Annons

Vilket objektiv ska jag köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

jerry sjödin

Aktiv medlem
Har en fråga till alla som håller på med modell eller/och konsertfotografering.
Det är så att känner att jag behöver ett nytt objektiv till min EOS 350D Men har jäkligt svårt att bestämma mig för vilket jag ska köpa så om det är någon som har något av dessa eller något annat objektiv som ni tycker är kanon bra så får ni gärna ge mig lite råd.

Dom här har jag kollat på:

Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM
SIGMA 24-70/2.8 EX DG DF
SIGMA 17-70/2.8-4.5 DC MACRO

Det är kanske inte världens bästa objektiv men det är någonstans i den prisklassen jag hade tänkt mig.

Tackar på förhand

MVH Jerry

EF 24-85 3,5-4,5 är ett fint objektiv. Också EF 24-105 3,4-4,5 II är bra!

EF 28-135 IS är lite för mjuk (både optiskt och mekaniskt!) för min smak, jag tror också att det exemplar jag hade var ett prepresentativt ex.

Har du uteslutit fasta objektiv?

Ett EF 85 1,8 kostar inte fläsk och är väl så att säga ett objektiv som man inte kan önska mer ur på ngt vis!

MVH Niclas,

Sigma 17-70 har fina omdömen och är bättre än kitgluggen.

För porträtt och konserter så gäller ljusstyrka.
Ljusstyrka och kvalitet kostar.

EF 1,8/50mm har du säkert nytta av. Kanske det mest prisvärda objektivet överhuvudtaget till Canons kameror.

Ett objektiv som sällan nämns i forumen men som förmodligen skulle falla dej på läppen är EF 2/100mm. Relativt billigt och högsta klass. Redan på full öppning och kort skärpedjup så är det MYCKET bra.

Själv ska jag titta på Sigmas nya 2,8/50-150mm när det kommer, förhoppningsvis snart. Fundera ordentligt på det objektivet.

Måste även nämna det mycket ljusstarka 1,4/30mm som Sigma har. Suverän mittskärpa.

Sigma 24-70 är stor och klumpig, anpassad för fullformat, välj hellre 17-70.
Likadant EF 28-135mm, dålig ljustyrka. IS har man ingen nytta av då motiven är rörliga.

Mvh J O

Tackar!

Tack
Niclas och Jan.
Jag ska ta en titt på dom objektiven ni har nämt.
Men jag har fått för mig att det kan bli ett jäkla spring fram och tillbaka med ett fast objektiv =P

MVH Jerry

Ja, det kan vara ett sätt att tvinga sig själv att vara/bli mer rörlig. Inget är dock bättre än en rörlig fotograf med zoom. Både "påse och säck" på samma gång.

Men visst, det går inte att vara rörlig alltid.

Men personligen ser jag zoom som latmannens fuskpryl.. utan att säga ngt generellt om folk med zoom eller zoom i sig själv.
Det uttalandet grundar sig i alla de gånger man ser amatörfotografer som står och zoomar, knappt ngn gång byter perspektiv och liksom litar på zoomen... huvva, ehehe!

MVH Niclas, som också har zoom (tyvärr..)!

En zoom är en zoom är en zoom.

De ljusstarka telezoomar finns idag är betydligt dyrare än nämnda objektiv. De är också stora och tunga.

Sigmas kommande 50-150mm är något som jag väntat länge på. Kompakt, ljusstark och passande omfång. Utvecklad för kameror med den mindre sensorn.

350D är en systemkamera. Det finns inga universalobjektiv som täcker alla behov.

En bra början och grund att stå på är de fina standardzoomar som finns.
Med ljustyrka genom hela omfånget:

Tamron 2,8/17-50mm. Ganska nytt, riktigt skarpt.
Sigma 2,8/18-50mm. Den första ljusstarka standardzoomen för lilla sensorn. Fina omdömen bl.a från tidningen FOTO.
Canons 2,8/17-55mm med USM IS. Dyr men riktigt bra.

För min del är fasta objektiv komplement i första hand. Ibland nödvändiga när zoomarna inte räcker till.

Kitobjektivet tillsammans med 1,8/50mm är en kompromiss om man inte vill kosta på sig en bättre standardzoom.

ANNONS
Götaplatsens Foto