Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinSa

Medlem
Har börjat fota hästar på tävlingar (hoppning mest) och sånt men skulle behöva ett nytt objektiv då mitt inte är särskilt långt.
Vad tycker ni jag ska köpa?

Har en Nikon D70S.

Titta på ett Nikon 80-200 2,8, dessa finns att hitta begagnade för runt 3-3500kr. Ljusstyrkan på denna optik gör det dessutom möjligt för dig att fotografera ridsport inomhus. Att objektivet sedan inte är supersnabbt i AF spelar mindre roll i detta fall.

Kan (tyvärr?) inte annat än att instämma med föregående skrivare, ett begagnat 80-200:a med maxbländare 2.8 är riktigt billigt i förhållande till vad man får för 3 - 3.5 kkr.

Vilken prisklass har du tänkt dig?

Runt 3-4000 kr är det nog svårt att hitta ett bättre objektiv för pengarna än det Urban nämnde.

Om man är ute efter någonting lite billigare brukar många rekommendera Sigmas 70-300 som en första telezoom. Den finns i två versioner, den ena kostar ca 1500 kr ny, den andra ca 2300 kr. Tror det är ett apokromatiskt element (som ger bättre färgåtergivning) som skiljer dem åt. Går nog att hitta som begagnade från ca 800 kr. Dessa är dock inte lika ljusstarka och begränsar användningsområdet till endast utomhustävlingar.

Nu så såg jag att du var från Västerbotten, vilket jag också är. Jag har en kompis som har en 80-200/2.8:a till nikon, om du bor i Umeåtrakten så kanske jag kan snacka med honom så du kan få kika på det objektivet?

Forts.

Elin.

För 5000kr kan du på begagnatmarknaden hitta den nyare (ring) varianten av tidigare påtalat objektiv.Den har också snabbare af. Ta dig en funderare på om du verkligen behöver en snabbare af, innan du bestämmer dig för ett ev. köp. En snabbare af kan exempelvis vara av betydelse när man fotar actionsporter (typ. ishockey) eller vid fågelfoto. Oavsett, så tycker jag absolut inte att du skall betala mer än 3500kr för den äldre varianten (dvs.den med skjutzoom).

Lycka till med valet av optik.

/Urban

ANNONS
Götaplatsens Foto