Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill köpa min första systemkamera, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej
Köper man bara en kit-zoom o kanske senare ett billigare tele eller ett macro så kan du välja vilket som helst.

Ja, för har man väl köpt det så kan man ju aldrig komma på tanken att man kanske någon gång i framtiden vill ha en vidvinkel, ett macro, en porträttglugg eller ett större tele. Eller byta till en dyrare kamera och fortsätta använda samma objektiv.

Ja, för har man väl köpt det så kan man ju aldrig komma på tanken att man kanske någon gång i framtiden vill ha en vidvinkel, ett macro, en porträttglugg eller ett större tele. Eller byta till en dyrare kamera och fortsätta använda samma objektiv.

Skulle säga att det bara är större tele som är relevant i den här frågan. Där har de stora drakarna en fördel.
Byter du sen till en riktigt "fin" kamera vill du nog ha något bättre än kitet.

Micke.

Hej

Tycker du ska gå in till en riktig fotohandlare som oftast är mer van vid din frågeställning och troligen ger dig bättre råd.
När du väl är där ska du känna på kameran.
Hur är den att hålla?
Passar vikt/storlek för mig?
Når du reglagen lätt?
Hur upplever du sökaren och sökarinfon?

Börja med detta
Lycka till

Jag har aldrig hört talas om Pentax men får ta och titta på vad det kan vara för något :).

Jag har inga krav att kunna filma med kameran. I så fall köper jag heller en filmkamera utan jag vill fota.

Vad gäller objektiv så verkar exempelvis 18-105 tilltala mig mer än 18-55.

I helgen tänkte jag ge mig ut och känna och se mig omkring. Jag tycker att det är bra att få en liten hum om vad man ska titta efter så jag är tacksam för råden jag fått.

Jag håller på och gå igenom "fotoskolan" här på sidan och tycker att det är intressant!

tillägg:
OCH det viktigaste: OBJEKTIVUTBUDET och dess priser.

Med nuvarande budget tror jag inte det är något som TS behöver oroa sig över.
Det blir ett kit objektiv på 18-55 mm. Mycket annat finns det tyvärr nog inte utrymme för.

Skulle det dyka upp mer pengar att spendera på fotoutrustning senare, har Pentax över 90 objektiv att välja mellan och sedan finns det ju fristående tillverkare som t.ex Sigma som gör bra optik. Pentax har dessutom haft samma fattning i många år så det borde gå att hitta något begagnat även om det nog finns mer begangat till Nikon och Canon. Pentax har dock inte alls samma utbud av fina telen i 50-100.000 kr klassen som t.ex. Canon och Nikon, så ser hon sådana i sin framtida utrustning sådant bör hon välja något annat märke, eller stå ut med Sigmas fortfarande mycket bra varianter till ungefär halva priset.

Nej

Det är mer de stora dragen som man skall tänka igenom. Hur mycket pengar kommer jag att lägga på utrustning under 5-10 år? Vad vill man äga då? När är man nöjd?
Skall man fota fåglar->välj Canon.
Skall du filma mycket-> Då är inte Nikon är mitt första val.

Ser man på 5-10 års sikt är det inte alls säkert att dagens sanningar fortfarande står sig.

Oavsett vad som sägs så tror jag att om du åker till butiken du tänkt handla på och pratar med dem känner lite på olika kameror i den prisklass du tänkt dig köp ett "kit" är aldrig en dum ide då även om kitobjektivet kanske inte är det bästa så betalar man ofta inte så många kronor för det i just ett kit, men då kan du testa dig fram och kanske få lite mer hum om du "kräver" ett tele, vidvinkel eller normal till att börja med och lägga kanske nån mer krona på ett redigt objektiv som kanske är lite mer ljuststarkt, märkesval är enbart du som kan avgöra men som nån säkert sagt så kika i umgängeskretsen vad de har så kanske du kan låna nåt objektiv om du kör samma märke, så länge du hittar en kamera som du tycker har vettigt placerade knappar som faller på plats när man håller i den och tyngd och utformning likaså känns bra.

svarar mer än gärna på frågor om du har några bara maila på.

Det kommer alltid komma nya prylar och bättre saker kommer också finnas så ska man alltid jaga det bästa så kan man lika gärna ge fasen i att köpa nåt. :) , sen är jag som alla andra jag tycker min kamera är bäst och bästa märket men det är ju just för mig den är det, jag har ju haft några år där jag slösat bort pengar på olika system och olika märken men hade kunnat sparat en del genom att hitta det jag har nu från start.

tillägg:
OCH det viktigaste: OBJEKTIVUTBUDET och dess priser.

Okej, jag blev lite nyfiken på utbudet av objektiv. Kollade på prisjakt.nu efter bildstabiliserade objektiv till Canon och Nikon (eftersom dom saknar det i sina kamerahus, i motsats till Sony och Pentax som har bildstabilisering i sina kamerahus). Äpplen vs. äpplen alltså. Jag tror inte att utbudet av objektiv är något bekymmer alls. Det är bara en myt som vissa hävdar för att dom inte vet bättre. Kan man dessutom tänka sig att köpa tredjeparts-objektiv så ökar ju utbudet markant för vissa märken.

Källa prisjakt.nu 2013-04-10: (reservation för felskrivning m.m.)

Antal bildstabiliserade objektiv (från resp. tillverkare, ej tredjeparts):

Canon: 37

Nikon: 30

Sony: 47 (bildstab. i huset)

Pentax: 36 (bildstab. i huset)

Antal bildstabiliserade objektiv (inkl. tredjeparts):

Canon: 62

Nikon: 57

Sony: 137 (bildstab. i huset)

Pentax: 96 (bildstab. i huset)

Okej, jag blev lite nyfiken på utbudet av objektiv. Kollade på prisjakt.nu efter bildstabiliserade objektiv till Canon och Nikon (eftersom dom saknar det i sina kamerahus, i motsats till Sony och Pentax som har bildstabilisering i sina kamerahus).

Det här är ett mycket populärt argument för Sony och Pentax, men det kan vara värt att fundera på de objektiv som faktiskt saknas i deras utbud - framför allt tänker jag då på bra objektiv i mellanprisklass (70-200/4, 85/1,8 och liknande). Det är också så att det är många fler butiker har objektiv och andra tillbehör till Canon och Nikon i betydligt större än till de mindre tillverkarna.

Gå och känn och kläm på några kameror.
Striden om vilket märke du ska välj lär inte avklaras i denna tråd. Kolla vad dina vänner har för kamerasystem. Det är lite roligare om har någon att dela intresset med.

Låt din första systemkamera vara något du sonderar terrängen med.

• Du kanske utvecklar något specialintresse inom en viss disciplin. Vissa system är att föredra inom visa områden.
  • Du kanske upptäcker att ditt val av kameramärke är helt fel. Gräset är alltid grönare på andra sidan.
  • Du kanske rent av tappar intresset. Händer även de bästa...

Det här är ett mycket populärt argument för Sony och Pentax, men det kan vara värt att fundera på de objektiv som faktiskt saknas i deras utbud - framför allt tänker jag då på bra objektiv i mellanprisklass (70-200/4, 85/1,8 och liknande). Det är också så att det är många fler butiker har objektiv och andra tillbehör till Canon och Nikon i betydligt större än till de mindre tillverkarna.

Jag vet inte hur du definierar 'mellanprisklass', men här är lite att välja på (nya objektiv passande Pentax). Sony har jag ingen koll på. Priser från prisjakt.nu

SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited 8290 kr
SMC Pentax-DA* 60-250mm F4 ED [IF] SDM 12250 kr

Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM 6989 kr
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM 9319 kr

Samyang 85mm F1.4 Aspherical IF 2890 kr
Tamron 70-200mm F2.8 Di LD Macro 6690 kr

Vilka bildstabiliserade objektiv (70-200/4, 85/1,8) för Canon/ Nikon inkl. tredjeparts refererar du till, och vad kostar dom (nypris)?

Okej, jag blev lite nyfiken på utbudet av objektiv.
Det räcker inte att du tittar på ATT det finns, du måste titta på vad DU är intresserad av.
Jag har en jobbarkompis som ångrar sitt köp av Sony när han nu vill ha ett 120-300/2,8.
Och nej, den anskaffningstanken fanns inte fär honom när han köpte systemet men inte nog med att objektivet är dyrt, nu måste han också byta hela systemet...

Jag vet inte hur du definierar 'mellanprisklass', men här är lite att välja på (nya objektiv passande Pentax). Sony har jag ingen koll på. Priser från prisjakt.nu

SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited 8290 kr
Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM 6989 kr
Manuell fokus?... det är helt dött om man vill plåta barn
Samyang 85mm F1.4 Aspherical IF 2890 kr
Ett bra exempel (om man är intresserad av 85mm)
För Nikon
85/1,8 3500/4000 till 85/1,4 7000/11500/13500
För Canon
85/1,8 3500 till 85/1,4 7000 till 85/1,2 19500

Alltså är Canon bästa alternativet för en ljusstark 85a.
Under halva Pentax pris för 77mm.
Sen tillverkar normalt alla 3-partstillverkare med Canon & Nikonfattning men inte alltid Sony, Pentax vet jag inte.

Men tricket är fortfarande att JAG måste jämföra det JAG är intresserad av. O som nybörjare är det en svår fråga att svara på. Enda gg det är enkelt är väl i fågelskådarens fall som vill fota.

Ett bra exempel (om man är intresserad av 85mm)
För Nikon
85/1,8 3500/4000 till 85/1,4 7000/11500/13500
För Canon
85/1,8 3500 till 85/1,4 7000 till 85/1,2 19500

Alltså är Canon bästa alternativet för en ljusstark 85a.
Under halva Pentax pris för 77mm.
Sen tillverkar normalt alla 3-partstillverkare med Canon & Nikonfattning men inte alltid Sony, Pentax vet jag inte.

Men tricket är fortfarande att JAG måste jämföra det JAG är intresserad av. O som nybörjare är det en svår fråga att svara på. Enda gg det är enkelt är väl i fågelskådarens fall som vill fota.

Lite OT kanske, men varför editerar du min text i citatet, och lägger in din egen text där: 'Manuell fokus?... det är helt dött om man vill plåta barn'. Skriv det i ditt eget textfält istället. Du får gärna citera mig, men inte manipulera 'min' text så här.

Har dom här objektiven IS/VR?
Tror jag inte.
Vad skall du ha det till?

Själv använder jag 85/1,8 i 2 fall.
1 när jag vill ha kort skärpedjup
2 När jag vill frysa rörelser i mörka miljöer.

I inget av fallen är jag betjänt av stabilisering.
Jo kanske om 1 är under gryning/skymning men då har jag normalt stativ o då skriver en del att det skall stängas av.

Lite OT kanske, men varför editerar du min text i citatet, och lägger in din egen text där: 'Manuell fokus?... det är helt dött om man vill plåta barn'. Skriv det i ditt eget textfält istället. Du får gärna citera mig, men inte manipulera 'min' text så här.
Det var en lathet blandad med misstag. The power of copy and paste. Sorry.
(Kanske skulle skrivit att "mina" priser hämtades på Cyberphoto)

Tror jag inte.
Vad skall du ha det till?

Själv använder jag 85/1,8 i 2 fall.
1 när jag vill ha kort skärpedjup
2 När jag vill frysa rörelser i mörka miljöer.

I inget av fallen är jag betjänt av stabilisering.
Jo kanske om 1 är under gryning/skymning men då har jag normalt stativ o då skriver en del att det skall stängas av.

Ang. MF-objektiv, har du hört talas om Catch-in-focus/ Focustrap? Kameran exponerar när objektet är i fokus. Mycket användbar finess! Även för snabba barnafötter!

Vad tror du om alternativ 1: Kort skärpedjup, gryning/skymning/ dåligt ljus och handhållet? Kan IS/VR vara till hjälp då?

ANNONS
Götaplatsens Foto