Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

shepherd

Aktiv medlem
Har tyvärr inte så stor koll på olika objektiv, men försöker lära mig.

Men jag planerar att köpa ett zoom objektiv och jag undrar om ni kan rekomendera ett efter mina önskemål?

Kameran är en Nikon D80.

Jag har ingen speciell uppfattning om hur många gånger zoom det ska vara. Men det jag vill fota är tex fåglar på avstånd och få möjlighet till skärpa och "närheten". Fotar även en del djur/människor på tex en fotbollsplans avstånd, så där vill jag komma närmare och gärna på längre avstånd. Går kanske inte att jämföra med fågelfotografering dock, men ja det är avstånden jag skulle arbeta med på ett ungefär.

Kommer arbeta med objekt som rör på sig.

Självklart ska objektivet ge en möjlighet till mycket bra skärpa och kvalitet.

Ska mest fota utomhus, alla årstider, mest under dagtid.

Ju billigare desto bättre förståss, letar inte ett jätte avancerat objektiv. Är nyfiken på allt under 8.000:- lappen och tar även ännu billigare (gärna under 5000:) alternativ om man kan få sina önskemål uppfyllda.

Vill inte gå och bära på ett jätte tungt objektiv, men vikten kommer i andra hand.

Tips?

Senast ändrad:
Med tanke på vad du har och vad du säger dig vilja fota kan jag tipsa om Sigma 70-200 f/2.8. Enligt min egen erfarenhet & dem jag pratat med är det mycket väl investerade åttatusenkronor.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12756

Det fungerar absolut för "djur/människor på tex en fotbollsplans avstånd". I din profil har du ett par hundbilder och det är just vad jag provat objektivet på med fin skärpa och bra färgåtergivning som resultat!

Vad det gäller fågelfoto har jag ingen erfarenhet alls och avstår att uttala mig.

Jag skulle nog rekommendera att du även kikar på en 80-200, äldre objektiv som du får för mindre än halva priset beggat, men det håller riktigt bra kvalité för dom pengarna, förutsatt att du klarar dig utan VR vill säga.

70-300 VR är bra med, har själv precis köppt ett sådant till min D80, VR'n är extremt bra

köppte det på räntefri avbetalning på mediamarkt för 5998

Tack för råden:) Har kikat närmare på era förslag och ska kika ännu närmare.

Tar gärna VR på objektivet.

Kommer fota en del hundar så det stämmer, brukar fota tävlingar osv. Men saknar det där att få komma nära. Vill även fota fåglar, är ingen större fågelentusiast, men om jag får chansen att fota en fågel så tar jag den;) Även vilda djur om jag får chansen och då krävs zoom om man vill få en uppfattning om vad det är för djur man fotar;)

Jag vill i all vänlighet påpeka ett vanligt missförstånd. Det du letar efter är ett telezoomobjektiv. Bara begreppet "zoom" betyder varierbar brännvidd, t.ex. från 18 till 55mm, men ett sådant har du redan, gissar jag. Sådana objektiv kallas "normalzoom", eftersom de inkluderar brännvidden runt 30mm. Det finns vidvinkelzoom också, typiskt 10-20 mm är däromkring.

Ingen skada skedd, men du får mer credd bland oss gamlingar om du använder rätt ord, och det kan kanske vara bra?

Bar ett tips, ingen kritik!

Har du kollat på det billiga 55-200 VR från Nikon? Inte så ljusstarkt, men det är optiskt bra, trots det låga priset.

Per.

Per:

Som jag skrev så är jag nybörjare vad gäller systemkamera, har dock fotat ett bra tag men min kunskap om utrustning är begränsad. Men tackar för att du rättar till det, om inte för något annat så lär jag mig iaf. Är inte ute efter cred heller, för jag erkänner blankt av att jag inte kan så mycket om alla objektiv som finns. Sen om man blir dumförklarad så tja så kan jag ta det;) Vet att det heter telezoomobjektiv, rent slarv att jag inte tänkte på att bara "zoom" kan orsaka missförstånd. Ber om ursäkt för det.

55-200 VR skriver jag upp, som sagt det mesta är intressant så länge det uppfyller mina önskemål, som inte är de mest avancerade. Är dock inte ute efter ett "nybörjar" objektiv, jag vill fortsätta att utvecklas som fotograf och det som saknas just nu är just ett zoom ok ett telezoomobjektiv som kan få mig att vidareutvecklas i mitt fotograferande;)

80-400

Per:

Som jag skrev så är jag nybörjare vad gäller systemkamera, har dock fotat ett bra tag men min kunskap om utrustning är begränsad. Men tackar för att du rättar till det, om inte för något annat så lär jag mig iaf. Är inte ute efter cred heller, för jag erkänner blankt av att jag inte kan så mycket om alla objektiv som finns. Sen om man blir dumförklarad så tja så kan jag ta det;) Vet att det heter telezoomobjektiv, rent slarv att jag inte tänkte på att bara "zoom" kan orsaka missförstånd. Ber om ursäkt för det.

55-200 VR skriver jag upp, som sagt det mesta är intressant så länge det uppfyller mina önskemål, som inte är de mest avancerade. Är dock inte ute efter ett "nybörjar" objektiv, jag vill fortsätta att utvecklas som fotograf och det som saknas just nu är just ett zoom ok ett telezoomobjektiv som kan få mig att vidareutvecklas i mitt fotograferande;)

Har du kollat in denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=895060

Gå in och kolla Marknad / produkter här.

Har tyvärr inte så stor koll på olika objektiv, men försöker lära mig.

Men jag planerar att köpa ett zoom objektiv och jag undrar om ni kan rekomendera ett efter mina önskemål?

Kameran är en Nikon D80.

Jag har ingen speciell uppfattning om hur många gånger zoom det ska vara. Men det jag vill fota är tex fåglar på avstånd och få möjlighet till skärpa och "närheten". Fotar även en del djur/människor på tex en fotbollsplans avstånd, så där vill jag komma närmare och gärna på längre avstånd. Går kanske inte att jämföra med fågelfotografering dock, men ja det är avstånden jag skulle arbeta med på ett ungefär.

Kommer arbeta med objekt som rör på sig.

Självklart ska objektivet ge en möjlighet till mycket bra skärpa och kvalitet.

Ska mest fota utomhus, alla årstider, mest under dagtid.

Ju billigare desto bättre förståss, letar inte ett jätte avancerat objektiv. Är nyfiken på allt under 8.000:- lappen och tar även ännu billigare (gärna under 5000:) alternativ om man kan få sina önskemål uppfyllda.

Vill inte gå och bära på ett jätte tungt objektiv, men vikten kommer i andra hand.

Tips?
Söker precis efter samma zoom som dej, skall fota liknade och var inne på canon´s vita skryt objektiv 3x$,"visst vill man ha ett sånt"innan jag följde länkarna på de som har liknade produkter här och läste deras resensioner, så lägg lite tid och läs 0ch det du letar efter skall släppa in mycket ljus och har då en spec som börjar på f2.8 och det blir tungt men när det gäller teknik med mekanik så är dom tyngsta prylarna bäst.

ANNONS