Annons

Vilket papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
På Elmia fick jag ett löst papper av Epson: Traditional Smooth glossy paper.

När jag nu skall testa detta papper i min Epson pro 3800 så hittar jag inte detta papper i menyen, trots att jag idag har laddat ner ny drivrutin, 6,5 till skrivaren.

Någon som använt det och kan tipsa mig?
 
Dykhjelm skrev:
På Elmia fick jag ett löst papper av Epson: Traditional Smooth glossy paper.

När jag nu skall testa detta papper i min Epson pro 3800 så hittar jag inte detta papper i menyen, trots att jag idag har laddat ner ny drivrutin, 6,5 till skrivaren.

Jag har använt det en hel del och det är ju ett spännande papper. Jag använder ju inte Epsons drivrutin, men vad jag har hört ska dessa profiler ge ett bra resultat

http://pixelgenius.com/epson/

Annars kan man ju använda en bra RIP :)

Stefan
 
Lyckas inte ladda ner någon profil: Dom är korrupta eller ogiltliga. Har jag missat något?

Är detta verkligen ett fiberpapper?
 
Dykhjelm skrev:
Lyckas inte ladda ner någon profil: Dom är korrupta eller ogiltliga. Har jag missat något?

Är detta verkligen ett fiberpapper?

Inga problem för mig att ladda ner dem och trevligt nog var den profil som de hade gjort exakt lika stor som den som vi gjort. Så de verkar vara rätt duktiga på att göra profiler :)

Det är verkligen ett fiberpapper, utan tvekan. Epson Traditional använder sig dock inte av baryt, som många andra papper gör. Det kan vara titaniumdioxid.

Stefan
 
Jag är dålig på skrivarpapper. Har aldrig jobbat i mörkrum. Är därför osäker på papperstyper.

Så här gick det till: Var hos Epson i Elmia och fick en provpack med papper.
Var senare och hälsade på Scandinavians monter och hälsade på killarna från Mölndal. Dom bad mig ta en titt på Epsons papper "Traditional".
Gick tillbaka till Epson och bad att få se detta papper. Dom halade då fram ett papper i A2 och gav mig. Detta papper har jag lyckats få till Göteborg och senare till mitt sommarhus i gott skick.

Det är detta papper som jag nu vill testa, men jag vet inte säkert vad jag verkligen fått.

Jämför jag med pappren i testpacken så påminner ytan mest om Premium Luster Photo Paper, men provpappret tycks vara vitare.

Detta verkar bli prov utan värde då jag är osäker på vad jag verkligen fått.
 
Dykhjelm skrev:
Jämför jag med pappren i testpacken så påminner ytan mest om Premium Luster Photo Paper, men provpappret tycks vara vitare.

Kan jag hålla med om, men detta är alltså ett rent fiberpapper. Jämfört med PremiumLuster har detta en djupare svärta (dMax = 2,3 i min mätning) och ett större färgomfång. Sedan bör ju ett fiberpapper har förutsättningar för att ge en bättre hållbarhet.

Stefan
 
Kan mitt provpapper vara rätt, d v s ett fiberpapper? Kan man se på ytan om det är ett fiberpapper?
 
Om du känner på det så är Traditional nästan kartongtjockt och har en yta med relativt tydlig gräng. Premiumpappret är mycket sladdrigare och med en slätare yta (jämnt mönster).
 
Dykhjelm skrev:
Den profilen fungerade och ligger nu på rätt plats och skrivarmenyn hittar den.

Laddade ner den och jämförde med Epson USA-profilen. USA har gjort en profil baserad på en karta på drygt 5000 färger och Epson Europa har byggt den utifrån en karta på 936 färger. Finns lite bättre förutsättningar för USA-profilen.

Stefan
 
Sorry, jag menade Glossy, men å andra sidan tror jag det ser likadant ut (samma linjärisering).

Stefan: jag testade med USA profilen (pixelgenius) men fick sämre resultat, smaksak iofs.
 
Kjell Norberg skrev:
Sorry, jag menade Glossy, men å andra sidan tror jag det ser likadant ut (samma linjärisering).

Stefan: jag testade med USA profilen (pixelgenius) men fick sämre resultat, smaksak iofs.

Nej, det är väl ingen smaksak. En skrivarprofil är ju en objektivt mätbar enhet och ska översätta bilden på rätt sätt. Smaken ska ju vara vid bearbetningen, inte vid utskriften.

Stefan
 
Vad jag menade att båda utskrifterna såg lika bra ut, men med en marginell skillnad. Vad som var mest korrekt var svårt att bedöma, både stämde utmärkt med skärmen men gav ändå lite olika intryck. För min del hade båda fungerat utmärkt om jag bara fick en av dem, men nu när jag kunde välja så valde jag Epson varianten..
 
Kjell Norberg skrev:
Vad jag menade att båda utskrifterna såg lika bra ut, men med en marginell skillnad. Vad som var mest korrekt var svårt att bedöma, både stämde utmärkt med skärmen men gav ändå lite olika intryck. För min del hade båda fungerat utmärkt om jag bara fick en av dem, men nu när jag kunde välja så valde jag Epson varianten..

För mig är det inte så svårt att kolla vilken som är mest korrekt. Man skriver ut en testkarta och sedan mäter man in hur långt ifrån de korrekta värdena som utskriften har hamnat.

Stefan
 
Då kanske du kan låna mig din spektrofotometer nästa gång jag ska bedöma en profil ;-) Om inte, så får jag nog fortsätta använda ögonen...
 
Stefan,
vet du nu då att Epson Traditional Photo paper och Epson Exhibition Fiber är samma papper och att det tillverkas och ytbeläggs i samma fabriker?

Det var en hel del tveksamheter tidigare kring detta på Luminous-Landscape's forum och jag har ännu inte sett någon bekräftelse på att det är exakt samma papper, så det vore kul om du kan bekräfta det.

Kommentar?

Mvh/Lars
 
ANNONS