Så är det, enkelt förklarat. Men världen är inte alltid så klyschig (läs svart&vit).
Om vi tar ett stativ som Manfrotto 055 eller 190 så pratar vi stativ i prisklassen 1000-2000,- Det är enligt mig inte det stativet som håller livet ut (även om det möjligen skulle kunna göra det om du behandlar det mycket fint och byter ut delar under tiden..).
Jag tror det är just kombinationen ok kvalitet, livslängd och hyfsad prisnivå som gör just dessa stativ till de STORsäljare de ändå faktiskt är.
Ett stativ som håller livet ut kanske kostar från 7tusen och uppåt. Det är inte riktigt där man kan sikta för den som är student och behöver ett stativ. Fast detta med pengar är ju högst individuellt förståss! Många som har pengar väljer ju skitsaker också, hehe.
Till det roliga då:
BEGAGNAT!
Ett kraftigare stativ, tex Gitzo Studex från -80 talet kan man hitta för 2000,- i riktigt bra skick.
Ibland billigare om man har tur.
Jag har själv två stycken (däribland ett "Giant") som jag har hittat för det priset (ca2000,-) tillsammans med huvuden(!).. Dessa stativ håller möjligen livet ut.
Men.
Finns alltid ett litet men.
Det är ju så att det krävs lite koll på kvalitet och så för att handla begagnat, men så är det bara.
Trådskaparen, du har alltid möjlighet att maila om du hittar ngt begagnat som du undrar över. Jag svarar alltid i mån av tid - folk skriver till mig om det mesta som har med fotoutrustning, lofoten och svalbard att göra :lol:
Bästa stativet.
Ja då blir det Miller,s eller Sachtler,s flerrörsstativ i kolfiber. Hade själv ett ENG 2 CF under en dryg fyraårsperiod och det är oslagbart. Men det kostar ju sina typ 16k.
Men det finns ju fler aspekter än bara stabilitet förståss.
TS.
Lycka till med vad du än väljer

/N