Annons

Vilket objektiv ska jag ha till innebandy?

Produkter
(logga in för att koppla)

overlake

Avslutat medlemskap
Har en EOS450D som jag tänkt fota lite innebandymatcher med.
Bilderna ska ej användas i pressammanhang utan bara på lagets hemsida etc.

Vilket objektiv bör jag köpa till kameran?, fick med ett 18-55 som jag fattar inte duger särskilt bra.

Håller med Per... Ett telezoom som inte är alltför långt i närmstaläget är det bästa. 50 mm är en bra närgräns. Hur långt du vill kunna zooma är en smaksak, liksom det är en kostnadsfråga. Satsa hellre på en så stor bländare du har råd med, tycker jag.

Innan jag köpte ett ljuskänsligt telezoom hade jag (har förstås fortfarande kvar dom) två fasta objektiv med 50mm/1,8 resp 135/2,0 i bländare, som jag skiftade med under matcherna (bandy, innebandy, fotboll) Lite trixigt eftersom du då får "välja" dina bilder på ett annat sätt än du behöver göra när du kan zooma hela tiden. Men det går...

Lycka till! Det är himla kul att få ut bilderna på nätet sedan!
/EvaLena;)

85 1.8 är ett vanligt objektiv till innebandy och handboll. Men om det ska se proffsigt ut så får du väl köpa en telezoom men då tappar du ett helt steg i ljusstyrka. Valet är nästan enkelt:) 85 1.8, 100 2.0 eller 135 2.0 beroende på vilken brännvidd man trivs bäst med.

Eftersom bilderna ska vara till hemsida och man inte behöver så hög upplösning då så föreslår jag ett enkelt 50/1,4. Det räcker mer än väl om man har råd att beskära bilderna lite, vilket du ju har om bilderna bara ska användas till webben. Du får betydligt roligare ljusstyrka att jobba med än med zoomarna och 50:an är oerhört skarp och relativt billig. Har du riktigt låg budget finns det en 50 mm variant med bländare 1,8, vilket fortfarande är ljusstarkare än alla zoomar men då inte fullt så ljusstarkt som den dyrare varianten. Skärpan är jämbördig men autofokusen är ganska slö på den billigare och kanske inte optimalt i sportsammanhang. Men som sagt har du liten budget så är det ett alternativ, som säkerligen funkar...

Kolla om dufår rätt utsnitt på 50 mm med ditt 18-55. I så fall köp 50 1,4 annars 85 1,8.

Karl, varför går 50 1,4 bort pga fokusmotorn? Det är USM i den också och även om det inte är ring USM så fokuserar den snabbt. Det är 50 1,8 som fokuserar segt.

Väljer du en 70-200 zoom så måste det vara med största bländare 2,8 om du ska ha en chans för innebandy.

BugEyes skrev:

Karl, varför går 50 1,4 bort pga fokusmotorn? Det är USM i den också och även om det inte är ring USM så fokuserar den snabbt. Det är 50 1,8 som fokuserar segt.

Den behöver ju inte gå bort helt, men när jag fotade handboll för ett tag sedan så tyckte jag inte riktigt att autofokusen hängde med på mitt exemplar iallafall. Men det är klart att det fungerar, men i just inomhussport sammanhang skulle jag hellre använda en 85'a.

Men visst är 1,4'ans motor ett redigt lyft från 1.8'an men inte riktigt i klass med ring USM.

Det jag kan tillägga lite vid sidan om är att just i Lundahallen så är belysningen så där, så pressfotograferna stog först med sina 70-200 2.8 IS/VR och såg lite små bekymrade ut för att i nästa stund ha framme det fasta 85'orna.

Allemyr skrev:
Det jag kan tillägga lite vid sidan om är att just i Lundahallen så är belysningen så där, så pressfotograferna stog först med sina 70-200 2.8 IS/VR och såg lite små bekymrade ut för att i nästa stund ha framme det fasta 85'orna.

Jo, jag har också 85:an i väskan för att plocka fram när 70-200 inte räcker, superbra glugg till mycket, sport, porträtt mm.
Alla borde ha en.

Jag har plåtat an del handboll, både med 2.8-zoomar och 85/1.8. Det har varit stor skillnad för mej i de dåligt upplysta hallar jag varit. Där är 2.8 gränsfall om man vill ha skapliga slutartider vilket föranlett att jag ofta kört på ISO 3200 (med EOS 30D). Med 85:an har jag kunnat köra på ISO 1600 (bländare 2) vilket gör stor skillnad på slutresultatet.
85:an är inte så dyr och du kommer att gilla den, så ge den en chans.

overlake skrev:
Verkar det vara ett vettigt objektiv?

Objektlänk

Ja det tycker jag också, i alla fall beträffande brännviddsomfånget för ändamålet. Dock slulle jag vara lite betänksam att inte ha något ännu ljusstarkare i väskan.

Bra pris och är det lika bra som Sigmas 70-200 så är det jättebra. Var medveten om att det är ett DC objektiv motsvarande Canon EF-S och inte funkar på FF kameror.

Det har väl inte EF-S-fattning utan vanlig EF-fattning, så det går att montera på en småbilds-EOS. Det kommer dock att vinjettera så kraftigt att det i praktiken är oanvändbart.

PMD skrev:
Det har väl inte EF-S-fattning utan vanlig EF-fattning, så det går att montera på en småbilds-EOS. Det kommer dock att vinjettera så kraftigt att det i praktiken är oanvändbart.

Får väl formulera om då, det är inte tänkt att användas på FF kameror utan funkar skitdåligt på dom om det funkar alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto