Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

ssilva

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Canon EF 50/1,8 II eller en Canon EF 28mm f/2,8 för en 10D. Pengar är inte mycket så budjet är trångt, men andå behöver jag ett objektiv med ganska ljus känslighet.
Vilket är bäst? Finns det någonting i samma kategori som är med värt att köpa? Begagnat är ett naturligt val altså...
Tack för hjälpen.
/Sofia
 
"Jag funderar på att köpa en Canon EF 50/1,8 II eller en Canon EF 28mm f/2,8 för en 10D. "

Jag tycker du gör ett dåligt byte om du byter en 10D mot en Canon EF 50/1,8. Antar det går att sälja 10D för ett hägre pris än en knapp tusenlapp?


Om du istället hade tänkt dig att köpa någon av dessa objektiv till en 10D, så kommer de säkert att fungera bra. Den goda ljusstyrkan till det låga priset på 50:an gör det möjligt att fotografera när andra objektiv inte medger det med vettiga tider. Dock tycker jag att 50:an är en begränsande faktor med sitt snäva bildutsnitt på 10D/300D.
 
RolandM skrev:
"Jag funderar på att köpa en Canon EF 50/1,8 II eller en Canon EF 28mm f/2,8 för en 10D. "

Jag tycker du gör ett dåligt byte om du byter en 10D mot en Canon EF 50/1,8. Antar det går att sälja 10D för ett hägre pris än en knapp tusenlapp?

Roland: Be nice!

Sofia: Canon EF 50/1,8 II ger mycket för pengarna men precis som Roland sa: 10D och 300D "lider" av 1.6 i crop factor. Den bildvinkel du får är ganska liten. (Motsvarar ju nästan 80mm om du kör 24x36).

Ta en titt på Signa EX 18-50/2.8. Det är en riktigt bra glugg för under fem tusen som är ljusstark och skarp.

Köp Canon EF 50/1,8 II i vilket fall. Den är billig och bra.

/AnWi
 
Jag skrev fel, så klart! :)
Jag ska köpa en 10D utan objektiv och funderar mellan de två objektiv....
 
EF 28/2.8 är en bra optik som ger dig ett normal-liknande utsnitt på en 10D. Jag skulle förmodligen försöka hitta en EF 35/2.0 snarare om jag ville ha en ljusstark normal till en 10D. Den är riktigt jädra skarp och ett snäpp ljusstarkare än 28/2.8.
Dessa båda ger ju ca 45mm eller 55mm på en kamera med 1,6 cropfactor.
Kolla in recensionerna här på fotosidan, http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=12&title=C*&skip=0 , eller andra sajter.
Jag vet att en finsk kille vid namn Petteri har skrivit en del om EF 35/2.0, http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/da_Canon_35_mm_2/a_Canon_35_mm_f2.html

MVH
/Micke
 
Tack allihopa för svaren. De hjälpte väldigt mycket.
Nu har jag köpt en 50mm/1.8 som fungerar jättebra.
28mm/2.8 eller 35/2.0 kommer när någon har att sälja för ett bra pris.

Sofia
 
lostartist skrev:
Jag skulle nog köpt en sigma 24/1,8 eller 28/1.8 ifall du inte vill ha så mycket som en 50mm.

ja, du har ju rätt, det skulle jag också.
Men mitt problem är att sådana objektiv är alldeles för dyra för mig...
 
ANNONS