Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkelobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamSandin

Aktiv medlem
Har en Nikon D5000 och är på jakt efter ett bra vidvinkelsobjektiv.

Köpte nyss Tokina 11-16 sedan märkte jag att det inte fans någon motor i det objektivet så bara att leta nytt..

Har kollat lite på Sigma 10-20..

Någon som har något bra att rekommendera eller sigmas objektiv som gäller ?

Som sagt så har jag ingen autofokus motor i mitt hus så det måste finnas i obejektivet.

Har ni tips om bra makro objektiv är dom också väldigt välkommna :)

Sigma 10-20 är ett bra val, om du inte känner att du vill kliva upp i pris till Nikon 10-24. Det man får extra är mestadels större zoomomfång.
Sigma 10-20 finns i två versioner, en med bländare 3.5 genom hela zoomomfånget och en med bländare 4-5.6. Beroende på var man köper dem skiljer det ju lite olika mycket i pris. Skillnaden är ca 1000kr enl. prisjakt. Jag upplever 4-5.6 som aningen bättre, plus att jag tycker att det är en fördel att den har 77mm filterdiameter jämfört med 3.5:an som har 82mm.
Lite beroende på vad man ska använda objektivet till KAN det ju dock vara en fördel med f/3.5.

Vad gäller makro skulle jag kolla på Tamron 90/2.8 i första hand. Annars har du ju även Nikons egna 85/3.5 samt 105/2.8

ANNONS
Götaplatsens Foto