Annons

Vilse i färgrymden...

Produkter
(logga in för att koppla)

freka586

Aktiv medlem
Jag har börjat nosa lite på områdena färgrymder och skärmkalibrering men är mer vilse än när jag började...

Jag började min resa med att fattigmans-kalibrera min skärm med programmet som följde med. Kalibreringen baseras bara på mina egna ögon och ingen hårdvara.

När jag nu tar upp foton i Photoshop eller Camera RAW ser de väldigt "urvattnade" ut, förmodligen för att jag ändrat inställningarna på skärmen? Jag har tidigare råkat ut för att bilder ser *mycket* ljusare ut när de visats på en annan dator än min.

Vad som gör mig mest orolig är att samma fil (ex. en JPG) har olika 3 olika grader av ljushet beroende på om jag tittar på den i Photoshop, Firefox eller Windows egna bildvisare, allt i en och samma dator. Hur vet jag vilken som är "rätt", så att den justerade bilden ser rätt ut för andra och vid framkallning etc?

Finns det en kort och enkel förklaring för detta?
Jag vill ju verkligen, verkligen vara helt 100% säker på att min skärm, i Photoshop, visar åtminstone någorlunda rätt. Om jag nu tar smällen och justerar alla bilder till "rätt nivå", vore det ju onekligen måttligt roligt om det visar sig att det jag trodde var "rätt" i själva verket är totalt galet.

Jag är också vilsen, skulle va intresant att få veta hur en bild kan se olika ut i olika program på samma dator. Vad är det man ska stålla in så att programmen visar på samma sätt?

För att få det helt rätt krävs att man hårdvarukalibrerar monitorn.

Men, för webbilder hjälper det inte ändå. Det finns idag inget sätt som garanterar att alla andra som kollar på bilden kommer att se den rätt.

Problemet ligger i att de allra flesta på marknaden idag existerande webbrowsers inte bryr sig om bildens färgprofil.

om du under proof setup väljer "Monitor RGB" så visar PS bilden som den kommer se ut utan färghantering på just din dator. Altså som den kommer se ut i exempelvis FF eller IE, på _din_ dator. Men på andras datorer kommer den allra troligast inte se exakt likadan ut.

Nu har jag klurat lite mer, det verkar som mina inställningar för svartpunkt och gamma är lite småskumma....

Det finns ju massor av bra guider för hur man bör ställa kontrast och ljusstyrka, för att sedan gå vidare med gamma.

Men blir man då inte beroende av det föregående/nuvarande värdet på gamman?
Finns det något sätt att nollställa detta helt, så att jag först kan ställa in kontrast/ljusstyrka och därefter justera gamma?
Som det är nu så blir tappar jag "upplösning" i de svarta nivåerna om jag justerar gamman så att den grå rutan försvinner i linjerna (i gammajusteringen).

freka586 skrev:
Vad som gör mig mest orolig är att samma fil (ex. en JPG) har olika 3 olika grader av ljushet beroende på om jag tittar på den i Photoshop, Firefox eller Windows egna bildvisare, allt i en och samma dator. Hur vet jag vilken som är "rätt", så att den justerade bilden ser rätt ut för andra och vid framkallning etc?

Om du gör en korrekt profil för din skärm är det Photoshop som visar korrekt. Där har du en riktig färghantering, det vill säga Photoshop läser din skämprofil och använder den för att korrigera din bilds utseende. Det innebär att bilden kommer att se likadan ut i en annan dator, om den skärmen är riktigt profilerat.

Problemet med denna lösning är den att om du gör en dålig profil kan du verkligen strula till din skärms färgåtergivning. Jag har därför en rad bilder som jag använder för att kontrollera en skärms återgivning efter kalibrering. Du kan ladda ner dessa på www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Se där, vilken kanonresurs Stefan!
En fråga bara...
Om jag får ett bra resultat i svartpunktstestet med Windows RGB men lite för mörkt med Screen RGB är då allt OK?
Eller bör jag fortfarande tweaka svartpunkten så att det ser bra ut även med screen RGB?
Vilket är "defaultläget"?
När jag kikar på vitpunktstestet tycker jag nog att det ser lite ljust ut på min skärm. Kan jag påverka inställningen "uppåt" utan att skjuta svartpunkten uppåt också?

Va bra att den var till hjälp.

När du kör på Monitor RGB, vilket jag antar att det är vad du menar när du skriver Screen RGB (eller?), så stänger du av profilen. Så om du får bättre resultat när du inte har den aktiv visar det att din profil rättar till de brister som skärmen har.

Default får du om du inte har någon korrekturinställningar (Proof Setup) aktiverad.

Stefan

Gjorde testet för skojs skull, och det är markant skillnad. Nu har jag iofs inte suttit med bilder på ett tag, så det är säkert två månader sedan jag kalibrerade senast. Men skillnaden med en Profil från en Spyder 2 Pro och utan profil är extrem. På min Dell 2005FPW så är gråskalan totalt upphackad utan profil och de lägre tonerna totalsvarta för att sedan skarpt övergå i grått. Med profilen är det en jämn och fin gråskala, men där de sista 1.5 fälten flyter ihop på översiktsbilden. Dessutom skiljer det mellan jämnt röd och en grällare orange färg.

För vit och svart-punkt är det sämre där man knappt kan urskilja det 3e mörkaste fältet och det andra ljusaste. Men till det låga pris som en 2005FPW betingar så är det helt ok.

ANNONS
Götaplatsens Foto