Annons

Vilket stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Har en rabattcheck på Kamda.se och tänkte därför köpa ett stativ!
Men vilket av de här tror ni är bäst? http://www.kamda.se/trebensstativ
Är sjukt dålig på stativ.. Måste jag köpa det där för 599, eller tror ni att något av de billigare klarar av min Nikon D300?

Vilket du än väljer så rekommenderar jag ett stativ som INTE har benen bundna vid en benspridare. Det är mycket friare/ledigare så.
Stativet blir snabbt en pryl som mest är hemma om det inte är gediget nog. Så var inte rädd för lite vikt, stirra dig alltså inte blind på att det är fjäderlätt..
Jag väljer ALLTID det tyngsta jag orkar bära för dagen, den utrustning som skall användas och dit jag skall..
/N

Vilket du än väljer så rekommenderar jag ett stativ som INTE har benen bundna vid en benspridare.
Stativet blir snabbt en pryl som mest är hemma om det inte är gediget nog.
Var inte rädd för lite vikt, stirra dig alltså inte blind på att det är fjäderlätt.
Jag väljer det tyngsta jag orkar bära för dagen, den utrustning som skall användas och dit jag skall..
/N

Är som sagt värdelös på det här. Vad är en benspridare..?

Om du tittar på de stativen som du länkar till så ser du att på vissa stativ så är de tre benen bundna-kopplade samman med en arm vardera. Detta gör att stativet står fint på plant underlag men så snart du skall ut i naturen (läs: verkligheten!) så är det gött att de lätt och snabbt kan friställas i individuella vinklar utan att först behöva frikopplas.
/N

Sedan så finns det olika typer av stativhuvuden. Som du fäster kameran i. Enkelt förklarat så kan man beskriva två olika.
-Kulled. Där kameran sitter löst i typ alla led och en eller flera spakar eller vred nyper fast kulan/kameran i det läge du väljer.
-Videohuvud/panorama. Där kameran sitter i en led som lätt kan juteras i ett horisontalt led och i vertikalt led. Upplevs inte lika vingligt som en kulled, men kanske inte heller lika snabbt och intuitivt.

Googla de två så ser du bilder på de olika.

/N

Har en rabattcheck på Kamda.se och tänkte därför köpa ett stativ!
Men vilket av de här tror ni är bäst? http://www.kamda.se/trebensstativ
Är sjukt dålig på stativ.. Måste jag köpa det där för 599, eller tror ni att något av de billigare klarar av min Nikon D300?

Även 599:- är förmodligen "för billigt" i sammanhanget, men gissningsvis bättre än de andra. Ett dåligt stativ är nästan sämre än inget alls, därför att man tror att man löst ett problem (skakning), men faktiskt inte gjort det. En D300 borde vara värd något bättre. Mitt förslag är att du satsar din rabattcheck på något annat hos dem, och sparar ihop till ett Manfrotto 055, eller liknande.

Per.

Ja manfrotto är fint. 190modellen är ett bra insteg.
055 var mitt första stativ och valde det över 190 pga bättre sstabilitet.
/N

Eftersom du är studerande och antagligen tunn plånbok men ändå har en rabattcheck så gå på Fancier pro.
Problemet kan sen vara att det inte är säkert att det går och få tag på extra snabbplatta om behovet skulle finnas.
Men är du nöjd med stativet så byt upp dig till en stabilare kulled senare eller ett helt nytt kit och behåll detta som lätt resealternativ.
Jag rekommenderar ändå ett Berlebach trästativ, stabilt, praktiskt och vackert.
/G

Ja men så är det ju.
En bra idé med just 055 är ju att det är ett stativ som är lätt att kränga på begagnatmarknaden också.
055 har ju i grund och botten varit oförändrad i herrans massa år, även om den rent kosmetiskt har ändrats en aning. Funktionellt så är det kanon. Har inte haft några som helst problem med det, iofs så har det legat mer och mer orört under de senaste 5-7åren.
Jag köpte mitt -99 ;)
Köper man ett stativ för 500,- så är risken stor att man förlorar sitt fotointresse samt att det är i stort sett omöjligt att få tillbaka pengar på om man vill kränga det.
/N

Är det inte risk för att det blir väldigt snett utan benspridare då? För ska ju som sagt mest använda det till självporträtt, vanliga porträtt och kanske lite nattbilder. Även panoramabilder på restauranger, men då är det ju också slätt? :)

Och är fancier pro verkligen så dåligt med tanke på vad jag ska använda det till?
För som en av er sa, jag har ju inte speciellt mycket pengar att spendera, haha.

Sedan så finns det olika typer av stativhuvuden. Som du fäster kameran i. Enkelt förklarat så kan man beskriva två olika.
-Kulled. Där kameran sitter löst i typ alla led och en eller flera spakar eller vred nyper fast kulan/kameran i det läge du väljer.
-Videohuvud/panorama. Där kameran sitter i en led som lätt kan juteras i ett horisontalt led och i vertikalt led. Upplevs inte lika vingligt som en kulled, men kanske inte heller lika snabbt och intuitivt.

Googla de två så ser du bilder på de olika.

/N

Åh, tack! Har inte riktigt förstått skillnaden.
Men på fancier-pro är det ju kulled. Och jag ska ha stativet till panorama bilder också. Går det inte då? Eller är det bara svårt?

Det finns fasta lägen på stativ utan benspridare, så snett blir det inte! Det styr du för övrigt mer med hur mycket du drar ut benen än vilken vinkel du har dem i annat än när du vill vara långt ned.

Ett stativ för 600 kr är i absoluta bottenskiktet, något annat är omöjligt. Dubbelt så dyra stativ är också för billiga för att vara "bra". Om det är tillräckligt för dig beror på hur kräsen du är, men tillsammans med trådutlösare eller självutlösare så du inte behöver vara när kameran när exponeringen sker och relativt vidvinkliga objektiv ska det nog kunna ge bra bilder vid de flesta slutartiderna. Det svåraste är när man hamnar mellan 1/10 till 2 sekunder, på kortare tider hinner grejerna oftast inte flytta sig och med längre tider börjar vibrationerna jämnas ut.

Jag föredrar kulled alla gånger, det går hur fint som helst att få det rakt med en sån! Det är lika svårt med ett videohuvud för övrigt, om inte stativet står exakt så rakt att man bara kan vrida i sidled.

Jodå, du kan ha både panoramaled/videohuvud och kulled till panoramabilder.
Men om du tänker dig att du har tagit ett foto och vill flytta kameran i sidled för att fotografera en annan vy från samma position så kan det vara bekvämt att ha kamerans läge låst i det vertikala läget och så bara skyva kameran i hosirontalt led. Med kulleden så frigör du som regel hela kulan och måste hitta "rätt" igen för varje bild.

MEN det finns ju också kulleder med horisontal panorering (panorering är ju själva rörelsen i sidled). Då är det som regel kulledens bottenplatta som man frigör och "snurrar". Fungerar mycket fint men lederna kostar ofta lite mer då.

Jag tycker kulleden är mer snabbjobbad och det passar mig som är rättså spontan i mitt fotande.
För andra som är lite "segare" i tänket (inget sätt behöver vara fel sätt!) så kan panoramahuvudet vara helt rätt.

Jag har undervisat i foto och sett folk med olika temperament arbeta helt olika även med samma stativ. Det är väl så att man använder ett och samma stativ utifrån hur man tänker. Men att ha lite förståelse innan valet är rättså smart ändå!

/N

Panoramahuvuden skiljer sig från videoled. Traditionellt sett så används videohuvudet mer sällan till stills än den andra.. vilket namnet kanske antyder.
Videohuvudet har ofta bara en spak - som du då beroende på inställningarna - justerar huvudet i alla led. Lite som en kulled men att huvudet ändå är en led i vertikalt och horisontalt led.

Ett panoramahuvud har som regel flera reglage.. minst ett för varje led. Där kan lederna justeras separat eller flera samtidigt.

Alla olika leder kräver sin skära del av övning skulle jag vilja säga.

Storleken på utrustningen måste du också tänka på.
Handlar det om helt ordinär systemkamera så behöver du inte överdimensionera i något led. Men så snart du lastar på lite tyngre saker som tex ett kamerahus + 70-200 f/2,8 så börjar snart ett enklare stativ att sättas på prov.

I studio så använder man som regel andra stativ än utomhus.
Ibland så är fötterna på stativet direkt skadliga för golv inomhus..

Sist men inte minst.
Ett dåligt stativ är oftast bättre än inget stativ alls!

/N

Ps, jo chefstricket nr ett med ett medelmåttigt stativ? .. jo nämligen att inte använda stativet på sin absolut högsta möjliga höjd. Sätt dig då ner på rumpestumpen och kör stativet så lågt du kan - DÄR NERE så har du den finaste stabiliteten som ditt stativ kan erbjuda, oavsett stativ! Inte sällan så följer ett mycket mer spännande perspektiv med på köpet :))!

Det finns två sätt att skaffa ett stativ man är nöjd med:

1a. Köp ett billigt stativ.
1b. Inse att det inte duger.
1c. Köp ett aningen bättre stativ.
1d. Inse att det inte duger
1e. Köp ett dyrt stativ och var nöjd med det resten av livet.

2. Köp ett dyrt stativ och var nöjd med det resten av livet.

2:an blir faktiskt billigare.

Så är det, enkelt förklarat. Men världen är inte alltid så klyschig (läs svart&vit).

Om vi tar ett stativ som Manfrotto 055 eller 190 så pratar vi stativ i prisklassen 1000-2000,- Det är enligt mig inte det stativet som håller livet ut (även om det möjligen skulle kunna göra det om du behandlar det mycket fint och byter ut delar under tiden..).
Jag tror det är just kombinationen ok kvalitet, livslängd och hyfsad prisnivå som gör just dessa stativ till de STORsäljare de ändå faktiskt är.

Ett stativ som håller livet ut kanske kostar från 7tusen och uppåt. Det är inte riktigt där man kan sikta för den som är student och behöver ett stativ. Fast detta med pengar är ju högst individuellt förståss! Många som har pengar väljer ju skitsaker också, hehe.

Till det roliga då:
BEGAGNAT!
Ett kraftigare stativ, tex Gitzo Studex från -80 talet kan man hitta för 2000,- i riktigt bra skick.
Ibland billigare om man har tur.
Jag har själv två stycken (däribland ett "Giant") som jag har hittat för det priset (ca2000,-) tillsammans med huvuden(!).. Dessa stativ håller möjligen livet ut.

Men.
Finns alltid ett litet men.
Det är ju så att det krävs lite koll på kvalitet och så för att handla begagnat, men så är det bara.
Trådskaparen, du har alltid möjlighet att maila om du hittar ngt begagnat som du undrar över. Jag svarar alltid i mån av tid - folk skriver till mig om det mesta som har med fotoutrustning, lofoten och svalbard att göra :lol:

Bästa stativet.
Ja då blir det Miller,s eller Sachtler,s flerrörsstativ i kolfiber. Hade själv ett ENG 2 CF under en dryg fyraårsperiod och det är oslagbart. Men det kostar ju sina typ 16k.
Men det finns ju fler aspekter än bara stabilitet förståss.

TS.
Lycka till med vad du än väljer:)
/N

ANNONS