Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

helena1978

Ny medlem
Jag sliter och drar mitt hår här och hoppas att någon som kan mer om detta än mig kan ge mig en hjälpande hand...

Har en Nikon D60 med objektiv 18-55 VR och nu vill jag ha ett nytt objektiv med lite zoom. Köpte ett 70-300 som jag nu sålt för det var jag inte nöjd med. Jag skulle föredra ett "allround" objektiv... Har kollat på 18-200, 18-105, 18-135 (finns detta med VR?) - vad väljer jag? Och varför? Dessutom Nikon eller Sigma eller annan tillverkare?

Tack! :)

Hej ! Du täcker ju redan in 18-55mm.18-105 eller 18-135 ger inte så mycket "zoom" så jag hade tittat på Nikons egna 55-200 eller 70-300,båda med VR, den sistnämde är riktigt bra både optiskt och byggmässigt,dessutom har båda två tyst och snabb fokusmotor.Undvik de billiga telezoomarna (70-300)från Sigma/Tamron,men dom kommer nu båda med en bättre uppdatering med bildstabilisering och bättre fokusmotor och dessutom lär dom vara optiskt mycket bättre ! MVH.

Vilket 70-300 köpte du och varför var du inte nöjd med det? Skulle vara bra att få svar på det här för att kunna rekommendera nåt annat.

Här på FS är det inte många som rekommenderar Nikons 18-200 VR, antagligen p.g.a. att det är en kompromiss på många sätt, men privat har jag pratat med några som tycker väldigt mycket om det. Det kostar dock en hel del. Skulle jag satsa på en normalzoom i den prisklassen med samma låga ljusstyrka (f/3,5-5,6) så skulle mitt val falla på Nikons 16-85 VR, en glugg som fått utmärkta recensioner och även har en hel del vidvinkel. Sen skulle jag komplettera med Nikons 70-300 VR (som är ganska dyrt) eller 55-200 VR (som är förmånligare).

Jag köpte en begagnad 55-200 utan VR för 86 euro i höstas, och jag tycker det är ett utmärkt objektiv på många vis. Med kameran på monopod så saknar jag inte bildstabilisatorn heller... :)

Vilket 70-300 köpte du och varför var du inte nöjd med det? Skulle vara bra att få svar på det här för att kunna rekommendera nåt annat.

Jag undrar samma sak. 70-300 VR är ett bra objektiv men det verkar vara lite variation bland exemplaren. Ett annat problem är att 300 mm är svårt att handhålla och ändå få bra bilder, trots VR.

Den andra frågan är - vad ska du ha objektivet till? Allround kan vara massa saker för mig.

Jag köpte ett Nikon 70-300, men det var utan VR och visst det som störde mig lite var att där var ingen motor i objektivet och då fungerar inte autofocusen eftersom jag inte har det i mitt kamerahus - men det som var det som avgjorde att jag sålde det var att jag inte ville bära med mig flera objektiv när jag var ute och fotograferade. Jag vill kunna ta en bild relativt nära - typ på en meters avstånd och ibland närmre och ändå i nästa sekund kunna zooma något som är längre bort.

Jag vet att jag kanske griper efter halmstrån här - kanske måste inse att jag måste ha flera objektiv, men min förhoppning var ändå att finna ett som räckte till mina behov... Det är ingen billig hobby det här :) - så det blir även en ekonomisk fråga...

Jag måste säga att du kan slå två flugor i en smäll. Köp en superzoom. Billigare, och du slipper byta objektiv...

Men då går hela meningen med en systemkamera förlorad !

Ajajaj!

Ja, jag har ju verkligen övervägt att sälja mitt 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 300/4 AF-S, 50/1.4 AF-S, 50/1.8 AF-D, 70-300/VR, 35/2, 85/1.8, Tamron 90/2.8 och lite annat för att bara behålla TC17EII och TC14EII, och köpa ett 500/4 VR!

Jag kom dock på att problemet blir att det blir så svårt att fota bra inomhusbilder och makro med bara ett 500-mm objektiv. Tyvärr blir nog kameraväskan inte så mycket lättare heller. Fast fågelbilderna blir förhoppningsvis lite bättre.

ANNONS