Annons

Sony 90mm /2,8 Makro G till reprofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon Sony-användare som använt detta objektiv vid reprofoto av dian och neg.

Jag har använt ett manuellt Samyang 100mm /2,8 Makro länge nu och det går ju hyfsat bra även om det inte är helt effektivt i alla lägen. Det jag är ute efter är att kunna styra kamera och objektiv via Capture One 20, så jag slipper resa på mig stup i ett som jag måste nu.

Jag var inne hos Scandinavian förra veckan och snabbtestade lite och jag måste säga att jag blev rätt imponerad av hur otroligt vasst objektivet var och hur bra fokusen faktiskt verkade funka även vid makrofoto.

Så tillbaka till frågan: Är det någon som har några egna erfarenheter av liknande användning?
 

Sabud

Aktiv medlem
Nej, jag valde Sigma 70/2,8 Art till min A7III recenserad här på Fotosidan för ett tag sedan. Har skaffat det för att fotografera av film och just betyget som förstklassig repro-optik fick mig att köpa det. Mycket bra AF i området 0,2-0,5 mtr.

/StephanGitzo GT4542LS - mittpelare - Sirui K30II.jpg
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det fokus du menar? Att filmen inte är helt plan?
Trots filmhållare så blir filmen aldrig riktigt riktigt plan. Jag använder medvetet inte dubbla glasplattor då jag hatar damm och det blir man aldrig av helt med glas som man blir utan. Jag kollar ibland med peakingen och den kan jag inte styra från Capture One.

Genom att mina dian varierar en del i kvalitet då 40-50 år påverkat färgerna så behöver jag ibland även finlira med blixt. Vid repro av dia som är den sämsta film som jag har kvalitetsmässigt så handlar det väldigt mycket om att till varje pris som helst se till att man inte tappar mer kvalitet än nödvändigt. Det är ibland rent märkligt hur ändrad blixteffekt på min radiostyrda blixt kan påverka skärpemaskkollen i Capture One.

Jag upplever också att Sonys makro är klart vassare än Samyangs och om jag kan få en AF som funkar med det skärpedjup som jag får på F/11 som jag oftast kör så vill jag nog ha det. Det skulle underlätta en hel del.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag har Sony 90mm/2.8 Makro G och har testat att fota av både småbildsnegativ och 6x6-negativ. Det fungerar väldigt bra men det slår inte min småbildsskanner Reflecta RPS 10M. Skiljer inte mycket men skannern ger bättre skärpa ut mot kanterna av negativet. 6x6 blir också bra men man får croppa bort en hel del upplösning p g a filmformatet. Tycker att det fungerar bra att skanna mellanformat med Epson V800. Filmhållarna är där problemet. Det gäller både planhållning och inspeglade ränder. Tycker dock att de nya hållarna med glas fungerar hyfsat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, jag valde Sigma 70/2,8 Art till min A7III recenserad här på Fotosidan för ett tag sedan. Har skaffat det för att fotografera av film och just betyget som förstklassig repro-optik fick mig att köpa det. Mycket bra AF i området 0,2-0,5 mtr.

/StephanVisa bilaga 150092
Hej igen!

Jag ser att du använder ett vanligt trebensstativ. Jag har också gjort det men insåg att jag höll att få spel av det. Det var verkligen ett helvete att försöka rigga det när det handlar om så korta skärpedjup. Jag tycker exv. inte att det funkar med de vattenpass som finns i stativ eller som kan sättas i kamerornas blixtsko. Jag har ett reprostativ nu och även med ett sådant så krävs det att man är verkligen noggrann för att det ska funka.

Reprofoto handlar som allt om kompromisser. Man behöver blända ner så pass att man får så pass långt skärpedjup att även hörnen blir hyfsat skarpa och man vill helst inte kompromissa för mycket med skärpan som trots allt ofta är bäst kring 5,6 eller möjligen 8. Reprofoto handlar om att försöka få skärpa ända ner till kornet i bilden, över hela bilden och det är inte alltid så lätt.

Det handlar också om att hålla dammet borta om man inte ska behöva sitta där i evigheter och klona och det handlar om att se till att objektivet verkligen ligger så plant mot filmplanet och reprobordet som det bara går.

Det jag gör är att skruva ner objektivet med hjälp av reprostativets inställningsratt ända till reprobordet där jag lagt fyra pappschims klippta från en A4. Jag schimsar sedan in objektivet i X-led i reprostativets kamerafäste och vrider sedan in Y-planet genom att känna att alla fyra schimsen på reprobordet går lika lätt mellan objektivänden och reprobordet. Jag är medveten om att reprostativets skulle kunna påpverka mina inställningar när jag skruvar upp kameran i läge med inställningstatten men på mitt stativ är den faktiskt dötight så jag tror det är hyfsat vad det anbelangar.

Det finns tyvärr inget som är perfekt i denna värld och alla får i slutänden hitta sina egna vägar. Det tog mig flera år att hitta mina egna vägval och jag har testat det mesta på vägen såsom både skanners (har en Epson) och diaduplikatorer som jag aldrig blev glad åt. Med kameran får man också en RAW att utgå från istället för en skrymmande 16 bitars TIFF eller en komprimerad JPEG.

Man ska dock inte lura sig för en reprofotad dia blir inte kvalitativt bättre för att man skapat en högupplöst RAW av den och när man efterbehandlar en sådan RAW/dia så kommer man också finna att data i den inte alls svarar på alla de verktyg i era RAW-konverterare som digitalt födda bilder normalt brukar göra. De digitala verktygen är inte alltid helt kompatibla med diabildsdatastrukturen i bilderna. Det tar alltså även det en viss tid att vänja sig vid och parera.
 
Senast ändrad:
ANNONS