Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trilobiten

Medlem
Hej,

Jag har en Nikon Coolpix 990, med vilken jag fotograferar mycket små fossil, oftast inte större än 0,5 x 0,5 cm. Oftast ger det ett bra resultat men jag vill komma närmare objektet så jag får med mycket små detaljer. Jag antar att jag behöver ett macroobjektiv, men mycket mer än så vet jag inte. Vad rekommenderas till min Nikon coolpix 990?

Hälsningar,
Niklas

Skulle väl vara en TC-3ED som ger dig 3x, men jag vet inte om denna funkar så bra i macroläget. Men den borde åtminstone ge dig hyffsad avbildningsskala.

Men gör detta objektiv så att jag kan komma närmre inpå mitt objekt, eller gör det bara så att jag kan fotografera av en större yta? Låt säga att jag tar ett kort så nära jag kan komma mitt fossil med objektet som du nämde och jämför bilden med en motsvarande bild taget utan objektet, vad blir skillnaden? Jag är kanske lite trög, men är inte så haj på fototeknik...

ANNONS
Götaplatsens Foto