Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket lagringsformat och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

malundin

Aktiv medlem
Hej.
Ny på digitalt fotografi har jag en Nikon D70. Efter en månad och ca 300 bilder i normalläge för JPEG har jag börjat undra lite om de olika lagringsformaten som finns.

Jag har NEF, som är ett RAW-format, JPEG fine, JPEG, normal och JPEG basic samt NEF + JPEG basic samtidigt.

Vore intressant för en nybörjare att höra vilket format ni använder och varför? Känner att det finns mycket att lära här.
M.

Nu har jag inte en Nikon, men jag har en Canon. Principen är dock den samma. Jag använder uteslutande RAW-formatet därför att det innehåller mest information och efterjustering av vitbalans, kontrast, mättnad, skärpa, ljusstyrka, etc kan göras efter exponeringen. Kameran i mitt fall har tolb bitar för varje pixel, När kameran gör om bilden till JPEG så går fyra bitar förlorade med information. Det är dessa bitar som kan utnyttjas bättre om omvandligen till Tiff eller Jpeg görs i datorn från RAW-formatet.

En anan aspekt är att med en såpass avancerad kamera som de digitala systemkamerorna är det att kasta pärlor för svinen att inte använda all den information kameran ger.

/Roland - som sedan ett år är frälst av RAW.

Har också haft min D70 i snart en månad och som glad amatörfotograf använder jag bara JPEG fine i högsta upplösning, det räcker för mina behov än så länge.

/Hasse

Jag har en D100 sen några månader tillbaka och jag provade faktiskt häromdan skilnaden mellan de olika formaten.

Det jag kom fram till i mitt helt ovetenskalpliga test var att om man tar en bild i RAW och sedan låter datorn konvertera in den i Photoshop så blir den skarpare än om kameran få konvertera den till Jpg eller Tiff.
Jag gjorde inga ändringar i RaW-filen och objektet var en 1.5 liter PET-flaska med mycket text på ettiketten.

Greven

peternilsson75 skrev:
Hasse, jag antar att du menar minsta komprimering. Man kan väl inte ställa upplösningen på D70:an?
Just det, minsta komprimeringsgrad, den parametern kallas i kameran för "Bildkvalitet" och där väljer jag alltid JPEG fine. Bilderna kan vara av olika upplösning och väljs med parametern "Bildstorlek". Max upplösning är 3008x2000 vilket jag alltid väljer.

Ursäkta om jag var otydlig tidigare.

Jag använder RAW + JPG. i många fall duger JPG bilder till mkt, bland annat förhandsgranska och ev. webbilder, men när jag behöver dra ut förstoringar så finns RAW där att arbeta med.

ANNONS
Götaplatsens Foto