Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

anfo00

Ny medlem
Vilket objektiv ska man välja?

Jag gillar att ta porträtt och närbilder (macro).
Tar mest kort på barn, natur, insekter och på hundar vid hundutställningar. Vintertid hålls dessa ofta i ridhus där belysningen inte är så bra...
Har en Canon EOS 350D.

Tacksam för tips.

//Anna
 
Jag skulle säga Canon EF-S 60/2,8 USM Macro eller Canon EF 100/2,8 USM Macro. Båda är briljanta optiskt och fungerar bra som ljusstarka porträttobjektiv. De är väldigt prisvärda.
 
Det handlar också om hur mycket pengar du har att röra dig med - de flesta makroobjektiv verkar bra. Jag har en 350D och har haft både Sigmas 150-makro och Canons 100-makro och båda är suveräna på olika sätt. Sigmans enda nackdel är tyngden medan Canons är smidigt och oerhört snabbt och tyst i sin autofokus.

En sak att tänka på är att Tamrons 90- och Tokinas 100-makron har extern fokusering och ändrar storlek medan Canons 100 och Sigmas 150 behåller sin storlek och har intern fokusering. Men bildmässigt så ska de ju vara likvärdiga.
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!
Det blev ett Tamron.
Provade lite försiktigt igår på Amaryllisen ...
 

Bilagor

  • img_3717b.jpg
    img_3717b.jpg
    79 KB · Visningar: 172
ANNONS
Götaplatsens Foto