Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till Thailand ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Kanske inte är ett köpråd, men jag undrar snarare vilka två objektiv som ni skulle rekomendera att ha med sig till Thailand ?

jag kommer vara forta 3 veckor, vill inte släpa med mig min stora kamera väska, därför tänkte jag bara välja 2 st objektiv..

vilka tycker ni jag ska ha med mig ?

Tamron 28-75/2,8 XR Di
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro
Nikon Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED
Nikon AF-S DX Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED
Sigma 10-20 mm f: 4-5,6

Jag själv funderar på Tamron och sigma 10-20 objektivet..
Tamron för att ta vanliga bilder..
sigmat för att göra coola och tuffa vidvinkelsbilder..

Senast ändrad:
Kanske inte är ett köpråd, men jag undrar snarare vilka två objektiv som ni skulle rekomendera att ha med sig till Thailand ?

jag kommer vara forta 3 veckor, vill inte släpa med mig min stora kamera väska, därför tänkte jag bara välja 2 st objektiv..

Tamron 28-75/2,8 XR Di

Jag hade utan tvekan tagit 70-300 VR samt Sigmas 10-20. En utmärkt kombination. Visst, du får ett litet glapp mellan 20 och 70mm...men men, kompromiss.

Alternativt 18-135, men det har ju å andra sidan inte VR och kommer långt i från lika nära som ditt 70-300.

Det är inget annorlunda med Thailand.

Du kommer fotografera på samma sätt där som här hemma så välj det eller de två objektiv du skulle ta för 3 veckors fotograferande på resa i Sverige.
Svårare än så är det inte.

Det är lite speciellt där nere, efter som att det är så långt borta så blir magnetismen i atmosfären helt annat än här, så minneskort som är köpta här i norra Europa fungerar inte där nere.
Plus att luftfuktigheten och värmen gör att det blir kondens i objektiv som ”bor” här uppe , det är någon gas i dom som flippar ut av fukten där nere. Så nästan alla bilder man får blir lite så ”dimmiga”, fast det kan man ju leva med om bilderna bara skall vara trevliga minnen från en bra resa. Men vill man ha riktigt bra bilder får man köpa objektiv på plats, men det är rätt billigt, så det är inget att hänga läpp över. Faktiskt är det så att nästan alla proffsfotografer har en extra rigg i ett förvaringsskåp där nere pågrund av de (går lätt att hyra på flygplatsen för några tior).

Annars: som Erik säger, ta med de du hade använt för 3 veckors foto här hemma.
Tänk efter vad du fotar mest, helt enkelt.
Vi kan ju inte tänka efter åt dig, för vi har ingen aning om vad du gillar att fota.

Kanske skall döpa om tråden till ”jag skall till Thailand, joohooo!!!!” stället?

(OBS! Jag skämtar).

/magnus

Jag skulle ta med 18-135 och 70-300 för att täcka in stort område.
Finns ju rätt mycket ljus i thailand så det var inga problem att inte ha de mest ljusstarka objektiv med mig förra året när jag åkte.

BTW, jag drar på fredag, borta 1 månad. ;)

Tamron 28-75/2,8 XR Di

Har varit där ett flertal gånger, och tycker ditt val är helt rätt !

Sigma 10-20 får du mycket användning för. Om du har plats, så försök att även ta med Macrogluggen. Mycket växter,blommor och små kryp att fota där nere.
Åker själv ner i Februari,och tar med hela rasket.

Trevlig resa !

Tamron 28-75/2,8 XR Di

Det är mycket billigt att köpa i Thailand så egentligen hade väl jag inte tagit med mig någonting förutom badshorts, passet och visakortet.
Men om jag nu var tvungen hade jag bara tagit med mig 28-75mm 2,8 och 150mm 2,8Macro.
Mvh Thomas

...vilka två objektiv som ni skulle rekomendera att ha med sig till Thailand ?...
Tamron 28-75/2,8 XR Di
Sigma 10-20 mm f: 4-5,6...

Just Thailand kräver extra eftertanke, Men eftersom Thailand ligger på norra halvklotet så kan du faktiskt använda samma minneskort som du använder här i Sverige! Däremot inverteras färgerna bipolärt så du behöver ha med dig ett färgkonverteringsfilter och ett gråkort för att kamerans automatiska svartbalans ska...

Äsch, använd dina favoritobjektiv helt enkelt! Om jag bara får välja bland dina fem i listan så skulle jag ta med de två ljusstarkaste (alltså 28-75 och 150). Kom ihåg att solen går ned tidigt och snabbt i Thailand. Särskilt på kvällen.

Trevlig resa!

ANNONS
Götaplatsens Foto