Annons

Villken av dessa kameror är bäst i klassen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

unoengborg

Aktiv medlem
Förstår inte varför du skriver detta?

Det verkar som du vill att TS skall framstå som korkad att han är nöjd med en kamera som du inte gillar?

Varför använda "Vi"?

Det du säger är ju absolut inte någon vedertagen sanning. Det är en åsikt - jag respekterar den men som framgår av tråden är det många som har en annorlunda syn och inte vill vara så kategoriska.

"Sämst i klassen" är ett ganska starkt epitet, speciellt för en kamera som 100D som många säkert kan tycka är "bäst i klassen" på vissa punkter.

Har du själv använt en Canon 100D? Tyckte du verkligen den var sämst?

Jag har själv inte ägt någon men det lilla jag har provat den så tycker jag den ger ett mycket positivt intryck. Speciellt om man värdesätter den lilla formatet.
Nej, jag tycker inte TS är korkad, jag hade heller inte valt bäst i klassen, som om vi jämför specifikationer borde vara Nikon D5200 om jag hade stått i begrepp att köpa en APS-C kamera i den här klassen. Det hade blivit en Pentax p.g.a. bättre sökare och hantering trots att jag idag använder Nikon. TS hade säker sina skäl för att välja sin 100D som gjorde den bäst för just TS.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... vilken kamera som är bäst enligt tekniska specifikationer går att säga (eftersom det är mätbart och jämförbart på ett vetenskapligt sätt).
Nej, det gör det inte, eftersom olika kriterier är olika viktiga för olika personer. Och det som är bra för en kan vara dåligt för någon annan.
 

snap01

Aktiv medlem
Detta riskerar att uppröra vissa märkesfantaster, men de blir alltid upprörda när något är bättre än deras eget.... jag gör inte testerna, tycke och smak är olika, men rena prestanda kan man jämföra rakt upp och ned.

Jämför Canon 100D vs Nikon d5200 så ärligt, D 5200 pissar på 100D se jämförelse nedan..
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-100D-vs-Nikon-D5200

samma resultat får du om du jämför A58 med D5200, den senare pinkar på det första där med.
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Sony-SLT-A58

Någon nämnde Pentax K-30 och det verkar som du får mycket för pengarna där, även om skillnaden inte är så stor mot d5200 i prestanda och den siste har lite bättre bildkvalitet. Men prestanda för pengar så verkar Pentax vara ett riktigt bra val. Tänk dock över att väljer du Pentax eller A58 så sitter du även fast i deras mer begränsade system med färre optik, färre tillbehör och risken att du framöver vill byta dig till Canon eller Nikon och tvingas köpa om rubb och stubb.

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Pentax-K-30


Läs, begrunda och värdera vad du värdesätter själv, och vad du har för planer framöver. Sen kan du göra ett övervägt val. Vilka parametrar är viktiga för dig? Gå in i en butik o kolla lite på grejorna med.[/QUOTE



Märkesfantaster ? Och det kommer från dig:) det var riktigt kul. Du skulle kunna vara ambassadör för NIkon jag själv försöker överleva dom brister jag anser att nikon har. Till ts ingen skulle kunna se skillnad på en bild tagen med någon av dom kamerorna du skrev så välj den som dels har
- bästa greppet (knappast nikon;-)
- som har den optiken du önskar till (rätt) pris , nu finns det visserligen mycket bra optik prisvärd etc från tex sigma osv
- tillbehör etc vilket system du kan växa med.

Men det viktigaste att du gillar känslan i kameran att du trivs med den bästa direkt bild ur kameran kommer inte från någon av din på lista utan där är Fuji x Serien bättre men handhavande tycker jag är bättre från dom du skrev. Ingen kamera är bäst på allt det handlar om att hitta den du gillar bäst. Så gå till en välsorterad butik o känn på dom o avgör själv ingen vits att lyssna på märkes ambassadörer.
 

afe

Aktiv medlem
Till ts ingen skulle kunna se skillnad på en bild tagen med någon av dom kamerorna du skrev så välj den som dels har
- bästa greppet (knappast nikon;-)
- som har den optiken du önskar till (rätt) pris , nu finns det visserligen mycket bra optik prisvärd etc från tex sigma osv
- tillbehör etc vilket system du kan växa med. .
TS har redan en 100D (enligt tidigare inlägg) och var bara nyfiken på hur den stod sig mot de andra kamerorna som nämndes. Lite kul att det alltid blir sånt himla liv från alla som gillar att hacka på Canon eller hävda att ett annat märke alltid är bättre :)
 

koxa

Aktiv medlem
TS har redan en 100D (enligt tidigare inlägg) och var bara nyfiken på hur den stod sig mot de andra kamerorna som nämndes. Lite kul att det alltid blir sånt himla liv från alla som gillar att hacka på Canon eller hävda att ett annat märke alltid är bättre :)
Inget fel på Canon, har själv en 600D, funkar utmärkt för en hel del, men vissa grejer måste jag köra Pentax som inte 600D klarar. Skiljer en hel del i dynamiskt omfång. Canon kör jag främst tillsammans med mina telen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS