Annons

Vilket objektiv borde jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

nagellacket

Avslutat medlemskap
Hej!
Har en Canon 600D som jag är jättenöjd med, har kitobjektivet till kameran (18-55mm). Och nu vill jag köpa ett nytt objektiv, problemet är bara att jag inte riktigt vet vilket objektiv jag vill köpa. Jag är brukar oftast ta bilder på blommor, djur och porträtt.

Jag är ute efter ett objektiv som tar bra närbilder, kort skärpedjup, skarpa bilder och detaljerat. MEN jag gillar även att fota landskap och människor(t.ex släktmiddagar etc).

Fråga är nu, vilket objektiv borde jag köpa? Vill gärna ha många förslag på olika objektiv.

Det får inte kosta allt för mycket.. Jag har testat att söka om olika objektiv, men kom inte fram till något själv..

Tack på förhand :)

o
Hej!
Har en Canon 600D som jag är jättenöjd med, har kitobjektivet till kameran (18-55mm). Och nu vill jag köpa ett nytt objektiv, problemet är bara att jag inte riktigt vet vilket objektiv jag vill köpa. Jag är brukar oftast ta bilder på blommor, djur och porträtt.

Jag är ute efter ett objektiv som tar bra närbilder, kort skärpedjup, skarpa bilder och detaljerat. MEN jag gillar även att fota landskap och människor(t.ex släktmiddagar etc).

Fråga är nu, vilket objektiv borde jag köpa? Vill gärna ha många förslag på olika objektiv.

Det får inte kosta allt för mycket.. Jag har testat att söka om olika objektiv, men kom inte fram till något själv..

Tack på förhand :)
Tamron sp 90 2,8. Ett superbt macroobjektiv som funkar både till porträtt och landskap.

Ja 35mm är verkligen känt som en bra porträttbrännvidd... :-/ Speciellt om man gillar folk med riktigt stora näsor och små öron...

Varför inte ett 24-70?

35mm motsvarar som du vet ca 52mm med förlängningsfaktorn:) Det blir ingen grav förvrängning, men du syftar förmodligen på 35mm och fullformat?

Sluta larva er nu, klart det går att använda en 35a till porträtt. Även på fullformat.

Kanske kan nagellacket länka till några bilder hon gillar så blir det lättare att komma med tips och råd.

Tveksamt om jag skulle vilja fota släktmiddagar med ett tamron 90/2,8, tveksamt till landskap också om man nu ser det som någon vy, men ett utmärkt makro är det ju.

Dvs svårt att få in detta under ett objektiv, i så fall får det bli en ny normalzoom/2,8, eftersom släktmiddagen är vidvinkel och porträtt är mer korttele.

Föreslår canons 50/1,8 som man får under 1000:-, det funkar skapligt till porträtt och har bra bokeh, dock får man ha stora rum vid släktmiddagarna. Dock är priset såpass att man kan acceptera detta?

Släktmiddagar, landskap mm, tycker vi ligger på 10-30mm, så antingen en vidvinkel zoom tex sigma 10-20/3,5 eller att man går upp lite i brännvidd och köper något sigmas eller tamrons 17-50/2,8. Väljer du ett begagnat utan stabilisering så ligger väl dessa på 2500:-

Sedan så är ju ett makro inte fel, så varför inte tamrons 90/2,8 :)

Någon annan typ av kompromiss är sigmas 17-70/2,8-4.0 OS makro, den är ju inte så ljusstark men täcker i princip in behovet förutom då det snäva skärpedjupet

Senast ändrad:
1 Jag är brukar oftast ta bilder på blommor, djur och porträtt.

2 Jag är ute efter ett objektiv som tar bra närbilder, kort skärpedjup, skarpa bilder och detaljerat.

3 MEN jag gillar även att fota landskap och människor(t.ex släktmiddagar etc).

4 Det får inte kosta allt för mycket.

5 Jag har testat att söka om olika objektiv, men kom inte fram till något själv..
Det är många frågor i en o därför får du många olika svar. Svaren beror i sin tur på hur ANDRA fotograferar.

1 Tja så fotograferar vi väl allihop, mer eller mindre.

2 Detaljerade närbilder får man med objektiv med stor förstoringsgrad. "Vi" brukar kalla de macro-objektiv och "vi" brukar med det mena att de kan avbilda med en skala 1:1.
Det positiva med macroobjektiv är att det finns inga dåliga. Man kan inte göra ett dåligt köp.
Däremot så måste man välja brännvidd eftersom att det är fast optik(ej zoom).
Insektsfotografer vill ha ett längre avstånd så att flygfäna inte blir skrämda o väljer då ett tele, 90-200 mm.
Blomfotografen kanske vill gå närmre o fylla bildrutan för att komma åt ett vidare perspektiv o väljer, 20-50 mm.
Porträttfotografen som vill gå nära vill inte förvrida ansikkten o väljer normal till tele, 50-100mm.

Sen finns det "fuskmacro". Alltså skalan blir inte 1:1 men det är good enough.

Korta skärpedjup får du med:
stora bländaröppning
tele
gå närmre

3 landskap kan man fota med vad som helst o bästa hjälpmedlet är ett stativ.
Människor, jag föredrar ett kort tele för nära porträtt. Vidvinkel om jag vill ha med miljön.

4 Aj aj, När det gäller optik så brukar man få ungefär vad man betalar för o det är ett problem i detta fallet.

5 cyberphoto välj objektiv o välj Canon, då ser du ALLT du kan välja. Men det kanske inte var så du menade? Du kanske menar info OM objektiv?

6 Normalfotografen köper en billigare kamera med en normalzoom.
1 Sedan ett telezoom
2 Sedan en vidvinkelzoom / bättre kamerahus / macro
3 man byter ut normal eller telezoom till en 2,8-zoom
4 stativ
5 en blixt

Det är väl ungefär sådär utvecklingen ser ut i allas våra väskor.
Många kommer bara till 6.1. Det räcker för dem.
Vad räcker för dig? Det kan bara du svara på.
Men om man är ärlig o svarar sig själv o ställer mer följdfrågor på här forumet så kommer du komma få än bättre svar.

Själv tror jag att du skulle uppskatta ett Tamron 90 macro.
Det är längre än ditt 18-55
Du får kort skärpedjup
Det är skarpt
Det är macro

Är du osäker, leta upp ett begagnat o sälj det om det inte blev rätt.
Det förlorar man väldigt lite pengar på.
Lycka till!

Tack så jättemycket för alla svar. Detta med objektiv är ju en djungel.. Jag kan länk en bild som jag har tagit! Skriver från mobilen nu, svarar mera sen och länkar bild!

Oh Snap!

Kunde inte låta bli :)

Men så är det ju. Här är exempelvis ett taget med motsvarande 35 mm på FF (22mm på 7D)

Ingat feta näsor eller små öron ;)
Jag menar att kör man så vidvinkligt så kanske man inte ska ta porträtt så endast man fyller ut sensorn så öronen är vid sensorns kanter och näsan i centrum. Då kanske man inte rikitgt har kontroll över sin utrustning. Det är här en erfarna kanske tar fram sitt 85mm....

/Stefan

Bilagor

• 20110402-IMG_4128.jpg
    20110402-IMG_4128.jpg
    17.9 KB · Visningar: 280
Hej, när jag läste den smått omöjliga önskelistan i TS ursprungliga inlägg så slog det mig att Sigma 30/1.4 kan vara en bra kompromiss på så vis att det klarar det mesta som efterfrågas på ett bra sätt utan att kosta skjortan. Nåt närbilds-/makroobjektiv att tala om är det dock inte. Jag har haft det som standard på min 7D i sommar och har haft massor med skoj med det. Nackdelen med det är som jag ser det bara att det kan vara jobbigt att köpa ett om man inte har lite flyt. Jag returnerade två exemplar som framfokuserade grovt innan jag fick hem ett tredje som funkar klockrent, och jag har fått uppfattningen att jag är långt från ensam om att ha sett felfokuserande exemplar.

ANNONS
Götaplatsens Foto