nån som har testat båda objektiv eller har åsikter om båda objektiven i största allmänhet?

Mvh Kaj

Sitter här och funderar på en D50 oxå, men då med Sigma Objektiv AF 18-125/3,5-5,6 Dc istället för kittobjektivet.
Hur är sigmat jämfört med kittet?

Kaj: Har du pengarna tycker jag definitivt att du ska köpa 18-70:n istället. Den är definitivt bättre. Skarpare, mindre CA, bättre zoomomfång, snabbare fokus, snyggare bokeh... Ja.

Ronnie: Jag skulle gissa att 18-125:an är ungefär likvärdig med kitoptiken vad gäller skärpa. Den har, vad jag sett mer distortion, men i gengäld ett större zoomomfång.

Jag har en D50 sedan 5v och är helnöjd med huset!
Köpte ett tamron 18-200 till huset.
Den zoomomfånget räcker i de flesta lägen och ger bra bilder! Jätte skönt att slippa byta objektiv hela tiden för mig som glad amatör. Men har nu en nikon 70-300 4-5,6 ED för telebilder.
Funderar också på en mindre zoom nu när jag har 70-300 för telebilder.
Jag har funderat på sigma 24-135 2,8-4,5.
Vad tror ni om det eller vet ni något intressant?

Rickard

ANNONS
Götaplatsens Foto