Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket makro till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Neliz

Aktiv medlem
Jag har sökt i forumet kan jag ju tala om, men det har inte gjort mig något klokare så jag väljer att göra en ny tråd.

Jag är nu ute efter ett macro objektiv till min Nikon D40, ända måstet är att det är motor i objektivet, och att priset inte går över 5500:- -6000:- (Gärna billigare än så, och finns inte det så vet jag i alla fall vad jag skall hålla utkik efter på annons sidorna i fortsättningen)

Helt enkelt ett så billigt och bra objektiv som möjligt.

Ja de enda alternativen för under 5000 du har till d40 som har autofokusmotor är Tamrons 90mm 2.8 och Nikons Af-s 60 2.8 och båda går på runt 4000 men tamronet är att föredra om du ska plåta insekter :)

Du har redan fått hela svaret av Rasmus, men jag vill tipsa om www.cyperphoto.se som har en enkel söksida för objektiv. Klicka "Objektiv" i vänstermenyn, fyll i Nikon och under "Har inbyggd motor" under "Särskilda önskemål". Då får du alla objektiv som ger autofokus på din D40. Hade du dessutom klickat i "Macro" så hade du fått upp alla makroobjektiv, varav de två billigaste är de Rasmus nämnde.

Jag har tyvärr inget råd beträffande dessa två.

Per.

Ja de enda alternativen för under 5000 du har till d40 som har autofokusmotor är Tamrons 90mm 2.8 och Nikons Af-s 60 2.8 och båda går på runt 4000 men tamronet är att föredra om du ska plåta insekter :)

Tack så hemskt mycket för ditt svar! :)
Blommor och andra små saker är väl mitt användningsområde för det blivande objektivet. Skall absolut kolla upp Tamronet då :)

Måste fråga också, vilket objektiv passande min kamera är mest likvärdigt Canons EF 100/2,8 USM Macro 1:1??

Du har redan fått hela svaret av Rasmus, men jag vill tipsa om www.cyperphoto.se som har en enkel söksida för objektiv. Klicka "Objektiv" i vänstermenyn, fyll i Nikon och under "Har inbyggd motor" under "Särskilda önskemål". Då får du alla objektiv som ger autofokus på din D40. Hade du dessutom klickat i "Macro" så hade du fått upp alla makroobjektiv, varav de två billigaste är de Rasmus nämnde.

Jag har tyvärr inget råd beträffande dessa två.

Per.

oh, tack! Hade ingen aning om att de hade en sådan sökfunktion så man kan söka på dem som har inbyggt motor. Skall kolla med en gång :) Tack än en gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto