Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket skall jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Någon som kan rekomendera ett av dessa?
Och bara dessa det är dem det står imellan.

Ett Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro
eller ett Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM

Jag är ute efter det bästa valet bildmässigt.

Jag skall köpa ett kompliment till mitt 70-200 L is F4.

De två känner jag inte till, men exempelvis Canon EF 24-105/4L är ett gott alternativ till din 70-200.

Ville själv ha ett "allround" objektiv. Har två L-gluggar, 17-40 samt 70-200. Mitt val föll på 28-105 II USM som har fått kanonrecensioner överallt, dessutom oerhört prisvärt.

Jag tycker att 28mm blir lite för lite vidvinkel på aps-c sensor sen täcks ju 28-135:an till stor del upp av din 70-200. Optiskt vet jag inte hur dessa presterar men troligtvis kommer dom inte i närheten av 70-200 (jag är själv lycklig ägare till samma glugg). jag skulle nog tittat lite närmare på sigman eller om du vill ha is kolla på som tidigare talare sagt 24-105 4L.

Hej!

Om du redan har ett 70-200/4 är ju Sigmas alternativ det som kompletterar bäst/mest ur brännvidds-synpunkt.

APC-S sensorn ger ju motsvarande 45mm brännvidd med Canon´s objektiv och 38mm med Sigmas. Dvs. det är ganska stor skillnad /tycker jag).

Max bländaröppning på 2,8 är ju inte helt fel heller. Ger ju kortare skärpedjup. Att Sigmas objektiv sedan har samma maximala bländaröppning över hela brännviddsområdet gör ju saken ännu bättre (du kan använda samma exponeringsinställning oavsett vilken brännvidd du väljer och få samma resultat).

Till råga på allt ger Sigmas optik dig macro-möjlighet (1:1, eller 1:2??? jag vet inte!)

Hur är kvallitén på Sigmas optik (just detta ex.)? Tyvärr har jag ingen aning men EX optiken från Sigma skall ju vara bra kvallité (har ett eget 30mm och är mycket nöjd) så då är nog detta också ett bra objektiv!

Jag hade satsat på Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro!

Mvh!
// Niklas

Du får samma zoomomfång som EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM har om du väljer EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, men det passar mycket bättre ihop med din telezoom. Under förutsättning att du har en kamera som klarar EF-S?
Eller så finns EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, om du mer värdesätter 1-2 steg högre ljusstyrka. Glappet på 55-70 mm lider du knappast av ändå.

28-135 är ju avsedd för FF kameror medans 17-85 är dess motssvarighet fast för aps-c. 17*1,6= 27,2 och 85*1,6=136. men 17-85 har man ju hört ganska blandade kommentarer om.

EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM är inte objektivet att välja för pixelräknarna. Men det är knappast EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM heller. Jag har båda och tycker de är ganska likvärdiga.

Men båda objektiven har ungefär fem gångers zoom och brännvidder som är rätt för en mycket stor del av det jag fotograferar. Den som vill ha något "giftigare" kan ju betänka EF 24-70 mm f/2,8L USM eller EF 24-105 mm f/4L IS USM. Tar hårdare i madrassen, dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto