Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Jag är på väg att skaffa en tele, och har tittat på ett antal. Nackdelen är att de är så förbannat dyra! Men men, så hittade jag ett men blev mycket tveksam för sitt pris. Den har fått bra recensioner men frågan är, hur är den egentligen.

Det är en:

Cosina AF 100-400 /4.5-6.7 (För Nikon)

Någon som vet hur den är?

Samt räcker en 400mm tele? Jag har en 28-200 innan och hur blir skillnaden med 200 mm till?


Någon som vet hur Cosina fungerar tex med en 1.4x mellanring, Värdena blir ju då 140-560mm,
eller vid extremt bra ljus, en 2x mellanring, 200-800mm.

Detta objektiv är det MYCKET bra pris på annars och får den billigare än marknadspris. Så...mycket tacksam för hjälp skulle jag vara. Helst bara svar som folk vet om, inga spekulationer.
 
Att få någorlunda hyfsad kvalite med detta objektiv och en 2x konverter är ytterst optimistiskt tänkande.
 
Har testat (haft) detta objektiv, det hette då Soligor. Jag hade ett till min Canon EOS, att det är bra är nog att säga för mycket, det är dock BÄST PÅ DE LÄNGRE BRÄNNVIDDERNA, 300-400 mm.Jag kan nog egentligen inte rekommendera detta objektiv om man verkligen vill ha bra bilder!
Försök att hitta något beg istället. Sigma,Tokina el ännu hellre original

Lycka till!

Vad det gäller förstoring: ta brännvidden ggr 2.
200 mm= 4 ggr
300 mm= 6 ggr
400 mm= 8 ggr
 
skulkaren skrev:
...det är dock BÄST PÅ DE LÄNGRE BRÄNNVIDDERNA, 300-400 mm.

Jag skulle vilja säga att det är minst sämst mellan 300-400mm. För bra är det inte. Att sätta en konverter på en sådan glugg... jaa....

Får väl säga det igen....det finns INGA billiga genvägar till ett långt/bra teleobjektiv.

Men som sagt..det beror u på vad du ska göra.. till 10x15-kopior funkar det nog..Knappast till dia eller förstoringar..
 
Många som undrar över detta objektiv och hoppas att det ska vara ok, för att det är väldigt billigt, dessvärre så kostar bra optik mycket pengar.

Detta är ett av de sämsta objektiv jag någonsin sett.. blir oftast mitt svar..


Photodo.se har testat många objektiv i MTF-test.. optiken testas alltså optiskt, hur skarp den är, även distortion mäts.
Där högsta omöjliga poäng är 5, och minsta 0..
Detta objektiv har fått 0,9 i MTF... det är det absolut lägsta poäng som dom gett ett objektiv.

Varning varning, du kommer inte att göra ett klipp.. detta objektiv är skräp utan en telekonverter, och kommer att prestera ännu sämre med en telekonverter.
 
Kramer skrev:
Samt räcker en 400mm tele? Jag har en 28-200 innan och hur blir skillnaden med 200 mm till?
Här kan du se skillnaden visuellt. Dubblad brännvidd ger halverad sidlängd på bilden.

Cosina 100-400 är förmodligen det sämsta objektiv som testats på Photodo. Vill du ha ett riktigt billigt tele, titta istället på begagnade 400/5.6 från Sigma eller Tokina. De är fina grejer som man ofta kan få för ett par tusenlappar begagnade. Jag köpte ett Sigma 400/5.6 med AF för Nikon, i så gott som nyskick, för 1500 kr för ett tag sen.
 
Re: Re: Vilket tele?

jimh skrev:
Här kan du se skillnaden visuellt. Dubblad brännvidd ger halverad sidlängd på bilden.
Ja just det. Om jag hade kommit ihåg att trycka på bifoggaknappen förstås.
 

Bilagor

  • 200-400.gif
    200-400.gif
    1.2 KB · Visningar: 815
Nyfiken fråga...
om jag har ett ultrasuperbra 200 mm objektiv, kan då min förstoring av ett utsnitt motsvarande 400 mm bli lika bra, eller t o m bättre än om jag tar en bild med ett mediokert 400 mm tele? 100 mm? 50 mm? o sen rejäl förstoring i mörkrummet... finns det nån gräns.
 
Vill bara tillägga en sak om denna optik. Jag har själv inte använt den men en kompis har en. Inte nog med att han är väldigt missnöjd med bildkvalitén, objektivet är något av det mest plastiga man kan köpa för sina pengar.
 
KGS skrev:
om jag har ett ultrasuperbra 200 mm objektiv, kan då min förstoring av ett utsnitt motsvarande 400 mm bli lika bra, eller t o m bättre än om jag tar en bild med ett mediokert 400 mm tele?
Min erfarenhet är att riktig brännviddsökning alltid slår delförstoring, oavsett hur usel optik man använder för att uppnå det.
 
Hooah!

Oj! Det kom m¨nga svar och snabbt. Tack för att ni svarat ärligt. Jag vill inte slänga bort en massa pengar på skit.

Jag letar som en galning efter ett Sigma objektiv. 400mm helst. Nu är det bara att försöka hitta en beg. af objektiv till min Nikon. Ifall någon vet nån som har..hojta till!!!
 
jimh skrev:
Min erfarenhet är att riktig brännviddsökning alltid slår delförstoring, oavsett hur usel optik man använder för att uppnå det.
Instämmer, i praktiken är det oftast så.

Om vi däremot teoretiserar lite, så är det rent principiellt likgiltigt vilken metod vi väljer, förutsatt att objektivens ingångspupiller är lika stora. I teorin dubbleras nämligen filmens kornighet när ISO-talet fyrdubblas, så 400/5,6 med ISO 400 ger samma kornighet, skärpa och slutartid som en delförstoring av ett superskarpt 200/2,8 med ISO 100 (eller samma superskarpa 200/2,8 med 2X-telekonverter och ISO 400).

Observera dock att tillverkningskostnaderna blir mycket högre för ett superskarpt 200/2,8 än för ett 400/5,6 som bara är hälften så skarpt.
 
Jag blev tvungen att testa, trots mycket kritig. Körde en 1.5x konverter och ett 300 telemacro...resultatet har jag fått...och måste säga...det blev skitbra!

Jag köpte en 70-300 och satte på en 1.5x konverter. Fick mycket varningar om detta, vilket jag fullständigt sket i och nu har jag det bevisat för mig.

Jag har sagt det tidigare...att använda utrustnigen rätt är hela grejen. Det spela ingen roll om man har ett super objektiv för 80.000 om man inte kan hantera sin utrustning.

Jag är tacksam för all hjälp...nästa inköp blir en vidvinkel! BLir nog Tamron där med..då jag har alla andra objektiv av samma märke.


Tack ännu en gång! Exempelbilder kommer så snart jag fått igångn min dia scanner.
 
Scannerproblemet är lös! Jag lånar en Nikon LS-1000 från jobbet. Detta innebär att bilder kommer upp strax...innom de närmsta dagarna. Detta skall bli kul! =)
 
Hur går det med bilderna? Det var ju ett tag sedan nu ;-)

Vore kul att se hur dåligt eller bra det funkar med en sån kombination.

Har själv testat EF 70-200/4L med Canons 2x converter. Ljussvagt och ganska soft på största öppning men klart användbart skärpemässigt.
 
ANNONS