Annons

vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pic

Ny medlem
hej. vet inte om detta är rätt forum eller så. men frågar ändå.
jag har tänkt att köpa ett nytt objektiv till min nikon D50. fast jag är inte så bra på sådana grejer så jag undrar vad jag ska köpa för objektiv (vill ha ett med zoom, bra alltså) som inte kostar för mycket. var kan man kolla? och hur vet man om det är bra?

Du kan ju börja med att kika på vad de övriga ägarna här på Fs har för objektiv till sina D50!
Om du följer länken nedan och klickar dig vidare till deras resp. profil så kan du där läsa vad de har i sin kameraväska (om de fyllt i det vill säga). Du kan sen läsa recensionerna här på Fs för resp. objektiv och på så sätt bilda dig en uppfattning.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9480

Lycka till och gott slut / Peter

Vad har du för objektiv nu?

Vilka motiv vill du använda det nya objektivet till?

Håller för övrigt med Peter om att kolla vad andra använder till sina D50.

tack för hjälpen. sko kolal det nu.

till min D50 har jag nu ett 18-55mm objektiv. om det heter så. :S
men jag vill ha något så man kan komma närmare allt möjligt. t ex solnedgången, fotbollsspelarna osv.

En längre zoom fortsätter de flesta med. Vanliga brännvidder är 50-200, 70-210, 80-200, 70-300.

Ibland finns det begagnade objektiv som kan vara bra om man vill hålla ner kostnaden.

För att ta reda om ett objektiv är bra kan du t. ex. kolla recensioner på fotosidan och andra fotositer.

Du kan också ta med din kamera till en fotoaffär och be att få prova och ta några bilder med ett objektiv i affären. Sedan kan du titta på dina bilder när du kommer hem.

/Martin

Tjenare Malin!

Jag har också en D50 med 18-50 mm objektiv, följde med när jag köpte kameran.

Nu går jag och väntar på ett Sigma 28-200mm.
Detta objektiv tror jag på...ett tips iaf.

//Mattias

Billig telezoom

Sigmas 55-200 hittar du begagnat under tusenlappen. Ljusstyrkan är inte mycket att skryta med, men ifall du inte vet om du vill ha en telezoom är detta ett billigt objektiv att testa.

Jag använder mitt mest till porträtt, tillsammans med kraftig blixt. Då duger det helt OK.

Skulle du sen vilja ha ett bättre och ljusstarkare tele så får du väl leta upp stora plånboken då...

ANNONS
Götaplatsens Foto